A rendezvény szervezői és a látogatók kínaiak a hét végén megnyílt sanghaji autókiállításon, de hangulat nem tipikusan helyi: olasz hangoskodás, magas japán minibuszlimuzinok, német kockadizájn és amerikai magabiztosság adják meg a rendezvény hangulatát - derül ki az International Herald Tribune beszámolójából.
Másként fogalmazva egyelőre hiányzik az autótervezés jellemzően kínai iskolája, modellje: mind a külföldi, mint a hazai autógyártók kénytelenek voltak megtanulni, hogy sokkal könnyebb új autógyárakat építeni, mint létrehozni egy országra karakterisztikusan jellemző autóipart.
A kínai autógyártó, a Chery, a Great Wall és mások olasz dizájnstúdiókban terveztetik meg járműveiket, így azok kísértetiesen hasonlítanak a megszokott európai és japán modellekre. A legkelendőbb ottani modell, a Chery QQ egyenesen másolata a Chevrolet Sparknak (néhai Daewoo Matiz).
A tisztán kínai autógyártók egyelőre csak a hazai piac egyharmadát mondhatják magukénak. Ezek a cégek még csak most kezdték el toborozni fejlesztőmérnökeiket és dizájnereiket, így még előttük áll az a feladat, hogy kiderítsék, miben különbözik a kínai vevő ízlése a világ más részein autót vásárlók elvárásaitól. Ha erre nem lesznek képesek hamarosan, akkor majd megteszik helyettük azok az 50-50 százalékban helyi és külföldi tulajdonban lévő cégek, amelyek uralják a piac nagyobb részét. Nem akármilyen tétről van szó: a világ legnépesebb országának autópiaca az USA-é után a második legnagyobb a világon.
hirado