Terepmotorosoknál sokszor előfordul, hogy a motor megmerítkezik, most azonban utcai motor is lehet víz alatt, ha elönti a pincét, a tárolót a Duna. A víz önmagában nem akkora probléma, mint elsőre gondolnánk, azonban a benne lévő sár és az utána következő lassú száradás korróziót okozhat. További problémákat magunk okozzuk, ha például megpróbáljuk beindítani. De mi a helyes eljárás?
Amikor észrevesszük, hogy a gép víz alá került, először nézzük meg, hogy meddig a szintje. Ne azt, hogy aktuálisan meddig ér, hanem azt, hogy volt-e ennél magasabban, azaz mi volt a maximális szint, ami ellepte a motor.
Ha a maximum a kipufogó alatt volt, akkor a szívónyílás is megmenekült. Toljuk ki a motort, ha nagyon saras öblítsük le, indítsuk be és tegyük biztos helyre. Bonyolultabb a helyzet, ha a motor szívónyílását elérte a víz, illetve valószínűsíthetjük, hogy valamikor elérte. Toljuk száraz helyre és legelőször csatlakoztassuk le az akkumulátort, így teljesen áramtalanítva a motort. Semmiképpen ne próbáljuk indítani, mert a kompressziótérbe jutott víz összenyomhatatlan és komoly bajt okoz.
Szereljük ki a légszűrőt is, nézzük meg, hogy a dobozában van-e víz, milyen állapotú, mennyire átázott a légszűrő. Ha papírbetétes, akkor azonnal dobhatjuk is el, ha nedves. Ha mosható szivacs, akkor csak vegyük ki.
Csavarjuk ki a gyertyát, engedjük le az olajat a blokkból. Ilyenkor láthatjuk mekkora a baj, mert ha az olaj vízzel együtt jön le, akkor a forgattyúsház feltöltődött vízzel. Ilyenkor, akkor alaposabb hibafelmérésre van szükség és az alapján javítani kell. A kár súlyossága attól függ, mennyi kosz ment be és mennyi ideig volt a gép víz alatt.
Amennyiben az olaj tiszta, akkor se erőlködjünk indítással, mert a henger még tele lehet vízzel, hiszen akár a kipufogón, akár a szívóoldalon is bejuthatott. Tegyünk tiszta rongyot a gyertya nyílásokba, forgassuk át a motort, ha tudjuk berúgókarral, ha nincs, akkor harmadikba vagy negyedikbe téve, tolással. Ha a tiszta rongy vizes és koszos lesz, akkor megint csak jobb, ha szakemberre bízzuk a hibafelmérést, mert a koszos vízzel telt hengert nem kéne elindítani, kijáratni.
Ha azonban a rongy száraz marad, semmi víz, vagy homok nem kerül rá, valamint korábban a leengedett olaj is tiszta volt, a levegőszűrő nem nedves, akkor nem került víz a motorblokkba, összeszerelve indíthatjuk.
Ha az ülés alatti elektromos dolgokat is elérte az áradás, azokat kompresszorral kell kiszárítani, majd alaposan kitisztítani, megfelelő spray-vel ápolni. Ekkor azonban már annyira magas volt a vízszint, hogy a blokk is biztos részben megtelt, így érdemes szerelőhöz vinni a motort vagy robogót, nem lesz elég a félórás otthoni szerelgetés.
index