HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Autós hírek > Veszélyes játékszerek nagyfiúknak

t: 1275

Veszélyes játékszerek nagyfiúknak

Régi szokás már, hogy szép nagy családi kocsikból is készítenek bivalyerős játékszereket az autógyártók. Újabban azok is így erősítik márkaképüket, akik korábban nem tették, vagy nem egységes jelvény alatt futottak legizmosabb csodajárgányaik.

Vegyük csak eme teszt két alanyát, az Opel Vectra OPC-t és a Mazda6 MPS-t! OPC, mint Opel Performance Center, illetve MPS, mint Mazda Performance Series. A két betűhármas nagyon hasonló, egyaránt a márka legsportosabb modelljeit jelölik, és egyúttal a gyár azon divízióját is így hívják, ahol a legvadabb ragadozókat edzik.
Az OPC nagyobb múltra tekint vissza, az Opel több modelljéből létezik OPC változat, míg az MPS egyelőre csak a Mazda6 - ja és újabban a Mazda3 - hátulján díszeleghet. Csakhogy meglehetősen ritkán. Alig láthatni ilyeneket az utakon, tehát ezúttal nem mindennapos járgányokkal van dolgom.

Nagy élményhez turbómotor kell!

Mindkét autó motorját turbó bolondítja meg. Az Opelnél egy nagyobb, hathengeres V-motort, míg a Mazdánál – japánosan – egy kisebb, négyhengeres aggregátot lélegeztet nagynyomású feltöltő. A németben 2,8, a japánban 2,3 liternyi lökettérfogat dolgozik, de a végeredmény közel azonos. OPC: 255 lóerő (ma már 275), 355 Nm. MPS: 260 lóerő, 380 Nm. Az ezekhez tartozó fordulatszám-értékek már eltérőbbek, az OPC motor jóval hamarabb éled, de 3000-től az MPS is meglódul, és behozza kezdeti hátrányát.

Így aztán állórajtból indulva fej-fej mellett lépik át a 100 km/órát, illetve a Mazda egy tizeddel hamarabb (6,6 ill. 6,7 másodperc). Vizes - vagy más miatt csúszós – úton azonban elhúz a japán, hiszen összkerék-hajtásából adódóan szinte nincs is tapadási veszteség. Nagy előny! Nem is értem, hová lett a Vectrából a régi 4x4, így csak idegesen pattognak az elpörgő első kerekek…

Az aszfaltcsík azonban nem ér véget, megy tovább a vágta! Még mindig nagyjából ugyanúgy préselnek az ülésbe a fenevadak. 200 fölött azonban az MPS ereje kezd lankadni, az OPC pedig még ekkor is elég huszárosan spannolja feljebb a sebességmérőt. A japánnak 240 a vége, az Opelnek kereken egy húszassal több: 260 km/óra! Bizony, bizony, ezzel levillanthatjuk a jóval erősebb vasakat is az autópályáról, hiszen azokat 250-nél megfogja az elektronika – hacsak nincs valami turpisság. (Az új, erősített modellnél sajnos már nem adatik meg ez az öröm: ott szintén 250 km/óra a végsebesség.)

Nem csak egyenesen tudnak menni

Térjünk le a pályáról, és csavargassuk meg a kormányt alaposan, hadd éljenek egy kicsit azok az autók! A Vectra OPC-ben ilyenkor érdemes megnyomni a „SPORT” feliratú gombot, amitől még keményebbre vált az alapállásban sem lágy rugózás, és érzékenyebb lesz a gázpedál. Pont ez kell most! A Mazdának nincs efféle kettős személyisége, de nem is kell, mert ritka jó futóművet építettek alá. Olyat, ami mindenre jó. Az értékelés azonos a szokásos marketing dumával, csakhogy itt igaz is: teljesen jó a hétköznapokra, rosszabb úton sem kényelmetlen, és nagyon elemében van a szerpentineken is - de tényleg így van!

Mindkét autó olyan, mintha sínen menne, gyönyörűen lehet őket fűzni ívről ívre. A Mazda összkerék-hajtása kigyorsításkor nagy előny. Az OPC első kerekei kövér gazzal való elinduláskor is küzdenek a tapadással, hát még ha közben a centrifugális erő húzása ellen is meg kell tartani a méretes autót.
Az Opelnek viszont jobb fogású a kormánya, sokkal vastagabb a markolata, és az ágak fölötti kialakítása is páratlan! Javaslom kipróbálásra és másolásra minden gyártónak.

A fékek jól harapnak mindkét fenevadban. Az OPC-nél látványosan kékre fényezték a nyergeket is, de elfelejtettek ráfesteni egy mutatós emblémát. Kékre, amolyan rikító, OPC-kékre, mint az egész autót. Nagyon szokatlan ez a szín, talán még a sötétben is világít, de a Mazda6 MPS tűzpiros fényezése sem hétköznapi.
Szerintem mindkettő nagyon jól néz ki, de ha már vad színeknél tartunk, az Opelnek is jobban állna a piros, az is épp elég vadító lenne. Még akkor is feltűnőbb lenne, mint a japán versenyző! A Mazda6 MPS kevésbé üt el egy hétköznapi testvérétől, mint a Vectra OPC egy „egy-nyolcas, dísztárcsás” kiviteltől.

Ezzel együtt mindkettőre igaz, hogy jóval többet tudnak, mint amennyit mutatnak, és ez tök jó móka. Mert nem hiszem, hogy komoly vetélytársnak tekintené őket egy jó nagy BMW vagy Mercedes sofőrje. Pedig…
Ja, és ha az MPS-sel gurulunk ki egy szerpentinre, akkor jöhetnek az Imprezák meg az EVO-k is. Ha pilótájuk nem nagy talentum, hanem csak a gáztaposáshoz ért, akkor meg is szorongathatjuk őket a családi autóból lett, álruhás Mazdával!
Ő egyébként alapállapotban csak az első kerekeket hajtja, és szükség esetén csoportosít át hátulra is a lovakból. Az átmenet jól érezhető, és - kikapcsolt elektronika mellett – kihasználható egy jó kis farkitolásra is. Ha valaki nem csípi az ilyesmit, akkor egyszerűen csak ne kapcsolja ki a DSC-t, és soha nem fog keresztbe menni az autó.
Az MPS nem pattog el az egyenetlenségeken, és elképesztő kanyarsebességet lehet elérni vele, pedig a gumik szélessége egyáltalán nem extrém. A kasztni vaskosabb elemekből áll, sokkal merevebb, mint az eredeti, a gyáriak szerint 50 százalékkal jobb a csavarodási szilárdsága. Nem is zörög semmi odabent, érezni, hogy nagyon egyben van a kocsi. A Vectra OPC-nél már sajnos nem ennyire konkrét a dolog.

Adalékok

Most, hogy túl vagyunk a száguldozáson, nézzük, mi van még! Egy kiadós gyorsulás és némi szédülés a kanyarokban ugyanis nem minden. Itt van máris a sebességérzet, ami a Vectrában valamiért nem olyan erős, mint a Mazdában. Ez persze csak egy illúzió – hiszen láttuk, hogy az adatok hasonlóak -, de mégis meghatározó az élmény szempontjából.
Az Opelben viszont kárpótol a motor és kipufogó hangja. Mert míg az MPS-ben egy turbó süvítésén kívül nincs semmi különös, az OPC V6-osa olyan különlegesen duruzsol a kétoldali pufón, hogy már indításkor is rögtön odakapják a fejüket a fiatalok. Kár, hogy csak az elől ülők és a kívülállók számára vérpezsdítő a fura orgánum, a hátsó utasoknak viszont már nem szerez ilyen csodás élményt. Nagyjából kétezres fordulatig az agyuk is zizeg a fura frekvencián dübörgő doboktól. Később azonban ez eltűnik, és kimondottan csendesen pörög fel a motor.

Hadd vessek még ide annyit, hogy a kipufogó-designt mindkét autó esetében eltolták. A Vectra trapéz keresztmetszetű, lengedező csövei messziről is vásári hatást keltenek, az MPS hátsója jobban mutat, de közelről rögtön kiderül egy lehangoló huncutság: a látszatra öblös csövek mögött pipaszárnyi pufók lapítanak.

Az interiőrök is rejtenek egy megmosolyogtató túlzást. A sebességmérőkről van szó. A Mazdában 280-ig, az Opelben 300-ig skálázták az órát – mindkettő kereken 40-nel több a gyári végsebességtől. Persze, láttunk már ennél erősebb túlzásokat is, például amikor az 1.4-es TDI motor mellé 240-ig skáláznak egyesek. Igen ám, de ott a standardizált alkatrészgyártás miatt tesznek így, tesztautóink esetében viszont egyedi órákról van szó. Akkor viszont már lehetne rajta pont annyi, amennyit bír a kocsi, nem? Na jó, egy húszassal több, hátha egy sufnituning „áldozata” lesz a motor, és a megnövelt turbónyomástól feljebb kúszik a végsebesség.

Az MPS műszerfala vörösben úszik, azon kívül minden fekete. A bőrülésekre vaskos oldaltámaszokat tettek, akárcsak az OPC Vectrában. Utóbbiban a támlákon Recaro felirat díszeleg, de semmivel nem spécibb, mint az MPS ülése.
A váltó sportosabb stílusú a Mazdában, és közelebb esnek az áttételei, mint az Opelben, de utóbbiban is remekül lehet gangolni a hat fokozat között. Nagy sebességnél kevesebbet forog az Opel 2.8-asa, és nálam kevesebbet is evett, mint a Mazda6 MPS. Leginkább a 150-160 fölötti tartományban mutatkozik meg a különbség.
Így végül az OPC masinája tudásához képest egész jó fogyasztásúnak mondható, az MPS-nél meg elintézhető annyival a dolog, hogy „ekkora erőhöz mérten még elfogadható az étvágya”.

Ár és érték

Többen nem értik, hogy kinek készülnek ezek az autók. Nekem nem ennyire idegen a sportos családi autó ötlete, de hogy válaszoljak a kérdésre: bizonyára olyan családapáknak szánják, akiknek egy kis benzin is csörgedezik az ereikben, és amikor magányosan utaznak, szeretik egy kicsit elereszteni a lovakat, családdal a nyakukon pedig nyugodtan és biztonságosan autózni. Ilyen egyszerű.
Hogy megér-e ez cirka 10 millió forintot? Nos, azok után, hogy a csúcstechnika mellé ezekben a modellekben minden extra ott van, nem hiszem, hogy túlzás lenne. A Ford Mondeo ST220 van még ilyen árban, de az autó azért nem teljesen ez a szint. Egyébként meg nem kell messze menni, és máris 2-3 millióval többet kell fizetni hasonló tudású és ilyen felszereltségű autókért. Mert például a BMW 330i 11,8 milliójára, vagy az összkerekes 335xi 12,5 milliójára még rá kell tenni egy kis lóvét, hogy minden benne legyen, ami tesztalanyainkban is van.


Műszaki adatok
Opel Vectra OPC

Motor: V6-os, turbófeltöltős benzinmotor
Hengerűrtartalom: 2792 cm³
Teljesítmény: 255 LE/ 5500 /perc
Nyomaték: 355 Nm/ 1800 /perc

Saját tömeg: 1580 kg
Hossz/szélesség/magasság: 4642/1798/1449 mm
Tengelytávolság: 2700 mm
Gumiméret: 235 / 40 R18
Csomagtér: 500-1360 l
Üzemanyagtank mérete: 61 l

Végsebesség: 260 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,7 mp

Fogyasztás (város/országút/vegyes): 15,5 / 7,4 / 10,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 12 l/100 km

Listaár: 10 049 000 Ft



Mazda6 MPS

Motor: S4-es, turbófeltöltős benzinmotor
Hengerűrtartalom: 2264 cm³
Teljesítmény: 260 LE/ 5500 /perc
Nyomaték: 380 Nm/ 3000 /perc

Saját tömeg: 1665 kg
Hossz/szélesség/magasság: 4765/1780/1430 mm
Tengelytávolság: 2675 mm
Gumiméret: 215/45 R18
Csomagtér: 455 l
Üzemanyagtank mérete: 60 l

Végsebesség: 240 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,6 mp

Fogyasztás (város/országút/vegyes): 14,1 / 8,0 / 10,2 l/100 km (98-as benzinből)
Tesztfogyasztás: 13,5 l/100 km

Listaár: 9 579 000 Ft



tv2.hu

2007.02.14

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb magazinok