HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Autós hírek > A nagybenzines és a kisdízel

t: 2701

A nagybenzines és a kisdízel

Íme, itt van az alsó-középkategória egyik legdicséretesebb példánya, a Mazda3. Kevés precízebb járgányt találni közel s távol ebben a szegmensben. Ráncfelvarrás után, ráadásul két változatban járt nálam: az egyik a kétezres, benzines motorral szerelt GTA, a másik az 1.6-os turbódízel.
Érdekes módon, a sokat sejtető elnevezés, a GTA némi csalódást okozott, míg a sokak számára túl kicsinek tűnő gázolajos erőforrás igen kellemes meglepetést szerzett.

A GTA - japánul
A kompakt japán bizony nagyon igényes és szép darab, de a GTA kivitel nem igazán váltja be a jól csengő betűhármashoz fűzött reményeket. Egyrészt ez nem az MPS, az bő 100 lóerővel izmosabb. Másrészt van egy némileg szerencsétlen névegyezés a közelben: az alfánál ugyebár a GTA egy 3,2 literes, V6-os szörnyeteget jelent - a 147-esben -, amiben 250 lóerő rejtőzik.

Itt viszont csak egy kétezres van 150 lóerővel. Mi az, hogy csak?! Miért kell egy ekkora kocsiba rögtön 250-260 lóerő?! Csattanhatna fel bárki, egyébként jogosan, hiszen 150 ló már eggyel nagyobb kategóriában is egész mutatós adat.

Valóban az, és pont ezért itt – az eggyel kisebb méretben – valami kirobbanó erőt kéne éreznünk a jobb lábunk alatt, és hozzá vérpezsdítő körítést, még akkor is, ha ez nem az MPS kivitel. Csakhogy ez a kirobbanó erő és a bizsergés szerintem túlságosan leplezve marad.

Persze, nem rossz a 9,1 másodperc 100-ra, és a 202 km/órás végsebesség is jó, pláne úgy, hogy a gyakorlatban még többet is mutathat az óra. Csak ne fogyasztana ugyanannyit, mint egy 240 lovas Astra OPC! Az ő 12-13 literes étvágya a maga nemében jó eredmény, a Mazda3 GTA-nak - egy turbó és 90 lóerő mínusszal - viszont egy kicsit kevesebbel is be kéne érnie. Ráadásul emlékezetem szerint még a Mazda6 is kevesebbet eszik (majdnem) ugyanezzel az erőforrással. Szóval, élvezhető és sportos a Mazda3, de ennyi naftáért nagyobb élményt szoktunk meg manapság.

A sportos élményt csorbítja továbbá az is, hogy nincs sokhengeres motorhang, merthogy csak négy dugattyú veri az ütemet. Nincs turbósüvítés, pedig - sportkivitelről lévén szó - nem bánnánk, ha néha rendesen betolakodna az utastér nyugalmába. Még a kipufogónál sincs mellkas-döngető dübörgés.
Nem baj, persze ezek nélkül is lehet élvezni egy izmosabb járgányt. Annál is inkább, hogy minden más aspektusból a kategória egyik legfinomabb autóját kóstolgatjuk!

A pontos sportosság

Van alattunk egy remek futómű, rugózása valahol félúton van a maximálisan kényelmes és a kemény, vesekő-rázó pályaautóké között. Így a legjobb. Igaz, a peres, kemény oldalfalú gumik miatt az egyenestartás nyomvályús úton egy kicsit girbegörbe, de ilyen masináknál így szokás.

Van még egy precíz, jó vaskos markolatú bőrkormányunk és – ami nagyon fontos – egy osztályelső váltó, hat, egymáshoz jó közelire kalibrált áttétellel. Majdnem olyan jó, mint az MX-5-ben, az pedig bizony aranyból van. Ezek mind nagyon fontos dolgok, az élményszerű autózáshoz ugyanis nem elég önmagában a lóerő, a nyomaték meg a torokhang.

Egy szép japán belső

Odabent mindent gyönyörűen megmunkáltak. Vadító a műszerfal megvilágítása, a középkonzol fénycsíkja az egyik kedvencem. Igaz így már nem annyira: a ráncfelvarrás után most, ha például megbabráljuk a hangerő tekerőjét, akkor ugyanúgy szaladgál rajta a piros fény jobbra balra, mint a Knight Riderből megismert KITT orrán. Valaki szerint tök jó, vagy éppen szellemes, mások szerint viszont egy kicsit vásári – szerintem is. Kár ezzel belerondítani egy ilyen tökéletes miliőbe.

A másik szépséghiba a számlapok fényeinél van, ugyanis tök sötét környezetben egy kicsit bántó a túl erős piros-kék, kényelmesre halványítva pedig nem látszik jól a lényeg. Akárcsak az új Volkswagenekben: nagyon szép, csak hosszú, éjszakai vezetésnél nehezen tűrhető.

Az ülések nagyon kényelmesek, pont jól tartanak az oldaltámszok, mindenhol bőséges a helykínálat, és jó tapintású a kárpit. A belső design nem sokkal cifrább a GTA-ban, mint az 1.6-os turbódízelben, nem is baj. Mindkettő szép és igényes.
A nagy benzinesben viszont – értelemszerűen – több az extra.
Sötétben automatikusan kapcsolódó xexnon lámpák világítják be az utat, esőben önállóan törlik a szélvédőt a lapátok, vannak elektromos ablakok és tükrök, miegymás. Sebességtartó automatika nincs, nem is kell, hiányzott viszont a parkolóradar.
Szóval odabent szinte töklétes, a csomagtartó éppen lehetne nagyobb egy kicsit.

Üljünk át az egyhatos dízelbe!

A GTA változat tehát a Mazda3 esetében inkább ésszerű, megfontolt sportosságot jelent, mintsem eszét vesztett fenevadat. Az olyat errefelé MPS-nek hívják, és remélem, hamarosan bele is ülök.
Előbb azonban itt van egy másik, más szempontból remek Mazda3, az 1.6 CD. Utóbbi a típusjelzés a PSA konszern 1,6 literes, 110 lovas turbódízelét takarja, amely a Volvo S40-ben, a Fordokban, Citroenekben vagy Peugeot-kban is dolgozik – nem mindenhol ugyanúgy. Valahol csattogósan, hangosan, máshol csendesen és a dízelek viszonylatában sima járással. A Mazda3 1.6 CD az utóbbiak táborát gazdagítja.
A 110 lóerő nem kevés, a 240 Nm-es nyomaték pedig busás, ráadásul már 1750-es fordulattól rendelkezésünkre áll.

Bő 11 másodperc alatt lendülhetünk 100-ra, és cirka 190-ig feltekerhető a sebességmérő. Eközben oltári keveset eszik, nyugodtan közlekedve cirka 5 litert kér 100-on, és sietősen is beéri 6-7 literrel, de akkor már gyakran áthágjuk a szabályokat… Nem rossz, ugye?

Ennek az autónak mindene megvan, ami kell. A futómű, a kormány, a váltó, a kapcsolók és egyáltalán minden nagyon precíz szerkezet – persze egy fokkal szolidabb változatban, mint a GTA-ban. A Mazda3 műszaki és ergonómiai kvalitásához remekül passzol egy ilyen okos kis turbódízel. Legalábbis sokkal inkább, mint a kétliteres benzines, amivel a GTA kivitel versenytársai viszonylatában éppen hogy a középmezőny végén robog.

Ár, versenyképesség

Ha megnézzük az árakat, akkor is hasonló következtetésre jutunk. A Mazda3 – amiről sokaknak az jut eszébe, hogy nagyon jó, de drága – az 1.6-os dízellel kimondottan versenyképes. Ára 4,6 millióról indul. Sok? Akkor nézzük át egy kicsit az alsó-középkategóriából azokat a kocsikat, amelyeket ugyanezzel a 110 lovas PSA dízellel szerelnek! A Ford Focus és a Peugeot 307 nagyjából paritásban van a Mazda3-assal, a Citroen C4 pedig jóval többe kerül. Hozzá kell tennem, hogy mind közül gondolkodás nélkül a Mazda3-at választanám, ha ugyanannyiba kerülnének – sőt, akkor is, ha magasan ő lenne a legdrágább. Miért? Egyszerűen azért, mert ő a legjobb.

A GTA már más pozíciót foglal el a „haverok” között. A vele azonos erőben lévő kategóriatársak általában olcsóbbak, ami pedig ugyanennyibe kerül, az erősebb, és több esetben turbófeltöltős is.

Így végül az ár/érték arányt tekintve az 1.6-os dízel jobb helyzetben van. Persze, a GTA dögösebben néz ki a 17 colos, jóképű felnikkel, peres gumikkal és az egyéb optikai módosításokkal.

Szerintem, ha csak ez hiányzik valakinek, akkor vegyen az autóra pluszban négy mutatós kereket, és hogy erőben is szinten maradjunk, válassza a 143 lovas, bő nyomatékú kétezres dízelt, ami alapáron még olcsóbb is, mint az általunk tesztelt benzines: ez 5,9 millió. Egyébként ugyanez GTA köntösben 6,3 millió – egy kicsit drágább, mint a kétezres benzinessel, de szerintem sokkal okosabb jószág.

Műszaki adatok

Mazda3 2.0 GTA
Motor: soros négyhengeres, 16 szelepes benzines
Hengerűrtartalom: 1999 cm³
Teljesítmény: 150 LE/ 6000 /perc
Nyomaték: 187 Nm/ 4500 /perc

Saját tömeg (75 kg-os vezetővel): 1335 kg
Hossz/szélesség/magasság: 4435/1755/2640 mm
Csomagtér: 339 l

Végsebesség: 202 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,1 mp

Fogyasztás (város/országút/vegyes): 10,6 / 6,8 / 7,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 12,4 l/100 km

Listaár: 6 099 000 Ft
Tesztautó: Mazda Motor Hungary Kft.

Műszaki adatok

Mazda3 1.6 CD Sport
Motor: soros négyhengeres, 16 szelepes turbódízel
Hengerűrtartalom: 1560 cm³
Teljesítmény: 110 LE/ 4000 /perc
Nyomaték: 240 Nm/ 1750 /perc

Saját tömeg (75 kg-os vezetővel): 1350 kg
Hossz/szélesség/magasság: 4435/1755/2640 mm
Csomagtér: 339 l

Végsebesség: 182 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,6 mp

Fogyasztás (város/országút/vegyes): 6,1 / 4,1 / 4,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6 l/100 km

Listaár: 4 649 000 Ft
Tesztautó: Mazda Motor Hungary Kft.

tv2

2007.01.17

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Következő

Legfrissebb magazinok