HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Autós hírek > Farmerdivat

t: 1507

Farmerdivat









Felénk ezt talán kevesen tudják, de az amerikai autóeladási statisztikákban a „truckok”, azaz a teherautók állnak a toplista élén. Nem szedánok, nem is buszlimuzinok, hanem magas, lelket kirázó, csekély végsebességre képes haszonjárművek. Árnyalja persze ezt az eredményt, hogy míg Európában a szabadidő-autók (más nevükön SUV-ok) és a terepjárók tágabb értelemben a személykocsik közé tartoznak, az USA-ban a teherkocsik közé sorolják őket. A pickup arrafelé a kultúra része, és már Don McLean is megénekelte az American Pie című dalban. De pickuppal jár fél Ázsia, és Afrikában is ezek a leggyakoribb járművek. Sőt, már nálunk is népes tábora van a pickuppal közlekedőknek. És nemcsak gazdálkodók, kőművesek és villanyszerelők: divatból, hobbiból mind többen járnak ilyen nyitott rakodóterű, személyautó-elejű kisteherautóval – ezek a részletek különböztetik meg ugyanis a pickupot a furgontól.

Bár a legnépszerűbb, összkerékhajtásos pickupoknak egyszerűbb ugyan a 4x4-es rendszerük, mint a kemény terepjáróké, ám jóval olcsóbbak is, valódi terepen pedig alig kényelmetlenebb a használatuk. És ugyanúgy átmennek mindenen. Kiegészítőkkel felszerelve talán jobban is mutatnak az egybeszabott terepjáróknál, nem kell félteni őket, a tartósságuk pedig legendás. Általában háromféle fülkével készülnek. A valódi teherhordásra szánt verziók kétszemélyessel, a családi autónak is beváló, úgynevezett Double Cabek négy ajtóval. E kettő között létezik egy közbülső méret is, amelyet a Mazda Freestyle Cabnek, a Mitsubishi egyelőre Club Cabnek, a Nissan King Cabnek, a Toyota pedig Xtra Cabnek nevez – az ilyen „másfeles” fülkében nagyjából úgy fér el a négytagú család, mint egy kiskocsiban. Aki pedig félti a csomagjait, az bármelyikhez vásárolhat utólag felszerelhető, zárható dobozt a raktérre, amely kocsiját óriási rakterű kombikkal teszi egyenértékűvé. És mivel az összes pickupot teherautónak árulják, még az áfa is visszaigényelhető az árból.

Európában elsősorban a japán pickupok terjedtek el, márpedig mind a négy ottani kisteherautó-gyártó másfél éven belül megújította a palettáját, s valamennyi a korábbinál finomabb rugózással, gazdagabb felszereltséggel, erősebb és takarékosabb motorokkal, tágasabb belső térrel készül. Igaz, nem mindegyik új modell kapható még nálunk.

A Mitsubishi Thaiföldön gyártott Tritonja például nem – amíg meg nem érkezik, a jól bevált, de már öregecske, kilencéves L200 tartja a frontot. Ha viszont megvásárolható lesz az új, 2,5 és 3,2 literes motorváltozatokkal szerelt Triton (bár a neve változhat addig), a kivételes megjelenés garantálja majd a sikert a fiatalok körében.

Szintén a napokban frissített a Mazda: a B2500-at leváltó BT-50-es a cég szerint az első zoom-zoom pickup a világon – értendő ezen, hogy sportos, tehát jó vezetni. Figyelembe véve, hogy minden új pickupot ezzel a felkiáltással vezetnek be mostanában, a Mazda legfeljebb azzal újít, hogy nevet adott a jelenségnek.

Mindenesetre a rövidesen már meg is vásárolható BT-50 kiváló kidolgozási minőséggel, csendes futással, 2,5 literes, 143 lóerős motorral, MP3-at játszó hifivel száll ringbe. A megjelenése valamivel konzervatívabb a legújabb vetélytársakénál – ami ebben a kategóriában nem okvetlenül jelent hátrányt –, viszont egyértelmű negatívuma, hogy az összkerekes felezőfokozat kapcsolásához meg kell állni vele terepen.

Az új pickupgeneráció legrégibb tagja a Spanyolországban készülő Nissan Navara, de az is alig egyéves. Ezzel indult az új hullámos mozgalom a kisteherautók körében; ha felbukkan az utcán, még az autók iránt kevésbé érdeklődők is megnézik. Annak ellenére, hogy divatos, merész és modern, valamennyi közül ezé a legnagyobb plató: King Cab verzióban 1861 centiméteres. Említett kivitel különlegessége, hogy oldalajtajai a Mazda RX-8 (ha még jobbak akarunk lenni, akkor a Rolls-Royce Phantom) stílusában középről, a ruhásszekrények stílusában tárulnak fel. A napnál is világosabb, hogy kifejezetten polgári vevőknek szánták: bőrbelső, ötfokozatú automatikus váltó (alapáron hatos kézi jár) rendelhető hozzá, ülései felhajthatók, s ezzel a belseje is variálható. A motorjai pedig igazi autópálya-rombolóvá teszik: a kétféle 2,5 literes közül a gyengébbik 144, az erősebbik 174(!) lóerős.

De a Toyotának nincs tériszonya, és még ezt a magas mércét is feljebb akarja tenni az új Hiluxszal (ejtése: „hájlaksz”). Az erősebb változat háromliteres motorja 171, a gyengébbiké 2,5 literes 122 lóerős. Kivételesen tágas utastér, takarékosság, a korábbi Hiluxét messze maghaladó kidolgozási minőség, navigáció, bőrbelső, automatikus váltó, felhajtható ülésekkel átalakítható utastér szól az 1967 óta már a hatodik generációját megért pickup mellett. A háromliteres verziónál a korábban csak a Lexusoknál alkalmazott, a gyújtásra megjelenő számlapú Optitron műszereket is bevezették. Komolyan vették a klasszikus pickupos funkciókat is: az alváz jóval erősebb lett, alulról végig lemezborítás védi a mechanika elemeit, a hátsó tengelyen széria az önzáró differenciálmű, az összkerékhajtás automatikusan kapcsolódik.

Miért is ne legyen a pickup az új divat – ha az egész világnak tetszik, éppen mi maradjunk ki? Kérdés, hogy a kombi, a terepjáró, majd most a platós kisteherautó domesztikálása után mihez nyúlnak majd a gyártók, amikor a legközelebbi divathullámot megteremtik. A buldózerhez?

(168ora.hu.)

LINKAJÁNLÓ
Alternatív gyógymódok

Egészség - orvos

Szépségápolás

Táplálékkiegészítők

Bio

Recept ABC

Vegetáriánus

Dísznövények

Világörökség
 
Fel-mlm



2007.01.12

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb magazinok