HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Autós hírek > Fényterápia - Citroen C4 Picasso

t: 1725

Fényterápia - Citroen C4 Picasso










A teljesen átlagos, oxigént belélegző és szén-dioxidot kifújó, a szükséges tápanyagok feldolgozásához emésztőrendszert használó nők és férfiak eddig is találtak számukra megfelelő Citroënt. Egy igazán figyelmes gyártó azonban a sablonostól eltérő vevők igényeire is odafigyel. Akik szívesebben vezetnek űrhajót, mint autót, már ötven évvel ezelőtt is vehettek maguknak Citroën DS-t. Akik egy normális négykerekű helyett igazából egyik funkcióra sem alkalmas kabrió-pickupot akarnak, rendeljék meg a C3 Plurielt. Talán még náluk is szűkebb rétegnek készült a C4-es alapjaira épülő új Picasso. De a sorozatgyártás beindítása bizonyítja, valódi, vásárlóerővel bíró közösség az övék: fénnyel táplálkozó embertársainké.

Mit kell tudni róluk? Különleges étkezési szokásaikon kívül jellemző rájuk, hogy nagyobb, akár hétfős családban élnek, és gyakran változtatnak helyet. Vagyis a C4 Picasso az ideális megoldás számukra. 5,4 négyzetméteres felületen juthatnak fényhez, a különösen nagyétkűek Tiszta Égbolt néven még plusz üvegtetőt is kérhetnek, hogy 6,4 négyzetméteren lakomázhassanak. Hasonló körbeüvegezésről legfeljebb befőttek vagy akváriumi halak tudnának beszámolni; a Picasso mellett egy szokványos autó lőrésekkel teli acéldoboznak látszik.

A függőleges síkban mért kilátási szög az átlagos 35 fok duplája – magyarán: beállhatunk az út fölé lógó jelzőlámpa alá, akkor is tökéletesen látni fogjuk, mikor vált zöldre. A vaskos tetőoszlop nem illene a panorámaképbe, ezért kétfelé válik, hogy oda is elférjen még 12 négyzetdeciméter üveg. A vezető és a mellette utazó azért más autóban is jut némi kilátáshoz, mindig a hátul ülők járnak rosszabbul, a C4 Picassóban ráadásul harmadik üléssor is van, ahová más egyterűeknél csak a nagyon vásott gyerekeket küldi lelkiismeretes szülő, és őket is csak nevelési célzattal. Bár a tetővonal erősen lefelé hajlik, ahogy a kocsi farához tart, így értelemszerűen az oldalablakok mérete is csökken, azért legalább uzsonnányi fényt az odakényszerülők is kapnak.

Naplemente után is igyekszik kedvében járni a világosság kedvelőinek a C4 Picasso. Felárért összesen harminckét fényforrást szerelnek a kocsiba. A műszerfal középső borítóeleme alá, az ajtóbetétekbe, a tetőborításba is narancssárgán világító diódasort építenek, valóban hangulatossá téve a belteret. Az első ajtó zsebeinek belső világítása a kéz közelítését érzékelve kapcsolódik, és az üléstámláról lehajtható asztalkákhoz is tartozik lámpa. Mindenképp említést érdemel még a hátsó lámpatest, amely világosban is tetszetős, sötétben viszont egészen gyönyörű, homogén piros fényt áraszt, messziről is összetéveszthetetlenné téve a Citroën egyterűjét.

Előszeretettel emlegetik fényterűként az új Picassót – a fény után beszéljünk hát a térről. Ennek érzetét a középkonzol hiánya is növeli. Az automatikus váltó választókarja a kormányoszlopon van, az elektromos kézifék a műszerfal közepére, a klímavezérlés a két szélére került (külön a sofőrnek és az utasnak), a rádió pedig a C4-esben bemutatott, fix közepű volánra zsúfolt gombokkal irányítható. Jókora autó lévén az első két sor helykínálata nem meglepő, a harmadik sorba beszállni viszont gyakran cirkuszi mutatvány. Az autóban fellelhető számtalan ötletes megoldás egyike: a második sor oldalüléseinek ülőlapja egy mozdulattal felcsapódik, a szék pedig előrehúzható, így leghátra sem nehéz beszállni. A leghátsó két ülés használaton kívül a padlóba süllyeszthető, a középsők külön-külön állíthatók és lehajthatók, így csaknem két köbméteres raktér pakolható. A mindennapokban gyakoribb az ötüléses kialakítás: így 576 liternyi poggyászt lehet elhelyezni a külön nyitható szélvédőjű csomagtérajtó mögött.

Rövid ismerkedésre nyílt csupán mód az itthoni sajtóbemutatón. A kétliteres, 138 lóerős dízelmotor teljesítménye még egy ekkora testhez is elegendő – nem is ez az újdonság, hanem az elektronikusan vezérelt, hatfokozatú váltó. Kuplung nincs; kézi üzemmódban a kormány mögötti fülekkel lehet fel- vagy visszaváltani, utóbbit a rendszer lassításkor vagy megálláskor magától elvégzi. Sosem értettem, miért kell kézzel váltogatni egy alapvetően automata kocsiban, úgyhogy inkább a másik üzemmódot választottam. Első meglepetés akkor ért, amikor a féket felengedve nem kezdett el kúszni a Picasso. Aztán amikor nem akart felváltani. Többször óvta már meg a testi épségemet a biztonsági öv, ám sebességváltáskor még soha nem voltam ennyire hálás neki: kár lett volna lefejelni a fantasztikus panoráma-szélvédőt. Lehet, hogy közlekedésbiztonsági oktatóautót vittem el egy körre, de ez a kocsi a finom váltásról annyit hallott, mint éti csiga a menetszélről.

Néhány percnyi tapasztalatom alapján tehát nem az új váltó a legjobban sikerült részlete az autónak. Jóval hasznosabb például a kipufogógáz hőjét felhasználó kiegészítő fűtés vagy a visszagurulást megakadályozó rendszer, amely két másodpercet ad a vezetőnek, hogy a fékről a gázra helyezze a lábát, addig fékez. A véletlen sávelhagyásra figyelmeztető rendszert már a C5-ösnél is dicsértem, parkolóhelyhossz-felmérő viszont a C4 Picassóban debütál. Egy gombnyomás után a működtetett irányjelző oldalán a 20 km/h sebességnél lassabb autó érzékelője „nézi”, mekkora hely van két parkoló kocsi között, és hogy oda könnyen, nehezen vagy egyáltalán nem lehet beállni a 4,59 méteres Citroënnel.

Mutatós, ötletekkel teli a C4 Picasso. A teljesen kézi váltó vagy a hagyományos automata jobb választásnak tűnik, a fényterápia viszont mindegyikben alapszolgáltatás.

(168ora.hu)

LINKAJÁNLÓ
Alternatív gyógymódok

Egészség - orvos

Szépségápolás

Táplálékkiegészítők

Bio

Recept ABC

Vegetáriánus

Dísznövények

Világörökség
 
Fel-mlm



2007.01.04

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb magazinok