HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Motoros hírek > Sipi bácsi beavat minket

t: 3054

Sipi bácsi beavat minket

2.oldal



A történet nagyon egyszerű, kérem szépen. - válaszolja Sipi bácsi. - Az illető 16 évesen A1 kategóriára jelentkezik. Ez azt jelenti, hogy motorkerékpár, 125 köbcentiig, és 11 kilowatt teljesítményig érvényes jogosítványt szerezhet. Az elméleti tanfolyam előtt, azonban el kell mennie a körzeti orvosához, illetve családi orvosához, hogy egészségügyi alkalmasságáról bizonyítványt hozzon. Ezután a vizsgát tesz elsősegélynyújtásból. Ezt a különböző kerületekben, a vöröskeresztnél lehet letenni.

De térjünk vissza a vizsgához! A sikeres KRESZ vizsga után a tanulónak, kötelező a tanpályán hat óra hosszat vezetnie. Utána tesz egy, úgynevezett járműkezelési vizsgát, amely az álló jármű közlekedésbiztonsági ellenőrzésből és a pályán végrehajtott 3 feladatsorból áll. Lassú manőverezés bóják között, nyolcas alakzatú szlalom oda-vissza, végül egy gyorsítás-lassítás következik, dinamikus fékezéssel együtt. A vizsgáztató a gyakorlatok alatt felméri, hogy a vizsgázó mennyire ura a motornak, mennyire jó az egyensúly érzéke, és milyen ügyesen tud kanyarodni jobbra-balra. Ez lehet, hogy most bután hangzik, de nagy borulások következhetnek abból, ha a kedves vizsgázó kanyarodás közben elveszíti az uralmát a motor felett, és ilyenkor bizony dől a motorral együtt a tanuló is. Ha ezen, vizsgán megfelelt az illető gyakorlati tudása, akkor mehet csak ki a forgalomba vezetni. Ilyenkor szoktak egyébként elcsodálkozni a tanulók, hiszen elméletben már tudnak vezetni, a tanulópályán is sikeres vizsgát tettek, na most ezt a kettőt kell összekapcsolniuk az utcán. És ott bizony, ki vannak téve minden rossznak. Az autósok nem figyelnek a motorosokra, sőt előfordul az is, hogy a szemem láttára próbálják meg szegény motorost leszorítani, szóval nagyon nagy koncentrációra van szüksége annak, aki motorozni szeretne. A forgalomban 10 órát kell vezetnie a tanulónak, és a 11-diken van a vizsga. Természetesen, itt még mindig a 16 éves korosztályról beszélek.

Na, most. Ha 18 éves az illető, akkor az A korlátozott jogosítványt szerezheti meg, ami voltaképpen ugyanez a procedúra, csak annyi különbséggel, hogy 25 kW-os motor van már alatta, ami durván 32 lóerőnek felel meg. És itt van máris egy érdekesség: ha 21 éves az illető, akkor elméleti vizsga után, azonnal felülhet a legnagyobb motorkerékpárra. Mi nem szoktuk kísérteni az istent, hanem szépen, sorban megyünk. Természetesen előfordul az, hogy másfél óra múlva a tanuló felül a legnagyobb motorra, mert olyan ügyes.



Olyanra is akad példa, hogy valaki elsőre bevállalja a legnagyobb motort, szellemileg kész rá, prímán vizsgázik, de nem tud kerékpározni! És én ilyenkor tudok értetlenül állni egyhelyben. Ez nagyon komoly dolog, mert ha nincs egyensúlyérzéke, akkor hogyan gondolta azt, hogy majd ő nagy motorra ül? Ilyenkor a kedves tanuló életének érdekében, elővarázsoljuk a sufniból a biciklit, és megtanítjuk kerékpáron közlekedni. Ebben nem engedünk! Néha van olyan tanuló is, aki beleszól, hogy neki nem kell a bicikli, hogy képzelem! Rendben. Felültetetem a nagymotorra, és pár méter után sápadtan leszáll, hogy igaza volt Sipi bácsi, tessék megmondani, mit tegyek mostantól.

Aztán, itt van egy másik érdekesség: ha egy 16 éves levizsgázott A1-esre, két év után elmehet korlátozás nélküli A vizsgára. Ugyanis az A1 és az A közötti (25kW-ig) kategóriát Ak-nak, azaz, A korlátozottnak nevezik. Gyakorlatilag átugorhatja a három évet, hiszen neki két éve már van A1-es vizsgája. Azt hozzá kell tennem, ha nem nálunk tette le az illető az A1-es vizsgáját, akkor először ráültetjük egy kis Simsonra, és hagyjuk, had vezessen az udvaron egy-két óra hosszat. Ez az eljárás azért is célszerű, mivel nem a milliós nagymotort fogja később összetörni.




A forgalomban való oktatás nagyon praktikusan működik: két tanuló motorozhat előttem a forgalomban, hármat már nem enged a jogszabály, mert nem biztonságos, ezen kívül három tanulóra a mai közlekedési viszonyok között nehezebb lenne odafigyelni. A közlekedési szabályzat egyébként kimondja, hogy a motoros oktató nem felelős az előtte haladó motoros tanulóért, mert nem tud beavatkozni, ha baj van, csak szóval, azt viszont meg kell, hogy tegye. A tanulók bukósisakjába egy rádióvevő van beépítve, így folyamatosan hallanak engem, nekik azonban nincs mikrofonjuk, ők nem tudnak visszaszólni, hiszen rengeteg mindenre kell odafigyelniük. Nagyon stabil, 8 hullámos FM készülékeink vannak amelyekkel megkeressük azt a frekvenciát, ami üres, és arra ráállunk.

Előfordult olyan is, hogy a taxisok bezavartak. Hallom a rádióban: a kék motoros forduljon be a temetőbe! És látom, hogy az én két kis tanítványom kiteszi az indexet jobbra, és lekanyarodik az útról. Be a temetőbe! Na, gyorsan a gázra léptem, és megkértem a taxist finoman, hogy figyelj öreg, ne szórakozz itt nekem. Aztán a vizsgán a vizsgáztató a kocsiból különböző helyzeteket kér a vizsgázótól a rádióadón keresztül, amiket nekik végre kell hajtani. Az elől haladó picit jobbra tart, a hátul haladó, pedig balra. Ennek két oka van, az egyik az, hogy lehessen őket látni, a másik, pedig hogy ne tudjanak az autósok közénk beállni, mert már volt rá példa. Sajnos, az autósok és a motorosok között nincs nagy kapcsolat. Rengeteg olyan autóst ismerek, aki motorozik, és ahogy átül az autójába, máris szidja a motorost. Az ilyen dolgokra pszichésen is felkészítjük tanulóinkat. Hát így lehet ma Magyarországon motoros jogsit szerezni.


előző oldal következő oldal






2005.06.25

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok