HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Újdonságok > Új Focus RS - A Ford Európa vérbeli teljesítményautója

t: 3452

Új Focus RS - A Ford Európa vérbeli teljesítményautója

Párizsi Autószalon: az izgalmas új Ford Focus RS előzetese

Az élénk 'Ultimate Green' fényezés sorozatgyártásba kerül

Az RS legfontosabb adatai: 300 lóerő és 440 Nm csúcsnyomaték

A Ford leggyorsabb sorozatgyártású autója Európában - 0-100km/órára kevesebb, mint 6,0 másodperc alatt gyorsul, a végsebesség 260 km/óra vagy több lesz

Quaife automatikus nyomatékszabályozó önzáró differenciálmű és innovatív RevoKnuckle ("Innocsukló") első felfüggesztés a precíz úttartás és a jobb tapadás érdekében

A célratörő formaterv középpontjában a teljes aerodinamikus csomag áll


A legendás Ford RS teljesítmény modell visszatért, és gyorsabb, mint valaha. A lenyűgöző, új, 2009-es Focus RS előzetese Párizsban lesz látható, s a fejlesztőmunka során már igazolást nyert, hogy ez lesz a Ford valaha volt leggyorsabb sorozatgyártású autója Európában.

A Ford az alábbi teljesítményadatokat már megerősítette: a Focus RS álló helyzetből indulva kevesebb, mint 6,0 másodperc alatt elérheti a 100 km/órás sebességet, a végsebessége pedig 260 km/óra vagy annál több lesz.

Ám az RS csapat mérnökei számára - akiknek munkáját a Ford Európa nagy teljesítményű autóiért felelős igazgató, Jost Capito vezeti, ez csak a történet egyik része.

Capito így fogalmaz: Hiszünk abban, hogy az új Focus RS megváltoztatja majd a nagy teljesítményű, elsőkerékhajtású autókkal szembeni elvárásokat, mert erejét precizitásban, vezethetőségben, tapadásban és teljesítményben fejezi ki. Ez a Ford Európában eddig gyártott leggyorsabb autója, ugyanakkor könnyen vezethető és minden nap használható. Ez pedig jelentős eredmény a menetdinamika terén."

Az izgalmas, új Focus RS előzetese a 2008-as Párizsi Autószalonon is látható lesz azt követően, hogy júliusban Londonban már kiállítottuk. A piaci bevezetés 2009 elején várható.

Mehet a zöld

A Ford azt is megerősítette, hogy az új Focus RS vásárlói az értékesítés kezdetekor három külső fényezés közül választhatnak. Ezek egyike lesz a vibráló élénkzöld metálfényezés, miután a már egyszer kiállított autón ezt nagy tetszéssel fogadta a közönség.

Azért döntöttünk e szín mellett, mert egyrészt a 70-es évek Ford Le Mans zöldjének modern interpretációja, másrészt tükrözi a Ford WRC Focus versenyautók csapatszíneit is. Mivel szeretnénk még egyértelműbben kifejezni a kapcsolatot a Focus RS és a Focus RS WRC között, illetve a vállalat globális együttműködését és szövetségét a BP-vel, az új szín neve Ultimate Green lesz.

A Focus RS emellett kapható lesz még a Ford Performance Blue és a Frozen White fényezéssel is - mindhez a hozzáillő kék vagy zöld belső színösszeállítás jár. A fekete bőrkárpitozás mindhárom külső fényezéshez opcióként lesz rendelhető.

A nagy teljesítményű autók szerelmesei számára az új modell a Ford RS embléma rég várt visszaérkezését jelzi. Az új Focus RS lesz a második Focus, amely megkapja az RS emblémát, s egyben izgalmas, új fejezetet ígér abban a négy évtizedre visszatekintő történetben, amely a 60-as évek végén kezdődött Németországban, s szerte Európában az 1970-es Escort RS1600 bemutatásával kapott nagyobb lendületet.

Hamisítatlan RS megjelenés és stílus

Anélkül, hogy egyetlen métert megtenne, az új Focus RS mindent elmond magáról: egy igazi RS jegyei, amelyek a jelentős teljesítményre utalnak, illetve az alacsonyabb és "gonoszabb" látvány mind érzékletesen beszélnek a várható vezetési élményről. A látványos formatervben finoman módosított részletek is megbújnak, s a kocsi egésze a dinamizmust és az erőt fejezi ki, illetve izgalmas vezetést sugall.

A párizsi előzetes betekintést enged a sorozatgyártású modell dizájnjába, bár a fejlesztőmunka előrehaladtával néhány részlet még változhat.

A Focus RS számára teljesen áttervezett első lökhárítóban helyet kapott egy alsó légterelő, illetve nagyméretű, ráccsal fedett alsó hűtőmaszk és az elnyújtott, trapéz alakú felső. A látványos trapéz kifejezi a Ford legújabb "kinetikus dizájn arculatát", felülete csillogó fekete.

A krómozott xenon fényszórók macskaszemként ugranak ki az autó elejéből, az ezeket keretező, különleges fekete foglalat aljában méhsejtszerkezetű rácsozat van. Az autó orrán magasfényű fekete csík fut végig a motorház fedelének első élén, míg a ködlámpák mély foglalatban kaptak helyet.

A motortér fedelében kiképzett két légbeömlő egyrészt stílusos utalás az alatta szunnyadó erőre, másrészt praktikus szerepe is van, hiszen hűtő szerepével hozzájárul a rendszerek megfelelő hőmérsékletéhez.

Az autó elöl-hátul szélesebb kerékjárati íveket kapott - szélesebb lett a nyomtáv is -, s ezeket egészítik ki az átdolgozott, mélyebbre húzott küszöbidomok is. Az autó teljesítményére utaló újabb részlet az első kerekek mögött lévő egy-egy háromszögletű és RS emblémával ellátott légbeömlő. A külső tükörházak, amelyekben irányjelzők is helyet kaptak, csillogó fekete fényezésűek.

Hátul a mélyebbre húzott hátsó lökhárító aljában nagy diffúzor van - szintén fekete -, s a lökhárító két oldalán kis légbeömlők hangsúlyozzák ki a modell szélességét. A két hatalmas, krómozott kipufogó végződés a diffúzor két oldalán fut ki a kocsi alól.

Felül a különleges, dupla, fekete RS légterelőben végződik a Focus RS tetővonala - mindez folytatja az RS modellek hagyományait, illetve rokonságot mutat a Rally Világbajnokságot nyert Focus WRC-vel is.

Nagyon fontos, hogy a Focus RS egyszerre legyen Focus és RS is - egyéninek, különlegesnek és formatervében egyértelműnek kell lennie. Ugyanakkor meg kell felelnie a Focus-vásárlók modern igényeinek is, s ki kell fejeznie, hogy rokona a Focus ST-nek, de ahhoz képest jóval előrehaladottabb," mondta Stefan Lamm, a Ford Európa vezető külső formatervezője.

Nagy teljesítményű belső tér

Az utastérben ugyanez a téma folytatódik a különleges és megfelelően teljesítmény-orientált kabinnal - a belső tér szerepe, hogy tetsszen a vásárlóknak, illetve hogy egyensúlyba hozza a hamisítatlan, sportos teljesítményt és a stílus és a minőség erős érzését.

A kabint a különleges, gyorsan vett kanyarban is remek oldaltartást nyújtó Recaro sportülések uralják. Valamennyi ülés kárpitozásának a színe harmonizál a külső fényezéssel, találhatók bennük elefántcsont színű betétek, az RS és a Recaro logók pedig a háttámlába vannak nyomva.

A további helyeken a színek hoznak új izgalmat a Focus belső terébe: a színvilág alapja a Focus ST sportos belső világa, ám több a külső fényezéssel egyező színű dekorációs elem, a polírozott alumínium panel és a nyíltan sportos részlet. Még hátul is kagylóülések vannak, magasabb combtámasszal. Az RS négyszemélyes.

A középkonzol felülete látványos, szénszálas hatású anyag, illetve sok a fémhatású betét is - a szellőzőrostélyok körül, az ajtókilincsek, a váltókar és annak közvetlen környezete, illetve a különleges RS-emblémás küszöbdíszlécek. Ezek a fényesebb részletek ellenpontot képeznek a fekete tetőkárpittal, s kiemelik a modell sportos hangulatát.

A vezetőt számos dolog emlékezteti arra, hogy ez a Focus nem egy hétköznapi Focus. Ott van például a váltókar, illetve a mellette lévő RS-kékkel kihúzott hatfokozatú váltókulissza rajz, a sportos, háromküllős volán Ford és RS logókkal, illetve az alumínium pedálok. A sportos vezetői környezetet a Focus ST-hez képest három új műszer teszi teljessé (például turbónyomás-mérő), amelyek a középkonzol felett, kissé a vezető felé fordítva láthatók.

Az RS erős szíve

A vadonatúj Focus RS szíve a 2,5 literes, öthengeres Duratec benzinmotor különlegesen hangolt és turbóval ellátott változata. A nagyobb teljesítmény érdekében alaposan átdolgozott erőforrás hatalmas teljesítményt ad le - 300 lóerő és 440 Nm nyomaték -, s így a modell tömeg-teljesítmény aránya kiváló.

Az ilyen jelentős előrelépés a teljesítmény terén nem jöhetett volna létre csupán a motorvezérlés vagy a töltőnyomás megváltoztatásával. A 2,5 literes Duratec motoron dolgozó mérnökök új vezérműtengelyeket terveztek, átalakították a hengerfejet és a hengerfejtömítést, illetve módosították a kocsi szívórendszerét.

Emellett arra is nagy gondot fordítottak, hogy az RS lelkes vezetője élvezhesse a Focus RS lenyűgöző teljesítményéhez illő hangot is. Egy speciálisan hangolt "hangterelő" meghatározott hangokat továbbít a szívórendszerből az utastérbe, az RS kipufogórendszere pedig nagyon sportos és élményszámba menő hangélménnyel egészíti ki az öthengeres motor teljesítményét.

Forradalom a tapadás terén

A Focus RS fejlesztése során Capito és csapata egy pillanatra sem feledkezett meg a célról: olyan autót kell létrehoznunk, amelynek nemcsak a teljesítménye, hanem a tapadása is nagyszerű.
A korábbi sportos Fordok vásárlóitól kapott visszajelzések alapján végrehajtott fejlesztések és újítások nyomán a Ford mérnökei továbbra is az elsőkerékhajtás mellett döntöttek, de a Focus RS kapott önzáró differenciálművet is, hogy teljesítse a tapadás, az úttartás és a kormányzás terén kitűzött célokat.

Az új Ford Focus RS olyan innovatív első futóművet kapott, amelynek neve RevoKnuckle. Ennek szerepe a nem kívánatos hajtási befolyások csökkentése.

A hajtási befolyás - a nyomaték hatása a kormányzásra az elsőkerékhajtású autókban - előfordulhat heves gyorsításkor, kanyarodás közben, vagy ha az autó egyenetlen felületen halad, s akkor jelentkezik, ha a nyomaték meghaladja a kerekek tapadását, nyomatékátvivő képességét. A vezető mindezt akkor érzi, amikor a kormányon hirtelen erők ébrednek, az "magától" el akar fordulni, s ez a hatás a széles abroncsokkal és önzáró differenciálművel szerelt autókon még hangsúlyosabban megmutatkozhat.

A Focus RS-ben a RevoKnuckle a Quaife automatikus nyomatékelosztó önzáró differenciálművel működik együtt. A Ford RS csapat mérnökei szorosan együttműködtek a Ford aacheni (Németország) kutatóközpontjával, hogy külön a nagy teljesítményű Focus RS számára kifejlesszék a RevoKnuckle technológiát. Ennek köszönhetően lehetővé vált a hagyományos McPherson rugóstagos felfüggesztés alkalmazása, ám olyan futómű-beállításokkal, amelyek minimalizálják a hajtási befolyásokat és a kormányzást zavaró erőket.

A Ford Focus nagyszerű alapot jelentett egy nagy teljesítményű autó megépítéséhez, hiszen agilis, jól reagál és stabil," magyarázta Capito. Hosszasan tanulmányoztuk, hogy miként tudnánk ezen erényeket tovább fokozni egy nagy teljesítményű változatban. Bebizonyosodott, hogy a hangolt RevoKnuckle és a Quaife differenciálmű ötvözése az ideális megoldás egy olyan nagy teljesítményű és elsőkerékhajtású autóban, mint a Focus RS."

Megfontoltuk az összkerékhajtás lehetőségét is, de úgy döntöttünk, hogy ha ötvözzük és megfelelő módon finomhangoljuk ezeket az elemeket, illetve ha hasznosítjuk a Ford elismert szakértelmét az úttartás terén, akkor nem kell növelnünk az autó tömegét az összkerékhajtásos rendszerrel, s mégis kategóriaelső egyensúlyt teremthetünk a tapadás, az úttartás és a teljesítmény között."

Az eredmény olyan kis tömegű egység, amely a tapadás és a lézerpontos irányíthatóság megfelelő elegyét hozza - méghozzá oly módon, amit senki nem várna egy elsőkerékhajtású autóban," fejezte be Capito.

Dinamikus, agilis és harapós

Egy igazi Focus RS-nek meg kell őriznie és öregbítenie kell hírnevét, mint agilis és precízen irányítható autó, hiszen maga a Focus is erről híres és ezért kedvelt, így hát jelentős mérnöki erőfeszítést tettünk annak érdekében, hogy az új Focus RS megfeleljen ezeknek az elvárásoknak.

A menetdinamikai fejlesztések a Focus RS esetében 40 mm-rel szélesebb nyomtávot, erősebb és hosszabb féltengelyeket, módosított rugókat és lengéscsillapítókat, vastagabb és hosszabb hátsó kanyarstabilizátort jelentettek. Ezzel egyidőben áthangoltuk a kormányművet is, hogy visszajelzései még precízebbek, reakciói pedig még közvetlenebbek legyenek.

A fékek teljesítőképessége is nőtt, hatalmas fékhatást képesek kifejteni közúton és versenypályán egyaránt. A nagy féknyergek kikandikálnak a különleges, 19 hüvelykes keréktárcsák mögül, amelyekre 235/35-es, alacsony oldalfalú Continental abroncsok kerülnek.

A Focus RS számára kifejlesztettük a Ford ESP-rendszerének egy különleges változatát, mert így elektronikus közbeavatkozás nélkül lehet nagyon sportosan vezetni. Az autó természetes úttartási képességeit intenzív munkával finomítottuk még tovább, s így még az is lehetővé vált, hogy - különösen zárt pályán használva - a vezető teljesen ki is kapcsolhatja az ESP-t.

Azért finomítottuk a Focus RS úttartási képességeit, hogy tovább csiszoljuk természetes reakcióit, s nem az ESP-t hívjuk segítségül az úttartás javításához. A Focus RS-ben az ESP pusztán egy biztonsági eszköz," magyarázza Capito.

Megbízható és tartós

Az új Focus RS tervezésével megbízott mérnökcsapatnak ugyanazokat az elvárásokat kellett teljesítenie a megbízhatóság és a tartósság vonatkozásában, mint a paletta többi tagján dolgozó kollégáiknak.

Annak ellenére, hogy sok különleges mérnöki megoldás van a fedélzetén, és megannyi egyéni stíluselemmel is bír, a Focus RS teljes mértékben a Focus fő gyártósorán, Saarlouisban, Németországban készül majd, s vonatkozik rá a Ford európai garanciája.

Nagyszerű örökség

Mivel egyszerre igazi Focus RS és a Focus család teljes jogú tagja, az új Focus RS jelentős pillanatot képvisel mindkét típus örökségében.

Tíz évvel ezelőtt, 1998-ban mutatkozott be az első Ford Focus a Genfi Autószalonon, s volt az első azoknak a Fordoknak a sorában, amelyek izgalmas dizájnja párosult a kategóriaelső vezetési minőséggel.

Azóta több mint 5,4 millió Ford Focus készült Európában (beleértve Oroszországot is), s a modell gyártása és értékesítése Észak-Amerikában és Ázsiában is folyik.

Az új Focus RS érkezése ugyanakkor egybeesik a híres, de ritka Ford RS embléma visszatérésével is - ilyen embléma utoljára a 2002-es Focus RS-en volt látható, s a különleges örökség 38 esztendőre nyúlik vissza a Fiesták, az Escortok és Sierra modellek során át.

Az RS különleges részt foglal el a Ford sportos autóinak történelmében, s a Focusnak jelentős szerepe volt abban, hogy a Fordnak nagyszerű híre lett a vezetési dinamika terén. A vadonatúj Focus RS folytatja ezt a hagyományt - hamisítatlan RS lesz, és igazi Focus is. Biztos vagyok benne, hogy nem okoz majd csalódást," foglalja össze Capito.


hirado.hu

2008.10.15

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok