HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > FÉRFI > Technika - Tudomány > Lefújták a Discovery kilövését

t: 2003

Lefújták a Discovery kilövését

Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) elhalasztotta a Discovery űrsikló szerdára tervezett startját, mivel meghibásodott egy érzékelő az egyik tankban.

Az űrsikló négy üzemanyagszenzorát arra tervezték, hogy jelezzenek, amikor az űrsikló három hidrogéntartályának valamelyikéből kifogy az üzemanyag, és így megakadályozzák, hogy a hajtóművek üresen járjanak, ami robbanáshoz vezethet. A repülésirányítók főnöke, Wayne Hale a Houston Chronicle-nek elmondta, az egyik érzékelőről két és fél órával a kilövés előtt kiderült: nem jelzett volna, ha a rábízott üzemanyagtartályból kifogy a hidrogén.

A NASA nem zárja ki, hogy a kilövést csütörtökön újra megkísérelheti; más források úgy tudják, hogy a hiba kijavítása akár napokat is igénybe vehet. Még az is elképzelhető, hogy az űrsiklót vissza kell tolni a hangárjába, ami meglehetősen nagy feladat, és a NASA még akkor sem tette meg, amikor a Dennis hurrikán közeledett fenyegetően a kilövés helyéhez, a floridai Kennedy űrközponthoz.

Beszíjazva vártak
A Discovery az első űrsikló, amelyet a Columbia 2003 februári katasztrófája után engednek felszállni. A hétfős legénység már az ülésekbe szíjazva várta a magyar idő szerint este 9.51-re kitűzött startot, amikor megérkezett a lefújásra vonatkozó utasítás. A narancssárga szkafanderbe öltöztetett űrhajósokat fehér ruhás személyzet kísérte le a Discoveryről. A legénység élete a NASA szerint nem forgott veszélyben.

A Kennedy központhoz közeli Banana folyó partján összegyűlt bámészkodók csalódottan vették tudomásul a halasztást. Korábban a közönség egy észak-ír tagja a CNN tudósítójának azt mondta: "Ilyesmit otthon soha nem látunk. Nálunk nincs ilyesmi. A legtöbb, amit adtunk a világnak, a Titanic volt, aztán tudjuk, mi történt vele."

Egyelőre nem világos, hogy a NASA talál-e újabb megfelelő időpontot a nemzetközi űrállomást (ISS) felkereső misszió indítására. Korábbi jelentések szerint a felkészülés rendben haladt, igaz, a Return to Flight-program ellenőrzésére alakult független bizottság szerint nem sikerült minden olyan hibát kiküszöbölni, amely veszélyeztette a repülés biztonságát. A NASA mérnökei a kedvezőtlen időjárás miatt is aggódtak: kedden 30, szerdán már 60 százalékos esélyt adtak arra, hogy az időjárás közbeszól.

Baljós árnyak
Kedden egy a pilótafülke ablakát védő egykilós műanyagdarab borzolta a kedélyeket. Az elemet szigetelőszalaggal erősítették az üveghez, de a nem éppen high-tech rögzítés megadta magát, a mélybe zuhant, és felsértette a Discovery hőálló védőburkának két alumínium paneljét. A sérülést pótalkatrészekkel sikerült kijavítani.

Utoljára április végén halasztották el a Discovery kilövését, akkor azért, mert jeget találtak az üzemanyagtartály külső burkolatán. A mérnökök attól tartottak, hogy a kilövés közben esetleg leváló jégdarabok megsérthetik az űrsikló hőpajzsát - hasonló esemény okozta a Columbia katasztrófáját is.

A NASA annyira tartott egy esetleges malőrtől, hogy még egy különleges vészhelyzet-tervet is kidolgozott. A "Safe Haven" szcenárió szerint ha a Discoveryt baj érte volna az űrben, a hét űrhajóst az ISS nemzetközi űrállomáson parkoltatták volna, amíg fel nem készítik és segítségükre nem küldik a mentőcsónakot, az Atlantis űrsiklót.

(Index)

2005.07.14

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok