HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > FÉRFI > Technika - Tudomány > Csak kevés magyar tudja pontosan, miért jó a digitális televíziózás

t: 2800

Csak kevés magyar tudja pontosan, miért jó a digitális televíziózás

A digitális televízió ma Magyarországon szinte a teljes ismeretlenség ködébe vész - utalt a kábel- és műholdas műsorterjesztéssel foglalkozó cég megbízásából hazánkban készült felmérésre Szűcs László, a UPC Magyarország média- és sajtókapcsolati igazgatója egy ezen a héten megrendezett kétnapos konferencián Tihanyban. Az Antenna Hungária vezérigazgató-helyettese pedig aggodalmát fejezte ki, mert a digitális földfelszíni műsorszórás jogi előkészítése lassú, ami veszélyezteti az analóg földfelszíni sugárzás 2012-re tervezett megszüntetését.



A UPC Magyarország által fölkért piackutató cég a digitális televízió várható fogadtatását vizsgálta. A digitális technológiákkal kapcsolatos tájékozatlanságra utal, hogy a felmérésben részt vevők mindössze 9 százaléka tudta pontosan definiálni, mi az a digitális televízió, és a vizsgált személyek 53 százaléka egyáltalán nem is hallott még róla - derült ki Szűcs László prezentációjából, amelyből azt is megtudhattuk, hogy további 38 százalékot tesz ki azok aránya, akik ugyan már hallottak a dTV-ről, de pontosan nem tudják, mire jó. A legnagyobb hazai kábelszolgáltató előfizetőinek közel fele próbálná ki szívesen a digitális televíziós szolgáltatásokat, ugyanakkor a műsorok vételéhez szükséges set-top-boxokért csak a megkérdezettek 22 százaléka volna hajlandó fizetni. A felmérésben részt vevők 35 százaléka - főleg anyagi okok miatt - elutasító az új technológiával szemben, de szép számban vannak azok is, akik nem látják, milyen előnyük származhat az új technológia használatából.

- A kutatási eredmények arra intenek, hogy a szolgáltatóknak megfontoltan, nagyfokú körültekintéssel, átgondoltan kell közelíteniük a digitalizáció kérdéséhez - mondta Szűcs László a Média Hungary 2005 konferencián. A média- és sajtókapcsolati igazgató megemlítette még, hogy a hollandiai UPC az európai kábelszolgáltatók közül az eddigi legambiciózusabb digitális stratégia megvalósításába kezd ősztől: 300 millió eurós befektetéssel (körülbelül 75 milliárd forint) összesen kétmillió előfizetőnek osztanak ki ingyenesen set-top-boxokat. Azt szeretnék ezzel elérni - magyarázta Szűcs -, hogy két éven belül a hollandiai előfizetők körében általános legyen a digitális televíziós platform, amelynek révén javul a műsorok vételi minősége, bővülhet az elérhető tartalmak köre, és az előfizetők az on demand jellegnek köszönhetően a műsorokat akkor nézhetik meg, amikor idejük engedi vagy kedvük tartja. Hollandiában jelenleg a világ élmezőnyétől jelentősen lemaradva, egyelőre a lakosság alig 7-8 százaléka televíziózik digitálisan, aminek az az oka, hogy a kontinens egyik legjobban "bekábelezett" országában szinte mindegyik háztartásban már analóg módon is jó minőségű, sok csatornát tartalmazó kábeltévés szolgáltatás érhető el.

Az igazgató a magyarországi átállási folyamatról azt mondta, a UPC Magyarország elszánt, hogy folyamatosan, még 2010 előtt - jóval a földi analóg műsorsugárzás tervezett megszüntetését megelőzően - a saját hálózatain hazánkban is megvalósítsa a teljes digitális átállást.

A mostani kormányzati tervek szerint 2012-ben szüntetnék meg Magyarországon az analóg földfelszíni sugárzást, bár az még kérdéses, ez az időpont valóban tartható lesz-e. Mint a konferencián más előadók - például Kárpáti Rudolf, az Antenna Hungária Rt. műsorterjesztésért felelős vezérigazgató-helyettese - szájából elhangzott, egyelőre a jogi előkészítés is igen lassan halad. Ráadásul egyes vélemények szerint a médiatörvény módosítása is indokolt volna, amihez viszont kétharmados parlamenti támogatás szükséges. Az analóg sugárzás 2012-es hazai megszüntetésének tarthatatlanságára utal, hogy a digitális technológia elterjesztésében élenjárónak számító Egyesült Királyságban is 2012-ben szüntetnék meg az analóg sugárzást, pedig a britek idejekorán megkezdték a felkészülést, és a háztartások 60 százaléka már most digitális az AGB Nielsen Media Research nevében megszólaló Vörös Csilla közlése szerint, szemben a magyarországi háztartások 4 százalékával, amely 4 százalék ráadásul csak a UPC Direct műholdas szolgáltatásból adódik.

Egyébként a UPC Magyarország média- és sajtókapcsolati igazgatója szerint a digitális televíziós technika elterjedését nagyban segíti az a világtendencia, hogy a set-top-boxok ára látványosan zuhan, továbbá egyre népszerűbbek a nagyképernyős tévékészülékek, a DVD lejátszók és a házi mozi rendszerek, amelyek révén a tévénézők már megtapasztalhatják, mit jelent a magasabb szintű kép- és hangélmény, és az emberek egyre elszántabbak lesznek, hogy digitális környezetet alakítsanak ki maguk körül.


(PrimOnline)

2005.05.29

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok