HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > IT > Internet > Elárasztották a netet a közösségi vásárlói szájtok

t: 3080

Elárasztották a netet a közösségi vásárlói szájtok

Néhány hónapon belül a sokadik közösségi vásárlós oldal indult Magyarországon. Ezek némelyikét külfüldi befektető üzemelteti, de vannak magyar kezdeményezések is, valamelyik már hónapok óta megy, és vannak alig egy hónaposak is. Az a közös bennük, hogy a Groupon példáját próbálják ide átültetni, valamint hogy a csoportos vásárlással elérhető mennyiségi kedvezményekre épülnek.

Bónusz Brigád, Veddvelem, Tsoonami, Kupon Világ, Citibrands, Napi Tipp, Kupontár, BP Wow – és még tucatnyi hasonló névvel ismerkednek az interneten vásárlók. A közösségi szájtok Magyarországon is próbálnak piacot találni, egyelőre úgy tűnik, sikerrel. Az elmúlt néhány hónapban egymás után indultak a Groupon-klónok, a legfontosabbakról az Indexen is hírt adtunk.

Internetes vásárlás és csoportos vásárlás – két olyan dologról beszélünk, mely itthon nem kapott túlzott bizalmat az elmúlt években. Sokaknak rossz emléke van a különböző vásárlói klubokról, melyek arról szóltak, hogy minél több ismerőst vegyél rá a vásárlásra, de végül kiderült, hogy multilevel marketingről van szó. Az online vásárlás pedig egyszerűen eddig nem volt népszerű itthon, sokan idegenkednek attól, hogy látatlanba vásároljanak valamit, vagy éppen a fizetési rendszerekkel nincsenek megelégedve. Ez utóbbi ma már változóban van, egyre többen vásárolnak online itthon is

Közösen, biztonságosan
A közösségi vásárlói oldalakon a vevők nem kerülnek kapcsolatba egymással, hiába a cél a csoportos kedvezmény elérése. A folyamat a következő. Meghirdetnek például egy éttermi kupont, mely féláron vásárolható meg. Ha összegyűlik tíz vásárló, vagyis tíz olyan ember, aki el akar menni az adott étterembe vacsorázni tízezer forint helyett ötezerért, akkor a kupon érvényes lesz – az árat csak ekkor kell kifizetni. A teendő ezután, hogy a vásárló kinyomtassa a kupont és elmenjen vacsorázni, amikor szeretne.

A hazai közösségi vásárlási szájtok mind az amerikai Groupont vették alapul. A Groupon a valaha volt leggyorsabban növekvő cég. Andrew Mason 2008-ban alapította a közösségi vásárlós szájtot. Alakulása után másfél évvel a Groupon már huszonkét ország száznegyven városában kínál kedvezményeket. A cég által kifejlesztett rendszer lényege, hogy különböző szolgáltatócégektől, leginkább éttermektől, fitnessz- és wellnesskluboktól, kozmetikai szalonoktól nagy, rendszerint ötven százaléknál is nagyobb kedvezményt alkudnak ki annak fejében, hogy ezért egy bizonyos előre megállapított számú vevőt juttatnak az étterembe, boltba, klubba. A Groupon sikerét mutatja, hogy a Google 2,5-3 milliárd dollárért szeretné felvásárolni.

Legnépszerűbb kuponok
A közösségi vásárlásban a méret a lényeg. Minél nagyobb a kedvezmény, annál nagyobb a vásárlási hajlandóság. Természetesen ezenkívül befolyásolja a népszerűséget a szolgáltatás, illetve a szolgáltató ismertsége is, de sokan hajlandóak kipróbálni ismeretlen helyeket is, ha kellően vonzó az ár. Körkérdésünkből és az oldalakon található ajánlatokból kiderül, hogy az éttermi ajánlatok, a szépségápolás és egyéb szabadidős tevékenységet népszerűsítő kuponok a legnépszerűbbek. A kedvezmények jellemzően 50-70 százalék között vannak, de a Kupon Világnál kilencven százalékos kedvezményt is adtak mozijegyre.



A vásárlói összetétel összevág az interneten való általános vásárlási szokásokkal, vagyis a 25 és 45 év közötti nők vásárolnak a legtöbbet. Kicsit szűkítve, a legtöbbet vásárolók a 25-40 év közötti, stabil munkahellyel és egzisztenciával rendelkező, budapesti nők. Az oldalakra a közösségi platformokról, blogokról, fórumokról találnak rá a vásárlók leginkább barátaik ajánlására. Túlnyomó részben budapesti ajánlatok találhatók az oldalakon, de néhányan vidéki nagyobb városokban is szerveznek kedvezményeket. A Bónusz Brigád például komolyan dolgozik azon, hogy hét nagyvárosban legyen saját kedvezményoldal, hasonló lépésen gondolkodik a Tsoonami is.

Fizetni tehát csak akkor kell, ha összejön az adott kedvezmény. A fizetés több módon történhet, ez az adott oldaltól függ. Valahol például a kártyaszámot kell megadni – például a Bónusz Brigádnál – és levonják az összeget, ha összejön a kedvezmény. A Kupon Világnál Pay Pallel is lehet fizetni, de valahol átutalással is kiegyenlíthető a számla.

Az értesítések az ajánlatokról is különböző módon történnek. Mivel internetes közösségi oldalakról van szó, majdnem mindegyik fent van Facebookon és Twitteren, így a felhasználók onnan értesülhetnek az újabb ajánlatokról. Néhány szájt emailben is küld értesítést a regisztráltaknak. Az oldalak egy része heti két-három ajánlattal áll elő, de a legtöbbjük már napi ajánlatot ad. A piacvezető Bónusz Brigád például heti két ajánlattal indult, december elejétől azonban már minden nap új kedvezménnyel jönnek elő.

Nem csak itthon
Mint említettük, a cégek többsége külföldi tulajdonban van, így nem csak Magyarországon vannak érdekeltségei. A Tsoonami első oldalát 2010. május 23-án indították Görögországban, Athénban. A Tsoonami.hu a cégcsoporton belül másodikként indult el Budapesten 2010. október 4-én. Azóta a második legnagyobb görög városban, Thessalonikiben is elindították szolgáltatásukat és a közeljövőben számos régión belüli, illetve más országban is tervezik az indulást.



A Kupon Világ tulajdonosa, a Rebate Networks 29 ország 300 városában van jelen, Európában, Kelet-Ázsiában és Dél- Amerikában.

index

2010.12.12

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok