HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > IT > Internet > Ingyen lehet netezni a Volán távolsági járatain

t: 3046

Ingyen lehet netezni a Volán távolsági járatain

Ingadozó sávszélességű, de ingyenes wifit nyújt a Volán a legtöbb járatán, amivel komoly versenyelőnybe kerülhet a mobilos lefedettséget is nehézkesen biztosító MÁV-val szemben.

A távolsági járatainak kétharmadát, összesen nyolcvan járatot látott el ingyenes internettel a Volánbusz. A szolgáltatás a legtöbb belföldi vonalon igénybe vehető, Szeged, Szekszárd, Makó, Bécs, Győr és még számos nagyobb város felé azt vehetik észre az utasok, hogy laptopjuk vagy mobiljuk menet közben is talál wifi-jelet. A hálózat nevében általában szerepel a Busz-szó, bár az országút közepén egyébként sem kell attól tartani, hogy a Volánén kívül túlságosan sok nyitott hálózat lenne.

Azokon a buszokon, amiken elérhető a szolgáltatás, egy wifijel hívja fel erre az utasok figyelmét.

Valójában mobilnet
A hálózat a mobilinternet jelét osztja szét az utasok között. A Volán a Vodafone-nal kötött szerződést, tehát ennek a szolgáltatónak a hálózatára csatlakozik rá a modem.

Mint azt Piller Gábor, a Vodafone vállalati üzletágának vezérigazgató-helyettese elmondta, már hónapok óta tart a próbaüzem, és a tapasztalatok jók voltak, összesen körülbelül 1800 utas vette igénybe a szolgáltatást. Ennek beindításához sok mindenre nem volt szükség, csak egy olyan speciális 3G-s modemre, ami egyrészt wifi-routerként is üzemel, másrészt, és ez jelentett nehézséget, a buszok 24 voltos hálózatáról is képes üzemelni. A Teltonika RUT104-nevű készülékek vételi képességei ugyan nem jobbak, mint a hagyományos modemeké, mégis 170 ezer forintba kerülnek, a 24 voltos kompatibilitás miatt.

A szolgáltatást a Vodafone egy speciális konstrukcióban adja, az indulóköltség alacsony volt, havidíjban kompenzálja a Volán a hardverelemeket, ugyanakkor nem kell extrém magas adatforgalommal járó szerződésre gondolni. Mint azt Piller Gábor elmondta, egy busz egy átlagos mobilnetes előfizető forgalmi adatait hozta a tesztidőszakban, és ez várhatóan a későbbiek során sem változik drasztikusan.

Régi barátság
A mobilszolgáltató azért kereste meg a Volánt, mert viszonylag jók voltak a tapasztalatai az Airport Shuttle minibuszokon már egy ideje működő 3G-s wififel, ráadásul a tömegközlekedési cég és a mobilvállalat már jóideje partnerek, így kézenfekvő volt, hogy közösen bővítik a járművek szolgáltatásait.

Piller Gábor elismerte, hogy a sávszélesség útközben komoly korlátokba is ütközhet, hiszen a három mobilcég közül a Vodafone az egyetlen, amelyiknek nincs a 2G és a 3G közti átmenetet jelentő Edge-szolgáltatása Magyarországon. Ez azt jelenti, hogy vagy nagyon gyors a hálózat, amire főleg a városokban, és a nagyobb városok közelében lehet számítani, vagy nagyon lassú, ami a hosszabb, kihalt útszakaszokon, tehát a buszok fő tartózkodási helyén elég jellemző. A Vodafone a 3G-vel nem lefedett területeken ugyanis csak 56 kilobites sávszélességet tud biztosítani, ami még egy netezőnek is kevés, nemhogy többfelé osztva az utasok közt.

Ok a fejlesztésre
Piller Gábor szerint könnyen elképzelhető, hogy amennyiben nagy érdeklődés lesz a szolgáltatásra, a mobilcég komolyabb energiákat fektet majd a fontosabb úthálózatok 3G-s lefedésére is, amivel egy komoly lépést teszünk a Nyugat-Európában már elterjedt, utazás közbeni netezést is lehetővé tevő hálózatok felé.

A Vodafone szakértője szerint egyébként a vidéki cégek is fontolgatják, hogy a városi buszokon, villamosokon valamilyen netkapcsolatot biztosítsanak, ahogy a BKV is gondolkozik már egy ideje egy komplex rendszeren, az első lépést azonban most a Volán tette meg.

index

2010.10.18

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok