HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Rally > MEXIKÓ RALI - SOLBERG GYŐZÖTT RÉSZLETES BESZÁMOLÓ

t: 2957

MEXIKÓ RALI - SOLBERG GYŐZÖTT RÉSZLETES BESZÁMOLÓ

1.oldal

Harmadik versenyéhez érkezett a Rali Világbajnokság, ezúttal Mexikóban száguldottak a versenyzők. Aszfalt és hó után idén először murván versenyeztek a csapatok. Apró kövek jellemzik a tengerentúli pályákat, így akik elöl indulnak kissé hátrányba kerülnek, mivel nekik kell letakarítani a csúszós borítást.

Az első nap a világbajnoki pontversenynek megfelelő sorrendben indulnak a pilóták. A 14 gyorsaságit 6-6-2 megosztásban teljesítették a csapatok a hétvégén.

Mexikóban elsősorban a motorok és a fékek teljesítményére kell összpontosítaniuk a mérnököknek. A motorok itt jóval gyengébben muzsikálnak, mint máshol, mert a pályák néhol igen magasan, azaz oxigénben szegényebb környezetben futnak. A világbajnoki sorozat legmagasabban futó gyorsaságija eléri a 2737 métert is

Két csapat a Skoda és a Subaru is itt mutatta be új autóját. A Fabia WRC bemutatkozása óta alig változott, most az Audi szélcsatornájában átalakították a spoilereit. A karosszéria alatt leginkább a súlycsökkentésre fektetették a hangsúlyt, de új turbót és kipufogót is kapott a motor.

Petter Solberg idén már nyert egy versenyt Svédországban a tavalyi autóval, így az sem éppen gyenge, de az új autótól világbajnoki címet várnak a tervezők. Új turbót, hűtőket, befecskendezést, váltót, futóművet kapott a 2005-ös Impreza WRC. Emellett aerodinamikailag is optimalizálták a kocsit.

A Mitsubishi az első két versenyen elért eredményeik miatt kockáztatott, és előre hozta az aktív differenciálmű alkalmazását a Lancerben. Eredetileg, csak nyáron akarták versenyben használni, de már Mexikóba is ezzel szerelték az autókat.
Leon környékén jelölték ki a szervezők a gyorsaságikat, melyekből a 146, 84 kilométernyi jutott az első napra. Bár egyesek esőt jósoltak a verseny idejére, péntek reggel 26 fokos hőmérséklet mellett vágtak neki a távnak a pilóták.

Petter Solberg (Subaru) kezdett a legjobban, megnyerve az első szakaszt, őt ekkor még Sébastien Loeb (Citroen) követte. Solberg ezen a napon még két szakaszon a negyediken és az ötödiken bizonyult a leggyorsabbnak, ezzel az összetettben is vezetett a nap végén. Pénteken, a teszten még nem volt elégedett a Subaru pilótája új fegyverével ezért átállítatta az autót, így már jobban tetszett neki.

Csapattársa, a mindössze második WRC-s, egyben első ilyen autóval teljesített murvás futamát teljesítő Chris Atkinson is jól hajtott. Élete legjobbját produkálva az egyik szakaszon harmadik időt ment, az összetettben pedig ötödik volt az első nap végén, mintegy 50 másodperccel lemaradva az éllovastól.
A fiatal ausztrál arra panaszkodott napközben, hogy a hosszú, elnyújtott kanyarokban túl sokáig úszik az autó hátulja. A mérnökök a szervizben orvosolták a hibát.

Solberggel leginkább a Peugeot pilótái tudták tartani a lépést, hiszen Marcus Grönholm kétszer, Markko Märtin egy szakaszon bizonyult a leggyorsabbnak. Ők elégedettek voltak az első napon elért eredményükkel, hiszen, ahogy szinte mindenki a mezőnyből ők is fékproblémával küzdöttek.

Grönholm napközben ki is cseréltette a 307 WRC hátsó féknyergeit, és többször is kijelentette, hogy ezúttal nem kezdi üldözni Solberget, mert pontokat akar gyűjteni. Az első nap után Grönholm 20, Märtin 30 másodperccel volt lemaradva Solbergtől.

negyedik helyen Francois Duval (Citroen) állt, mindössze három másodperccel Martin mögött. Duval rögtön az első szakasz rajtja után keresztbefordult, mivel a pilóta sokat vállalt a csúszós úton.

Valami gond volt a Xsara WRC rajtautomatikájával is, mert minden szakasz első pár száz méterén csak vész üzemmódban működött az autó. Duvalnak a vízzel is akadt gondja, egyszer ugyanis, amikor egy vízmosáson mentek át, a víz bejutott az utastérbe és kissé összevizezte navigátora itinerét, amitől a lapok összeragadtak.

A Citroen másik pilótája Sébastien Loeb nem volt igazán szerencsés, már a teszten is gondja volt, eltalált egy sziklát, ami miatt elrepedt a Xsara blokkja, így a verseny előtt még motort kellett cserélniük. Majd az első gyorsaságin ismét eltalált egy követ, ezúttal jobb hátsó kerékkel. Csak akkor vette észre, hogy eltört a felfüggesztés, amikor a második szakasz előtt ellenőrizte a keréknyomást, így semmit sem tehetett.
Később ki is esett a kerék, sőt a harmadik szakaszt is csak három kerékkel teljesítette. A szervizben aztán kijavították az autót, sőt az egész hajtást kicserélték, ez azonban több időbe került a kelleténél, amiért büntetést is kapott. Több mint négy percet veszített, így már csak a pontszerzésre törekedhetett, a 14. helyen várta a folytatást.

A Ford csapatban Roman Kresta szerepelt a legjobban, a hatodik helyig jutott, pedig őt ezúttal nem is nevezte a Ford a konstruktőri pontokért. Helyette ezúttal Dani Sola lett a második pilóta, a vb pontversenyt vezető Toni Gardemiester mellett.
Gardeimeisternek kellett elsőként rajtolnia, így ő takarította az apró csúszós köveket az útról. A pilóta saját véleménye szerint túl keményen hajtott és az autó túlkormányozott volt. A második szakaszon egy elágazásnál túl is csúszott, ott 15 másodpercet veszített, az ötödiken pedig megpördült és lefulladt az autó, így csak a tizedik helyig jutott.
Sola első versenye volt ez a Focus WRC-vel, ő nem volt elégedett a teljesítményével, amit annak tudott be, hogy még nem tudta kitapasztalni az autó határait. A nyolcadik helyen állt hat szakasz után.

Kresta új navigátorral versenyzett, mert korábbi társa egészségügyi okok miatt nem vállalta a versenyzést. Ezúttal Jan Možný ült a cseh pilóta mellé, aki a 2003-as brit rali óta nem ment murván. A második gyorsaságin defektet kapott, a jobb hátsó kerékkel nekicsúszott a föld falnak. A harmadik szakaszon bal hátulra is defektet kapott, ami időveszteséget okozott, ezért délután már keményebb gumikat alkalmazott, ami jó választásnak bizonyult.

A Mitsubishinél Panizzi és Rovanperä is arra panaszkodott délelőtt, hogy autójuk, nem jól irányítható, túl sokat táncol a hátulja, túl puhák a lengéscsillapítók, így a csapat keményített rajtuk az első szervizben. Panizzi nem volt túl szerencsés három defektje volt az első nap, az egyik miatt meg is pördült, az összetettben a 11. volt. Finn csapattársa a hetedik helyen, csak 2,8 másodpercre volt Krestától.

Armin Schwarz (Skoda) most autózik először Mexikóban, így kissé új még neki a verseny. Ő a csúszós talajra panaszkodott elsősorban, 12. volt az első nap után. Ezen a versenyen Jani Paasonen vezette a másik Fabiát. Ő, ahogy négy másik pilóta is megütötte az olajteknőt, a teszten.

A versenyen az első szakaszon jól ment neki, a hatodik leggyorsabb volt. A másodikon viszont kétszer is hibázott, előbb csak kissé sérült meg az autó, de a második esetben lecsúsztak az útról, olyannyira, hogy nem is tudtak visszajönni. Ám az új szabályoknak köszönhetően, másnap folytathatta, persze a kihagyott szakaszokért felszámolt időbüntetéssel.

2.oldal

2005.03.14

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok