Tovább növekszik az internet-előfizetések száma: a Központi Statisztikai Hivatal közlése szerint 2011 decemberének végén az előfizetések száma meghaladta a 4,3 milliót. A mobilinternet-előfizetések száma átlépte a kétmilliós határt. A KSH szerint a mobilpiac telítődni látszik, az előfizetők száma csökken, ugyanakkor az adatforgalom jelentősen bővült az előző évhez képest.
A KSH arra is kitért, hogy a mobilpiac telítődni látszik, a mobiltelefon-előfizetések száma pedig kis mértékben csökkent az előző évhez képest. A közlemény szerint az előfizetők többször, de rövidebb ideig beszélgettek mobiltelefonon, mint vezetékes telefonról. A mobilhálózatban lebonyolított adatforgalom mintegy harmadával bővült az előző év azonos időszakához képest.
Az internet-előfizetések száma 2011. december végén több mint negyedével haladta meg a 2010 azonos időpontjában mért szintet: 2011 negyedik negyedévének végén az internetszolgáltatók száma 393 volt, annyi, mint egy évvel korábban. A piac tovább koncentrálódott: az előfizetések kilencven százalékát kilenc cég tudhatja a magáénak.
Az adatok szerint a dinamikus fejlődés a szolgáltatók közötti éles technológiai versengésnek és az árversenynek is köszönhető. A vezeték nélküli előfizetések száma egy év alatt 60 százalékkal bővült, miközben a nagymértékű változáshoz erőteljesen hozzájárult az egyre inkább megfizethető mobilinternet: az előfizetők aránya ebben a szegmensben 65 százalékkal növekedett. Az összes internet-előfizetés 50 százaléka a mobilkategóriába tartozott, részarányuk egy év alatt közel 11 százalékponttal lett nagyobb.
Az internet terjed, a mobilpiac telítődik
A vezetékes internet két legjelentősebb típusa közül éves szinten a kábelhálózatos előfizetések 8 százalékkal gyarapodtak, az xDSL-előfizetések csoportja ennél kisebb mértékben növekedett. A szélessávú - kábeltévés és xDSL - internetes előfizetések száma egy év alatt 5 százalékkal nőtt. Egyelőre nem képvisel nagy részarányt, de ez idő alatt 24 százalékkal bővült az egyéb, például a LAN-, az optikai internetet is magába foglaló kategória előfizetéseinek mennyisége.
Az előfizetéses internetszolgáltatásból származó nettó árbevétel 2011 negyedik negyedévében a statisztikai adatok szerint megközelítette a 36,7 milliárd forintot, ami 7 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. Az összes árbevétel 29 százalékát a mobilinternetes előfizetések generálták. A KSH szerint az árbevétel változása nem tükrözi az előfizetések számának ennél dinamikusabb bővülését, ami az olyan akcióknak köszönhető, mint az ingyenes hónapok, vagy a csomagban árult termékek (vagyis az televízióval, illetve telefonnal együtt, olcsóbban kínált internet-előfizetés), de az előfizetési díjak mérséklődése is ösztönző hatásúnak bizonyult.
A statisztikák alapján a mobilpiac telítődni látszik. A mobiltelefon-előfizetések száma egy év alatt 322 ezerrel csökkent: az állomány 2011. december végén kevesebb mint 11,7 millió volt. Ezen belül a havidíjas előfizetések száma ismét emelkedett, kis mértékben megelőzve ezzel a feltöltőkártyás előfizetések számát. A KSH szerint a változás hátterében az áll, hogy a szolgáltatók egyre inkább arra ösztönzik az ügyfeleket, váltsanak havidíjas előfizetésre, és a készülékcseréknél nem szükséges új SIM-kártyát venniük, mint korábban, feltöltőkártyás vevőként.
A mobilelőfizetések száma meghaladta a lélekszámot
A közlemény szerint 100 lakosra 117 mobiltelefon-előfizetés jutott a negyedik negyedévben. A mobilhálózatokban 2010 utolsó negyedévéhez viszonyítva 10 százalékkal több hívást kezdeményeztek a tavalyi év ugyanezen időszakában, miközben 2 százalékkal csökkent a mobilhívásokra fordított, összesített percidő. Egy előfizetésre átlagosan 375 percnyi beszélgetés jutott, egy hívás átlagos hossza pedig 1,9 perc volt.
A KSH szerint az okostelefonok és a mobilinternet terjedését jelzi, hogy a mobilhálózatban lebonyolított adatforgalom több mint harmadával bővült az előző év azonos időszakához képest, mialatt az SMS-ek száma stagnált, az MMS-eké pedig csak 2 százalékkal növekedett. A tájékoztatás szerint, bár a kábeltévé-szolgáltatók egyre nagyobb sikerrel kínálnak vezetékes vonalat és hívásszolgáltatást, 2011. decemberének végén az egy évvel korábbinál 43 ezerrel kevesebb, 2,9 millió vezetékes fővonal volt üzemben. Ennek 30 százaléka VoIP-hangcsatorna, kábeltévés, illetve széles sávon megvalósuló helyhez kötött telefonszolgáltatás volt, 15 százaléka ISDN. A 100 lakosra jutó vezetékes fővonalak száma az időszak utolsó napján 29 volt.
A statisztikák szerint a vezetékes vonalakról indított hívások száma 7 százalékkal csökkent, míg a hívások időtartama 6 százalékkal nőtt 2010 negyedik negyedévéhez képest. A beszélgetések összesített idejének ötöde VoIP alapú volt, a hívások átlagosan 3,6 percig tartottak. A KSH közölte, hogy az árak mérséklődése, a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése nyomán az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgettek vezetékes telefonról, mint mobiltelefonról. Ugyanakkor az összes telefonbeszélgetésre fordított idő több mint háromnegyedét mobilkészülékekről indított hívások tették ki.
index