HIRDETÉS

MAGAZINOK > UTAZÁS > Bakancsos > Bugac - az ősi puszta -

t: 3589

Bugac - az ősi puszta -

Bugac. Amikor meghalljuk ezt a nevet, vágtázó ménesekre, ügyes csikósokra, hangulatos fogatversenyekre gondolunk. Az itt zajló lovasélet valóban pompás. A puszta népe egyedülálló harmóniában él együtt kecses hátasával. Legyen fiatal, legyen öreg, nő vagy férfi, itt aztán mindenki irigylésre méltó természetességgel ül lóháton.

S hogy mit kínál Bugac az ide látogatóknak? Csikósok ügyességét is próbára tevő lovasbemutatók, egykori hagyományokat felelevenítő fogathajtások kápráztatják el a kíváncsi kirándulókat. Szemtanúi lehetünk az ostorpattogtatásnak, lófektetésnek, ültetésnek, poharas-vágtának, székfoglalónak, sőt az anyósverésnek is! A leglátványosabb mutatványnak az úgynevezett "puszta-ötös" számít, amikor is az öt száguldó paripa hajtója a hátsó két ló hátán állva egyensúlyoz. Ne csak nézzük, hogyan lovagolnak vendéglátóink, üljünk nyeregbe mi is! Nincs elég bátorságunk hozzá? Fedezzük fel hintón a puszta szépségeit!

Bugac idegenforgalmi szempontból azért is jelentős, mert az idelátogatók mind-mind tanúi lehetnek annak, hogyan éltek őseink évszázadokkal ezelőtt, hogyan folytattak hagyományos állattartást. Messze földről jönnek látogatók, hogy megismerjék őshonos háziállatainkat. A pusztában vándorolva nem kell sokat keresgélnünk, hogy észrevegyünk egy békésen legelésző pödrött szarvú rackanyájat.

Ha kicsivel odébbállunk, kolompszó hívja fel figyelmünket a Bugac pusztáin zavartalanul élő, hatalmas termetű, magyar szürke marhacsordára.

Évszázadok népi hagyományait mutatja be a Pásztormúzeum. Tekintsük meg a pusztai népek hagyományőrző tárgyait, ismerkedjünk meg a tanyasi világ néprajzi értékeivel, jellegzetes élőlényeivel! Észre sem vesszük, és máris belecsöppentünk a hajdani pásztorélet mindennapjaiba, fényt derítettünk a csodálatos pásztorfaragások, sőt a kunyhókészítés csínjára-bínjára is. És ha már itt járunk, tekintsük meg a múzeum különleges Óra- és babagyűjteményét is!

A közeli erdők, mocsarak, lápok ugyanolyan szorosan kapcsolódnak Bugac pusztához, mint a pásztorkodás. A vidék gazdag élővilága évről-évre vonzza a kíváncsi, természetbarát kirándulókat. Az alföldi erdők történetét, művelését, valamint élővilágát az Alföld-fásítási Múzeum mutatja be.

Ahhoz azonban, hogy felfedezzük milyen természeti kincseket rejt a vidék, el kell látogatnunk a varázslatos Bócsa-Bugac területére!

Nem túlzás azt állítani, hogy Bócsa-Bugac vidékére érve még azoknak is tátva marad a szája, akik sokfelé jártak, sokat láttak. A nemzeti park legnagyobb részét képező területre érve homokpuszták, szikes puszták, homoki erdők, mocsarak, lápok, láprétek és valaha vízzel teli szikes tavak páratlan növény-és állatvilágában gyönyörködhetünk. Érdemes több időt szentelnünk az Ősborókásban élő növények és állatok megfigyelésének. Itt él a különlegesnek számító fűrészlábú szöcske, ami azért is érdekes, mert az Alföldön egyedül ezen a vidéken találkozhatunk vele. Olyan veszélyeztetett fajok élnek erre még, mint a parlagi vipera. Leggyakrabban azonban az üregi nyulat kaphatjuk lencsevégre, amint a környék növényeiből válogatva lakmározik. Ha már szóba jöttek a buckavilágban előforduló növények, feltétlenül meg kell említenünk a homoki nőszirmot, a homoki kikericset, a tartós szegfűt és a piros madársisakot.

Ahogy hozzátartozik Bugac pusztához a pásztorkodó-lovas életmód, a hagyományos állattartás, az alföldi buckavilág, úgy az egykor híres betyárjainkat csalogató csárdák is. A Dél-Alföld hangulatát megidéző bugaci csárdák eredeti pusztai ételei, italai, a pásztorkodó lakók konyhájának hamisíthatatlan, tájjellegű ízeit hozzák vissza. Az igazi magyaros ízeknek köszönhetően gyakran egyik fogás követi a másikat, mialatt végig cigánymuzsika gondoskodik a vendégek kicsattanó hangulatáról.

Most, miután együtt barangoltunk, lovagoltunk, lakmároztunk, remélem, kedvet kaptak, hogy a valóságban is ellátogassanak Bugacra! Élményekben gazdag kirándulás, igazi betyármulatság várja a puszta vendégeit!

(www.kul-tura.hu)

2006.06.06

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra