HIRDETÉS
HIRDETÉS

A környező országok többségében kötelező a téli gumi használata, ha az időjárási és útviszonyok megkövetelik. Itthon ezt még nem vezették be, annak ellenére, hogy jóval nagyobb veszélynek vagyunk kitéve az utakon nyári abroncsokkal. Arról nem is beszélve, hogy egy baleset után adott esetben még a biztosító is mossa kezeit.

Az enyhe novemberi időjárás után lassan megérkezik a hideggel és mínuszokkal teli december, ám sok autóst még ez sem késztet arra, hogy az autóján lévő nyári gumit téli abroncsra cserélje. Nem kötelező, a hanyagság azonban hosszú távon sokba kerülhet.

A kötelező sem lesz elég

A kötelező biztosítás esetében a biztosító köteles megtéríteni a partnere által okozott kárt. Ha viszont az autó nem felelt meg a KRESZ-ben is előírtaknak, vagyis olyan súlyosan elhanyagolt műszaki állapotban volt a baleset megtörténtekor, amivel előidézhette a balesetet, akkor a biztosító megkérdőjelezheti a megkötött szerződés betartását, és az okozott kár bizonyos részével megterhelheti a károkozó autóst – magyarázta a hirado.hu-nak Pintér József, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági szakágának igazgatója.

Ez nem azt jelenti, hogy különbséget tesz téli és nyári gumi között, hanem hogy az adott abroncsnak kell az előírásoknak megfelelőnek lennie – érvényes ez a négy évszakosokra is. Vagyis ha télen, havas körülmények között történik baleset nyári gumival, nem azért kell fizetnie a károkozónak, mert nem téli abroncs volt az autón, hanem mert a nyári profilmélysége 2-2,5 milliméter alatti. A műszaki követelmények persze nem csak az abroncsra vonatkoznak – tette egyértelművé.

Rossz gumival hiába a biztosítás

Más a helyzet a casco biztosítások esetében. Amennyiben a baleset kimenetelében befolyásoló tényező volt, hogy az autós nem használt az évszaknak és az útviszonyoknak megfelelő gumit, a biztosító megtagadhatja a kifizetést. A legtöbb cég elő is írja ezt kritériumként a szerződéseiben – hívta fel rá a figyelmet Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója.

Nem is lenne olyan drága

A környező országok többségében kötelező a téli gumi, bizonyos körülmények között a hólánc használata is, és súlyos bírság jár azoknak, akik nem tartják be a szabályokat. Felmerül a kérdés, hogy hazánk miért nem csatlakozott még ezen országokhoz. A kötelezőség bevezetése anyagilag biztosan rosszul érintene sok, egyébként is árérzékeny autóst. Lennének azonban előnyei is. Csökkenne a balesetek száma, és téli használat nélkül tovább maradna ép a nyári gumi, amivel költséget lehetne megtakarítani. Nem kellene mindenkinek a legdrágább gumikat megvennie, azoknak, akik nem autóznak nagy távolságokat, néhány tízezres befektetés lenne a téli gumi, ami egy autó vásárlásához és fenntartásához képest nem túl nagy tétel. Azoknak, akik sokat használják a kocsijukat, drágább lenne, de nekik egyébként is javasolt a jobb minőségű autógumi a tartósság miatt.

A trend tehát Európában elkezdődött, már csak az a kérdés, Magyarország mikor csatlakozik hozzá.

hirado.hu

Feltöltve: 2015.11.19.
Megnézve: 1612

| Többi

További hírek

Vissza a főoldalra