HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > ÜZLET > Ne legyen több félrevezetés - készül a magyar termék rendelet

t: 141

Ne legyen több félrevezetés - készül a magyar termék rendelet

Csak azt a terméket lehessen magyarként feltüntetni, amelyről hitelesen megállapítható, hogy valóban az - ez a rendelet elsődleges célja.

Az előkészítés végső szakaszába érkezett a „magyar termék” rendelet megalkotása – tudta meg a hirado.hu. A jogszabályra – a tárca indoklása szerint – azért van szükség, mert az utóbbi időben egyre több élelmiszeren jelent meg félrevezető utalás a termék magyar eredetére.

Magyar, hazai, hazai feldolgozású

A rendelet szigorúan szabályozná a „magyar termék”, „hazai termék” és „hazai feldolgozású termék” kifejezések használatát, azok feltüntetését az élelmiszereken. A Vidékfejlesztési Minisztérium szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye szerint a „magyar termék” vagy bármilyen hasonló tartalmú megjelölést alaptermékek esetében csak abban az esetben lehetne használni, ha a termesztéstől a betakarításig, a keltetéstől a csomagolásig az összes munkafolyamatot Magyarországon végzik, és hasonló a logika a feldolgozatlan és a feldolgozott készítmények esetében is: magyar alaptermékekre van szükség, az eljárásokat, műveleteket pedig ugyancsak idehaza kell elvégezni.

tervezet szerint kivételnek számítanak a fűszerek és fűszernövények, amelyeket nem termesztenek itthon üzemi méretekben, továbbá az étkezési só, az adalékanyagok, az enzimek, az aromák, amelyek Magyarországon nem lelhetők fel, s amelyeket idehaza nem szokás előállítani.

További önkéntes megjelölések alkalmazhatóak majd a származási hellyel kapcsolatban. A „hazai termék” kifejezést akkor tüntethetik fel egy feldolgozott élelmiszeren, ha a felhasznált összetevő több mint 50 százaléka magyar, és a feldolgozás minden egyes lépése Magyarországon történt, a „hazai feldolgozású termék” kifejezés pedig akkor használható, ha ugyan import összetevőkből készül, de a feldolgozás minden lépése Magyarországon történik.

Önkéntes a csatlakozás

A szabályozás csak a Magyarországon működő élelmiszer-vállalkozásokra vonatkozik, és csak azokat érinti, amelyek önkéntesen akarják feltüntetni a termék származását – hangsúlyozza a minisztérium. A tervezet tehát nem kötelezi a gyártókat a jelenleginél szigorúbb szabályok betartására, ugyanakkor feltételeket fogalmaz meg arra az esetre, ha az előállító megkülönböztető jelöléssel szeretné a termékét népszerűbbé tenni.

A rendelettel tisztább helyzetet szeretnének teremteni a hazai élelmiszerpiacon, hiszen a hatóság a jövőben jogszabály alapján szűrheti ki a fogyasztókat megtévesztő élelmiszereket. Csak azt a terméket lehessen magyarként feltüntetni, amelyről hitelesen megállapítható, hogy valóban az – közölte a tárca, hozzátéve: Magyarország az európai uniós jog adta lehetőségek között maximálisan ki kívánja használni a nemzeti mozgásteret.

A tervezet már lezajlott közigazgatási egyeztetése és társadalmi vitája után a készülő jogszabályt jelenleg az uniós notifikációs eljárásra készítik elő, az eljárás várhatóan hat hónapot vesz majd igénybe.

Kezdeményezések, védjegyek

Az elmúlt években több kezdeményezés is indult már a magyar termékek népszerűsítésére, logók, emblémák jelentek meg a hazai élelmiszerek fogyasztásának ösztönzésére. Tizenhárom cég nemrég hozta létre a Magyar Termék Nonprofit Kft.-t. Kecskeméti Attila ügyvezető igazgató a Kossuth Rádió vasárnapi műsorában arról beszélt: a Válassz magyart mozgalom célja a magyar foglalkoztatás növelése, ez pedig elérhető azzal is, ha minél több magyar ember választ magyar terméket. Hangsúlyozta: tanúsító védjegyet alkalmaznak, amely nemcsak a származást mutatja, hanem minőségi vizsgálat is áll mögötte, a védjegyhasználókkal pedig éves szerződéseket kötnek.

Az egyik legrégebbi, a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet 1998-ban hozta létre a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, a programot a tárca intézménye, az Agrármarketing Centrum működteti. Simon Péter igazgató megkeresésünkre elmondta: tizenhárom év alatt hárommilliárd forintot költöttek a programra. „Az lenne a cél, hogy minél több termelő ismerje fel a védjegy előnyeit, kérje a tanúsítást és vállalja az ezzel járó minőségi követelményeket” – jegyezte meg. A Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy népszerűsítése érdekében a közelmúltban plakát- és áruházi kampány indult – tette hozzá.

hirado

2011.07.27. 10:54

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek