
Az adóemelés ellenére is olcsóbb lesz bioetanollal autózni, mint más üzemanyaggal - véli a kereszténydemokrata politikus.
A kereskedelmi adatokból a bioetanol túlkompenzáltsága tűnik ki – jelentette ki Aradszki András kereszténydemokrata képviselő a Duna Televízió Közbeszéd című műsorában.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a vonatkozó uniós rendelet nem a termék piacra jutását, hanem az előállítását támogatja. Ez egy 2006 óta működő, öröklött támogatási rendszer – szögezte le.
A bioetanol fogyasztói ára mindig követte a benzinár-emelkedést, vagyis nem a gyártási költséggel volt arányos, az volt az elsődleges szempont, hogy megmaradjon a 100 forintos árelőnye a benzinnel szemben, és ezt vásárolják az emberek. A bioetanolt azok a fogyasztók használják, akik árérzékenyek, az a vásárlóréteg, mely 5-6 forintért képes kutat váltani – mondta Aradszki.
Hangsúlyozta: az adóemelés után is 68 forint támogatás marad a bioetanolon, ráadásul míg más üzemanyagoknál a kereskedelmi árrés 5-6, addig a bioetanolnál 50-60 forint. Aradszki szerint túlzott árelőnyt élvez a bioetanol, és túl sok profit marad a termelőknél. Úgy véli: az adóemelés után, ha a termelők engednek az árrésből, a fogyasztók nem járnak rosszul, hiszen a mai árkalkulációkkal is olcsóbb lesz ezzel autózni.
Beszélt arról is, hogy néhány országban ugyan népszerű a bioetanol, de a német autósok például tiltakoznak ellene, mert nem tartják azt hatékonynak, ráadásul bizonyos autótípusokat roncsol. Úgy tartja: a bioetanol egy fontos termék lehetne, ha képes lenne az üvegházhatású gázok kibocsátását hatékonyan csökkenteni.
hirado
2011.07.09. 10:48