
Várhatóan július végéig kormánydöntés születik a MÁV adósságának konszolidációjáról, ami fontos feltétel a vasúttársaság fejlesztéseinek megvalósításához – hangsúlyozta a vasúttársaság elnök-vezérigazgatója.
Szarvas Ferenc elmondta, hogy jelenleg éves szinten 15 milliárd forintot jelent az adósság kamatterhe, ami a működési költséget terheli. Szerinte ahhoz, hogy a MÁV pénzügyi helyzetét rendezni lehessen, az egyensúly megvalósításához az adósságkonszolidáción túl a hatékonyság növelésére, a működési költségek csökkentésére, szervezeti átalakításra, további források bevonására, és a már kidolgozott fejlesztési tervek rögzítésére is szükség van.
Az elnök-vezérigazgató kifejtette, az adósságkonszolidáció lehetővé tenné, hogy a MÁV az uniós forrásokon túl a pénzpiacról is finanszírozza fejlesztéseit. A jelenlegi mintegy 300 milliárd forint adósságból körülbelül 120 milliárd forint a működési költségekre megy el, a többségét eszközök beszerzéséhez felvett hitelek teszik ki.
Szarvas Ferenc elmondta azt is, hogy várhatóan heteken belül dönt a kormány a közösségi közlekedési koncepcióról, amelyhez a MÁV az elkészült stratégiai munkatervét majd alakítani tudja. Ez szükséges ahhoz, hogy az év végéig létrejöjjön a nemzeti közlekedési holding.
Az elnök-vezérigazgató hangsúlyozta: a vasúttársaságnál fejlesztéseket kell végrehajtani ahhoz, hogy felzárkózzon az európai színvonalhoz, a pályafelújítások mellett jelentősen javítani kell az eszközállományt is, hogy az utasok számára vonzóvá tegyék a vasutat.
Tervezik egyebek mellett 70 elővárosi és 18 IC-motorvonat beszerzését, továbbá 50 harmadik generációs IC-vonat felújítását. A pályafelújítások és a járművásárlások forrásai között említette az elnök-vezérigazgató az uniós lehetőségeket, valamint a pénzpiacon megszerezhető, állami garancia nélkül felvehető hiteleket, amelyeket az adósság konszolidálása után már könnyebben, kedvezőbb feltételek mellett meg lehet szerezni.
hirado
2011.06.26. 10:50