
Nyilvánvaló, hogy a bankoknak, mint bármiféle termék előállítónak, termékfelelőssége van - mondta Róna Péter közgazdász az MTV Ma reggel című műsorában. A termékfelelősség a hitelfelvevő esetében abból áll, hogy valós és teljes körű hiteles adatokkal szolgáljon a banknak, a bank feladata pedig az, hogy ezen adatok alapján mérje fel a hitelfelvevő törlesztő képességét. A terméket, amelyet javasol a hitelfelvevő számára, ehhez a felméréshez igazítsa - fogalmazott a közgazdász.
Róna Péter szerint a bankok álláspontja elégtelen, mert hiába van apró betűs felhívás a kockázatokra, a termékfelelősség nem erről szól. A hiba ott keresendő, hogy amikor kiadták a hiteleket, nem minden esetben győződtek meg a hitelképességről, másrészt a devizahitel saját szerkezetéből adódóan nem illeszthető bele egy korrekt hitelképességi vizsgálatba, hiszen a devizahitel törlesztő részének ingadozása mindenféle ésszerű korlátot túllép - fogalmazott a közgazdász.
Rendszerint az történt, hogy a bank megállapította a hitelfelvevő hitelbíró képességét, de ennek a törlesztő része messze meghaladta azt a hitelbíró képességet, amit maga a bank állapított meg. Tehát olyan terméket állított elő, amely nem felelt meg még a saját maga által megállapított korlátoknak sem, tehát a termék rossz - mondta a Ma reggelben Róna Péter.
Az Oxfordban élő közgazdász úgy véli, néhány bajba jutott hiteles elindíthat majd egy próbapert. Normális körülmények között egy kormány az illetékes hatóságokat felszólítja, hogy ezt a kérdést tanulmányozza, és álljon elő egy világos állásfoglalással. Ha ez nem történik meg akkor általában a károsultak pertársaságba tömörülnek és egy pert indítanak a károkozó ellen.
hirado
2011.06.08. 10:42