
Az elmúlt nyolc évben a Magyar Államvasutak finanszírozása nem volt megfelelő, a politika és a MÁV menedzsment rossz döntései és a megkötött előnytelen szerződések juttatták a vasúttársaságot csőd közeli helyzetbe - állapította meg az Országgyűlés vizsgálóbizottsága.
Manninger Jenő, a vizsgálóbizottság elnöke a Duna Televízió reggeli műsorában elmondta, hogy a bizottság a MÁV 2002-2010 közötti működését vizsgálta. Különösen azokat a kérdéseket, hogy hogyan alakították át a társaságot, hogyan szervezték ki a cégeket, illetve, hogy milyen volt a privatizáció. Hozzátette: arra nem volt lehetőség, hogy teljes körűen minden ügyet kivizsgáljon a bizottság, de a lényeges eseményeket meg tudták ítélni.
Budai már vizsgálódik
Manninger Jenő a műsorban elmondta, hogy vannak olyan ügyek, amelyekben tovább vizsgálódnak majd. Példaként említette, hogy Budai Gyula már vizsgálja a MÁV-székház, valamint a MÁV Cargo ügyét.
Pályavasút-fenntartás helyett tanácsadói szerződésekre folytak el a pénzek
A fideszes politikus közölte, hogy a 200 milliárd forintos éves állami támogatásból pályavasút-fenntartásra keveset költött a MÁV, míg a tanácsadói szerződésekre folytak ki a pénzek. Manninger tovább hozzátette: az egész átszervezés nem volt ésszerű.
Brutálisan megemelkedett a hiány
Manninger Jenő a MÁV hiányáról elmondta, hogy míg 2002-ben 27 milliárd forint volt a cég adóssága, addig 2010-re 237 milliárdra nőtt a cég adósságállománya. A politikus hozzátette: 2014-ig évente 43-46 milliárdot kellene törleszteni a MÁV-nak, ami elviszi a pénzének a nagy részét. Manninger felhívta a figyelmet arra, hogy folyamatban van az a kormánydöntés, amely szerint a kormány átvállalná az adósságokat, ezzel tehermentesítve a MÁV-ot, hogy stabil lábakon állhasson.
„A legnagyobb stratégiai hiba az áruszállítás eladása volt”
A bizottság elnöke rámutatott arra, hogy a cég kiszervezése szakmailag hibás döntés volt. Példaként említette, hogy a MÁV kiszervezte a felsővezeték karbantartást, és ezt követően, több mint duplájára emelkedett a tevékenység elvégzésének ára. Manninger ugyanakkor hozzátette: „a legnagyobb stratégiai hiba a magyar áruszállítás eladása volt, hisz egy vasútnak az áru hozza az igazi pénzt.”
hirado
2011.05.25. 11:05