HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > ÜZLET > Nem zárja ki egymást a hatékonyság és klímapolitika

t: 328

Nem zárja ki egymást a hatékonyság és klímapolitika

Erősíteni kell a vasút szerepét, és csökkenteni kell a magas energiaintenzitást ez szerepel az energiastratégia tervezetében.

Lehetséges az energia- és klímapolitika összehangolása - közölte Bencsik János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium klíma- és energiaügyért felelős államtitkára az MTI-vel az elkészült és társadalmi vitára bocsátott új energiastratégia tervezetével kapcsolatban.

Bencsik János megjegyezte, hogy nem lehet eltekinteni az uniós klímapolitika követelményeinek teljesítésétől. A számítások szerint a nemzeti össztermék növekedéséhez egy közel stagnáló energiafogyasztás társul majd, így a jelenlegi magas energiaintenzitás jelentős mértékben csökken. A cél az, hogy a 2010. évihez viszonyítva a primer energia felhasználás legfeljebb hat százalékkal növekedjen 2030-ig, azaz ne haladja meg a gazdasági válság előtti évekre jellemző mennyiséget.

Ennek elérésben kiemelt szerepet játszik a villamosenergia-termelés és -elosztás fejlesztése, valamint az ipar és a közlekedés energiaigényének mérséklése is. A legnagyobb lehetőség mégis az épületenergetikai fejlesztésekben van, mivel ezen a területen használják fel az energia negyven százalékát, az épületek hetven százaléka pedig nem megfelelően hőszigetelt. A cél, hogy az épületek fűtési energiaigénye 2030-ra 30 százalékkal csökkenjen.

Ez negyven százalékkal csökkenthetné a szén-dioxid-kibocsátást.
A megújuló energiáról szólva Bencsik János utalt a Nemzeti Megújuló Energia Hasznosítási Cselekvési Tervre, ami szerint a hazai adottságok elsősorban a kapcsoltan termelő biogáz és biomassza erőművek létesítését, a geotermikus energia hasznosítását teszik lehetővé. A napenergia nagyobb mértékű kihasználása csak később várható a technológia árának várható csökkenésével. A szélenergia további bővülésének feltétele a villamos energia hálózati rendszer rugalmasságának javítása.

A közlekedésről szólva Bencsik János azt mondta, hogy az energiahatékonyság növeléséből a közlekedésnek is ki kell vennie részét. A közlekedés olajfüggőségének csökkentését szolgálja az elektromos és hidrogénhajtás arányának 14 százalékra, illetve a bioüzemanyag felhasználás 15 százalékra növelése két évtized alatt. Ehhez elengedhetetlen a szükséges infrastruktúra kiépítése a nagyvárosokban - mondta az államtitkár. A szektor energiahatékonyságát növelheti a vasúti személy- és áruszállítás szerepének erősítése, és a korszerű vonatatási technológiák alkalmazása.

hirado

2011.05.15. 12:33

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek