
Főleg az energiaszolgáltató lecserélésekor kerülnek napvilágra a szerződés felhasználókra nézve hátrányos feltételei. Bár a törvények szerint mindenkinek joga van hozzá, a cégek olykor tudatosan akadályozzák a váltást, a folyamat elhúzódása pedig az egyébként elérhető árelőny megszűnéséhez vezethet - írja a Napi Gazdaság.
Hatalmas problémát jelent a kereskedőváltás és annak akadályozása az energiapiacokon, gyakran még hónapokkal a váltás után sem tiszta a helyzet; az ügyfél nem tudja, éppen ki látja el: a korábbi vagy az új energiakereskedője - mondta a lapnak Kovács Tibor József ügyvéd, az energiaügyekben is közreműködő Kovács Ügyvédi Iroda vezetője.
A kereskedőváltást - a magyar jogi környezet gyengeségei mellett - a piaci szereplők is olykor tudatosan akadályozzák adminisztratív eszközökkel, például olyan szerződésekkel, amelyek a lejárati időt a fogyasztók szempontjából kedvezőtlenül, hátrányos kereskedelmi periódusban határozzák meg (azaz akkor, amikor a piaci ár jellemzően magasabb, mint más időszakban).
A szolgáltató úgy is meg tudja tartani az ügyfelet, ha a relatíve magas árakból minimális "engedményt" ad - ami persze ezzel együtt is magasabb a piacon optimálisan elérhetőnél. Más esetben egyoldalú kereskedői "értesítéssel" - jogilag ugyancsak kifogásolható módon - egyes piaci szereplők úgy módosítják a felhasználói szerződéseket, hogy azok megszüntetése a felhasználókra hátrányos, a korábbi állapottal szembeni korlátozásokat alkalmaz.
A kereskedőváltások árelőnye 20-25 százalék, de akár e fölötti is lehet.
hirado
2010.11.15. 10:30