HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Mérlegen a MÁV

t: 764

Mérlegen a MÁV

Kevés az utas, még kevesebb a fizető utas, elavult a géppark, alulfizetett dolgozók, kevésbé hatékony állami minstrum. Ez a MÁV.

Nemzetközi összevetésben a MÁV hatékonysága nagyon gyenge. A magyar vasúttársaság jelentős állami támogatást kap, ugyanakkor kevés az utas és alacsony a dolgozók bére - derül ki a Népszabadság terjedelmes összeállításából.

Ráadásul a közösségi közlekedés, így az igazi pénznyelőként működő MÁV költségvetési támogatását is több tízmilliárd forinttal szeretné csökkenteni a Bajnai-kormány. Önmagában az elvonás viszont nem fogja megoldani a problémákat.

Az osztrák vasúttársaság 364 milliárd forintnak megfelelő piaci bevételt tudott felmutatni tavaly, míg a MÁV személyszállítással foglalkozó leánycége, a MÁV-Start csupán 50 milliárdot. Az utasok szerepvállalásának növelésére szükség lenne, mert a MÁV-Start jegyárai elmaradnak a tényleges kiadásoktól. Még a teljes árúnak nevezett jegyekből sem folyik be elegendő pénz, a pénztárakban befizetett összeg csak a valós kiadások 55-60 százalékára nyújtanak fedezetet.

A magyar vonatokon csak 119 millió a fizetős utas, 30 millióan ingyen utaznak, míg az osztrák vasúttársaság járatain alig van díjmentesen közlekedő utas. Az ÖBB az összes utas által leutazott kilométerben (utaskilométer) is lepipálja magyar társát: az osztrák cég esetében az átlagos utazás távolság 27,6 kilométer és 12,3 milliárd utaskilométert tudott felmutatni. A MÁV cégénél az átlagos utazási táv 54,9 kilométer, ám ennek ellenére mindössze 8,5 milliárd utaskilométert produkált.

Az ÖBB dolgozói magyar kollégáik fizetésének tripláját (3 ezer euró) vihetik haza. Az osztrák cég viszont nem csak a jól fizetett vasutasoknak és a jegyáraknak köszönheti népszerűségét, vélhetően fontos szerepet játszik a jó teljesítményben, hogy az utaskiszolgáló létesítmények, a járműpark és a szolgáltatások fejlesztésére sokat költ, ezért az elavult járműveket fenntartó MÁV hátránya egy csak növekszik.

A MÁV az áruszállítási piacon sem szerepel túl jól. A magyar cég "koronaékszerekének" tartott MÁV Cargo az ÖBB leánycégéhez, az Rail Cargo Austria kezébe került. A vevő több mint 100 milliárd forintot fizetett a MÁV Cargóért, amelynek járműparkja jobbára csak ócskavasnak mondható, teljesítménye pedig elmarad az osztrák normától.

Bár a nagy állami vasutakkal nincs egy súlycsoportban az osztrák-magyar tulajdonban lévő Győr-Sopron-Ebefurti Vasút (GySEV), ám a cégnek nincs szégyenkeznivalója. A cég utaskilométerben ugyanis megelőzi a MÁV-ot és az ÖBB-t is.

hirado

2009.04.14. 10:23

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek