
Roberta Lapucci firenzei szakember mintegy hat hónapon át tanulmányozta azon képet, melyről azt hitték, Caravaggio Szent Jeromosának másolata. Elmondása szerint már akkor gyanakodott, amikor a festmény tanulmányozásába fogott.
"A februárban elvégzett, multispektrumú analízis azonban meggyőzött arról, hogy a Szent Jeromost ábrázoló festmény valójában egy Caravaggiótól származó vázlat" - mondja a szakember.
A festményt a reneszánsz festő munkáit bemutató máltai kiállításra szánja egy magángyűjtő, az eredeti mellé. Az eredeti festmény a máltai főváros katedrálisát díszíti.
Lapucci azonban azt állítja, hogy az a végső festmény első vázlata számos különbséggel. Például a kereszt más helyen van, a vázlaton látható gyertya pedig ég, ám a végső festményen nem. A restaurátor szerint a festő készítette a vázlat nagy részét. A szent, és az asztal teteje, valamint a rajta látható tárgyak Caravaggio keze munkái. Aztán a képet valaki más fejezte be, majd a 18-19. században utólagosan restaurálták is. Lapucci szerint a festő azért hagyta félbe a vázlatot, mert nekiállt a festmény végső verziójának. A Caravaggio szakértőket azonban nem győzte meg, szerintük a vázlat nem ugyanolyan minőségű, mint az eredeti festmény.
Egy művészettörténészekből álló bizottság hozza majd meg a végső döntést a kép eredetiségét illetően az év második felében - mondta a restaurátor. Lapucci elmondta, egy tucat olasz és külföldi szakértő vizsgálta meg a festményt és egyetértenek állításával.
hirado.hu/AFP/Yahoo News
2007.07.14. 09:28