HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Ügyfélbarát változások a kötelező biztosításban

t: 111

Ügyfélbarát változások a kötelező biztosításban

A kormány július 1-jével módosította a kötelező gépjármű felelősségbiztosításról (kgfb) szóló rendeletét. Az ügyfeleket érintő legfontosabb két szabály: a szerződés felmondásakor az új biztosító szerzi be a kárelőzményi igazolást, a kártalanítás ideje pedig főszabályként 3 hónap lesz.

A módosítás meghatározza a súlyos személyi sérülés fogalmát. Az számít ennek, ha a balesetben megsérült személy legalább 25 százalékos össz-szervezeti egészségkárosodást szenved, vagy 6 hónapos gyógytartammal járó egészségromlással jár a sérülése. (A súlyos személyi sérülésnek a Kártalanítási Számlára - ezt a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) kezeli - vonatkozó új szabályok kapcsán lesz jelentősége.)

Az ismeretlen károkozó által okozott károkat továbbra is a Kártalanítási Számla rendezi, de ez a kártalanítás a jövőben sem terjed ki ismeretlen járművel a károsult gépjárműben okozott károkra. A módosított rendelet azonban most tesz egy kivételt: ha az ismeretlen gépjárművel okozott kár halállal vagy súlyos személyi sérüléssel végződik, akkor a Kártalanítási Számla kezelője a károsult járműben keletkezett károkat is megtéríti. (Változatlanul a számla kezelője rendezi a biztosítással nem rendelkező járművel okozott károkat is.)

Változik a biztosító - forintban meghatározott - egy balesetre jutó helytállási kötelezettsége is, de csak a személyi sérülések miatti károk esetén. Ez jelenleg 1,25 milliárd forint, a jövő év első napjától viszont 1,5 milliárd forint lesz (ez az egyetlen új szabály, amely nem július 1-jétől hatályos). A dologi károkra maximálisan kifizethető 500 millió forint változatlan marad. (Az összegek magasnak tűnhetnek, de egy tömegkarambol esetén már nem azok.)

Több szabály is foglalkozik azokkal a károkkal, amelyeket egy magyar autós külföldön szenved el, illetve ott okoz. Így például ha magyar károsultja van a külföldön, külföldi üzembentartó által üzemeltetett gépjármű által okozott balesetnek, akkor a magyar fél választhat: vagy a károkozóval, vagy annak biztosítójával szemben lép fel a kárigényével.

Lényeges változást hoz az az előírás is, hogy a biztosítónak a kárigény benyújtásától számított 3 hónapon belül megindokolt kártérítési javaslatot kell tennie a károsult részére. Van azonban két megszorítás: a felelősségnek egyértelműnek, a kárnak pedig forintosíthatónak kell lennie. Ha a felelősség vitás, illetve a teljes kár-összeg még nem állapítható meg, akkor az egyes kárigényekre indoklással ellátott választ kell adnia a biztosítónak, szintén a bejelentést követő 3 hónapon belül.

A jövőben a kárelőzményi (bónusz-malusz) igazolásokat az új biztosító kéri meg - 30 napon belül - a korábbi biztosítótól. (A szintén július 1-én hatályba lépő biztosítási törvény módosítás az igazolás kiadására - a kérelem beérkezésétől számítva - 15 napot ad a régi biztosítónak. Amennyiben az ügyfél ehhez nem adja meg a korábbi biztosító nevét és a kötvény számát, akkor automatikusan a legrosszabb - malusz 4-es - besorolásba kerül. (Ennek az az indoka, hogy amennyiben a besorolása jobb ennél, akkor érdekében áll az adatok megadása.)

hirado

2007.07.01. 11:34

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek