HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Választás 2006: hiteles hírforrás volt az MTV

t: 92

Választás 2006: hiteles hírforrás volt az MTV

Óriási nézőtáborhoz szólt, elsődleges és hiteles hírforrás volt a 2006-os parlamenti választási kampány idején a Magyar Televízió. A nemzeti közszolgálati főadó egyszerre érvényesítette a gyors és pontos, a közérdekű és kiegyensúlyozott tájékoztatás pártpolitikailag semleges szakmai követelményeit.

Minden látható és átlátható

Már a parlamenti választási kampány kitűzésekor is élen járt az intézmény, amely élőben közvetítette az államfő bejelentését arról, hogy a választás két fordulója április 9-én és 23-án lesz. Sólyom László január 19-ei beszédét 462.660 választókorú, tehát 18 évesnél idősebb néző kísérte figyelemmel. Az akkor tévézők csaknem fele (42,2%) kapcsolt az MTV-re, hogy láthassa, amikor a Híradó különkiadásában a köztársasági elnök ismerteti döntését, a parlamenti pártok vezetői pedig azonnal kommentálják azt.

Az államfő bejelentése után magasabb fokozatba kapcsoltak a kampányoló pártok, és magasabb fokozatra kapcsolt a köztelevízió is. Februárban az országos közszolgálati és kereskedelmi televíziók közül egyedül a nemzeti főadó volt az, amely nyilvánosságra hozta a választási kampány idején irányadó szerkesztési szabályait, tehát átláthatóvá tette műsorkészítési gyakorlatát. A kódexet, amely meghatározta, hogy az MTV milyen műsoraiban és milyen formában jeleníti meg a politikai verseny eseményeit, megkapta mind a négy parlamenti párt, továbbá az előző választásokon legalább 1 százalékot elért párt.

Sorozatos nézőcsúcsok

A Híradó és a regionális hírműsorok az országos listát állított pártok kampányrendezvényeiről számoltak be. A 91 napos választási kampány idején, tehát január 19. és április 21. között a Híradót április 17-én látták a legtöbben, akkor 1.380.236 néző kísérte figyelemmel az esti fél nyolcas hírműsort. A Híradó, amely több mint 20 százalékkal növelte nézettségét a 2002-es kampányidőszakhoz képest, különkiadásokkal is jelentkezett, például akkor, amikor a két nagy rivális, az MSZP és a Fidesz egy nap különbséggel tartotta legnagyobb, a választásokra mozgósító fővárosi gyűlését. A Híradó Extra mindkét napon azonos időtartamban és azonos formában számolt be a két főszónok, Gyurcsány Ferenc és Orbán Viktor beszédéről.


Az MTV vezető hírháttér műsora, Az Este - egyedüliként az elektronikus sajtóból - egyenlő feltételekkel adott teret a tíz országos listát állított párt egy-egy vezetőjének, hogy ismertesse programját. Ezen túl az országos televíziók közül egyedüliként az MTV ebben a műsorában, nyolc témában szakpolitikai vitákat is szervezett az országos listás pártok képviselőinek megszólaltatásával. A nézők elismerték az Este törekvését arra, hogy alapos tájékoztatást adjon az ország jövőjéről kidolgozott pártprogramok részleteiről: a műsor mostanára csaknem megduplázta nézettségét. A három hónapos választási kampány idején, január 19. és április 21. között Az Este legnézettebb adása 2006. 04. 13-án volt, akkor 889.732 választókorú, tehát 18 évesnél idősebb néző látta a műsort.

Fő műsoridőben külön fórumot is teremtett az MTV arra, hogy a nézők megismerhessék az új parlamentbe való bejutásra legesélyesebb négy párt (MSZP, Fidesz, SZDSZ, MDF) álláspontját fontos közügyekről. A február 28-án indult Kedd21 című show közéleti-politikai alapkérdésekről rendezett szókimondó vitákat, a választás második fordulója előtti utolsó adásban pedig a legélesebb versenyt ígérő választókerületek pár(t)harcainak adott teret. Felfokozott érdeklődés kísérte a szócsatákat: a nyolcadik adást április 4-én már 759.944 néző kísérte figyelemmel.

A Kedd21 mellett A szólás szabadsága című műsor szintén fő műsoridőben, de nem hétköznap, hanem vasárnap esténként dolgozott fel választási vitatémákat. A két esti műsoron túl a reggeli Nap-kelte is a kampány eseményeire koncentrált az elmúlt 3 hónapban. A műsor - számtalan vita mellett - mindkét választási forduló előtt, a kampánycsendet megelőző napon nagy terjedelemben, az érdemi közéleti, politikai és gazdasági kérdéseket firtatva szólaltatta meg Gyurcsány Ferencet és Orbán Viktort, továbbá a 4 parlamenti párt vezetőit.


Kampányfinis: első kézből, pontosan

A kampány véghajrájában a Magyar Televízió rendezte meg április 5-én Gyurcsány Ferenc és Orbán Viktor vitáját, egy napra rá pedig a négy parlamenti párt listavezető miniszterelnök-jelöltjének szópárbaját. Más televíziókkal ellentétben azonban az MTV nem csupán közvetítette a vitákat, hanem előtte és utána is 40 perces rendkívüli hírháttér műsorokkal jelentkezett, hogy politikai kulisszatitkok bemutatásával, elemzésekkel segítse a nézők tájékozódását. Az első napon 1.085.749, a másodikon 925.460 választókorú néző látta műsort.

A voksolás két fordulójának estéjén a Magyar Televízió a leghosszabb és legtartalmasabb választási műsort készítette. Az adások minőségéről egyebek között az is sokat mond, hogy a szavazások vége utáni első percekben olyan közvélemény-kutató cégek (Szonda Ipsos, Medián) adatait ismertette az intézmény, amelyek - a más televíziók által megrendelt kutatásokkal ellentétben - a legpontosabban jelezték előre a pártok erősorrendjét, illetve a mandátumok várható számát. A nézők elismerték a gyors, pontos, részletes tájékoztatást: 2006. április 9-én vasárnap este 1.094.999 választókorú, 18 évesnél idősebb néző választotta az m1 és az m2 csatornán is sugárzott műsort, két hétre rá pedig 1.131.412-en követték figyelemmel a második forduló eredményeit és eseményeit az MTV-n. Mindkét napon a közszolgálati televízió választási műsora volt a legnézettebb az összes televízió közül.

A közszolgálati hitelesség

A választási kampány időszaka is bizonyította, hogy fokozott az igény a mértékadó közszolgálati tájékoztatásra, és a Magyar Televízió hírszolgáltatása óriási nézőtábor számára vált hitelessé. Az AGB által szolgáltatott adatok azt is igazolják, hogy az MTV nézőtáborában meghatározóak a véleményformálók, a diplomások, a magas társadalmi státusúak, a fővárosi és kisvárosi lakók. A nemzeti főadó számára azonban a nézettségnél is fontosabb volt és marad, hogy a gyors és pontos, a közérdekű és kiegyensúlyozott tájékoztatás pártpolitikailag semleges szakmai követelményei maradéktalanul érvényesüljenek, mert ez az igazi közszolgálat.

hirado

2006.04.27. 09:36

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek