
Bár a választási törvény szerint a választás előtti utolsó nyolc napban nem lehet nyilvánosságra hozni közvélemény-kutatási adatokat, a Mediánnál úgy döntöttek, hogy az érdeklődőket az utolsó napokban emelt díjas telefonhívással tájékoztatják a pártpreferenciákról.
A Tárki közvélemény-kutató cég vasárnap a szavazófülkékből kilépők megkérdezésén alapuló kísérleti exit poll-felmérést végez az egyik kereskedelmi televízió megbízásából. A Tárki a listás szavazás előrejelzése mellett arra is következtetni szeretne, hogy mennyire tekinthető kialakultnak a pártstruktúra. A választási eredményt megbecsülő kísérleti exit poll eredményéről a tévénézők az urnazárás után értesülhetnek.
Az egyéni felvilágosítás ugyanis nem azonos a teljes körű publikálással, így a jogszabály sem sérül. Hann Endre igazgató a Népszabadságnak elmondta, az elemzések nem döntik el a választást, de segítik az embereket a felelős döntés meghozatalában. Most az elmúlt héten készült 3000 fős felmérés eredményét és a Medián ezen alapuló előrejelzését hallgathatják meg a betelefonálók, ma délutántól pedig a szerdai Gyurcsány-Orbán vita fogadtatásáról is értesülhetnek a kíváncsi szavazópolgárok.
A Szonda Ipsos az utolsó héten már nem készít nyilvános felméréseket, a cég azonban fölkérésre továbbra is szállítja a méréseket, elsősorban a pártoknak. Négy évvel ezelőtt a Gallup e-mailben juttatott el adatokat a megrendelőknek, s várható erre az idén is módot teremtenek. A Népszava információi szerint a Real-PR 93 Piac- és Közvélemény-kutató Kft. nevű cég a választás napján telefonos közvélemény-kutatást készít. Másfél millió embertől akarják megkérdezni, hogy szavazott-e.
hirado
2006.04.06. 09:05