
Az óvodákban a legnagyobb igény az udvari és fejlesztő játékokra van, a számítógépes fejlesztéseket csak a válaszadók egy százaléka említette abban a felmérésben, amelynek eredményeit pénteken ismertették Budapesten.
Kojanitz László, a vizsgálatot készítő Commitment Pedagógiai Intézet vezető tanácsadója elmondta: az óvodák 44 százalékában hiányzik a tornaszoba, s az intézmények fele a legszükségesebb, hiányzó berendezésként az asztalokat és a székeket említette. A szakértő az eredményeket összegezve kiemelte: a tárgyi feltételek helyzete elégtelen és ellentmondásos, s gondot okoz a mindennapi munka során a speciális igényű gyermekek nevelése. Az óvodák a hagyományos emberi értékeket, nevelési területeket részesítik előnyben munkájuk során.
A kiküldött kérdőívekre 241 óvodavezető, 769 óvónő és 1.132 szülő válaszolt, az intézmények lefedik az ország teljes területét, az óvodák mintegy 7 százalékát.
Az eszköz- és felszerelésjegyzékben előírtaknak nem felelt meg a helységek biztosítása terén az óvodák 84 százaléka, a bútorzatot, berendezést tekintve 79 százalék, a tisztálkodási és egyéb felszerelésekben 57 százalék, fejlesztő és egyéb eszközök területén az óvodák 86 százaléka.
A beérkezett adatok alapján a vizsgált óvodáknak csupán 1,2 százaléka felelt meg a törvényi előírásoknak, a helyiségek, a bútorzat, berendezés, a játékok és egyéb eszközök terén.
A szakértő az eredményeket összegezve kiemelte: a tárgyi feltételek helyzete elégtelen és ellentmondásos. Elgondolkodtató, hogy miközben 300 millió forintból speciális számítógépekkel szerelték fel az óvodákat, ez mennyiben van összefüggésben azzal, amit szülők szükségesnek tartanak. Elmondta: az óvodák a hagyományos emberi értékeket, nevelési területeket részesítik előnyben munkájuk során. Az egészséges életmódra nevelést a válaszadók 22 százaléka, a környezeti nevelést 14 százalék említette, ezt követte a hagyományápolás 10 százalékkal és az anyanyelvi nevelés 9 százalékkal.
A mozgáskultúrát, az érzelmi nevelést, a játékot, az egyéni képességfejlesztést összesen 24 százalék említette.A szülők és az óvónők által értékelt tevékenységek közül a legtöbbször a mesehallgatás, a vers- és mondókamondás kapott ötöst, a számítógépes játék és az idegen nyelvi játék átlagpontszáma 2,1 volt.
Kojanitz László kitért arra is, hogy gondot okoz a mindennapi munka során a speciális igényű gyermekek nevelése. A felmérésből kiderült, hogy az óvodák kétharmadában szükség lenne logopédusra, minden második óvodában hiányzik a fejlesztő pedagógus, s az intézmények több mint 40 százalékában szükség volna pszichológusra, gyógypedagógusra.
A válaszadók negyede, 2-5 millió forint összegben határozta meg a szükséges fejlesztéseket. Az óvodák 75 százaléka gondolkodott milliós nagyságrendben, de 25 százalékuk csak néhány százezer forintot tervez fejlesztésekre fordítani ebben a nevelési évben.
hirado
2006.03.03. 13:34