> Túl vannak a nagyjavításon a mentőhelikopterek - országszerte helyreáll a légimentés

Újra szolgálatba állították azt a két mentőhelikoptert, amely
nagyjavításon vett részt Franciaországban. Júniusban pedig kijelölik az ország hatodik légi bázisát három dél-alföldi város közül - mondta Juhász László, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) Légimentő Kht. ügyvezető igazgatója szerdán, a budaörsi reptéren.
A Teletext információi szerint az egyik jármű Budaörsön, a másik pedig néhány nap múlva Deberecnben kezdi meg a mentést. A hajdú-bihari megyeszékhelyen eddig működő helikoptert Pécsre szállítják. Így a jövőben ismét az ország öt pontján végeznek majd légimentést az Országos Mentőszolgálat megbízásából. A légimentést eddig végző BASe Kft. egy gépet még mindig nem adott át az OMSZ-nak.
Szeged, Szentes és Kiskunfélegyháza közül kell kiválasztani azt a várost, amely a legideálisabb a légi mentés szempontjából, illetve ahonnan minél nagyobb sugarú körben lefedhető Magyarország ezen része - tette hozzá Takács Zoltán, az OMSZ főigazgatója a franciaországi nagyjavításról visszaérkezett mentőhelikopterek bemutatása előtt tartott sajtótájékoztatón.
A most Debrecenben lévő MI2-es átrepül Pécsre, így ott is lesz üzemképes légi jármű. A főigazgató hangsúlyozta: az OMSZ Légimentő Kht. 100 százalékban a mentőszolgálat tulajdonában van, és teljes körűen fogja üzemeltetni a gépeket, ami azt jelenti, hogy a pilótákat, az egészségügyi és a technikai személyzetet a kht. biztosítja.
Hozzátette: nem kívánnak alvállalkozókkal szerződni. Juhász László a kht.-val kapcsolatban megjegyezte: a cég tizenegy pilótával, nyolc szerelővel és az öt bázist "lefedő" egészségügyi személyzettel rendelkezik. Takács Zoltán a mentőhelikopterekre, februárban kiírt közbeszerzési pályázatról elmondta: a nyertest szerda délután hirdetik ki.
A nyertesnek a szerződéskötés után 30 napon belül rendszerbe kell állítania egy gépet, 60 nap múlva újabb kettőt, egy éven belül még kettőt - tette hozzá. Jelenleg Debrecenben, Miskolcon, Pápán, Budaörsön és Pécsett üzemel légi bázis.
A légimentés körül kialakult problémák háttere
Az OMSZ január 10-én "szakszerűtlen, hanyag üzemeltetés, túlszámlázás, a tulajdonosi kérések és utasítások elszabotálása" miatt azonnali hatállyal felmondta a szerződést a mentőhelikoptereket üzemeltető BASe Kft.-vel, és átmenetileg a Magyar Honvédséggel kötött megállapodást. Az OMSZ január elején feljelentést tett a BASe Kft. ellen a Nemzeti Nyomozó Irodánál, mivel a mentőhelikopterek műszaki karbantartását eddig végző cég a vele kötött szerződés felbontása után nem adta át a mentőszolgálat tulajdonában álló légi járműveket.
Nem sokkal később az OMSZ feljelentés-kiegészítést nyújtott be, mert a kft. nem kezdte meg a dokumentáció átadását a kért időben. Bűncselekmény hiánya miatt azonban a nyomozás megszüntetésére utasította a Nemzeti Nyomozó Irodát a Fővárosi Főügyészség. Február végén a BASe Kft. az utolsó mentőhelikoptert technikailag átadta ugyan az OMSZ-nak, azonban a gép lepecsételve egy ferihegyi hangárban áll. A kft. szóvivője korábban elmondta: az OMSZ - a számlák alapján - körülbelül 50 millió forinttal tartozik a kft.-nek, amit a mentőszolgálat nem akar kifizetni, mert vitatják a számlák jogosságát.
Győrfi Pál, a mentőszolgálat szóvivője azt közölte: az OMSZ a kft. összes befogadott számláját kifizette, de továbbra is megtagadja azok kifizetését, amelyek mögött nincs valódi teljesítés. A kft. 1994 óta látta el az OMSZ tulajdonában lévő légi járművek műszaki üzemeltetését. A kormány egy 2005-ös határozatában döntött arról, hogy a légi mentést egy 100 százalékban állami tulajdonú kht. kezébe adja. Az OMSZ Légimentő Kht. 2005 november elején alakult meg.
hirado
2006.03.01. 18:22