
Kész és már idén márciusban forgalomba állítható motorvonatokat ajánlott fel a MÁV-nak a Bombardier. A vasúttársaság pályázatán a Stadler mögött a második helyre szorult kanadai-német cég tíz, eredetileg az osztrák vasútnak készült elővárosi vonattal előzné be a Flirtjeivel csak jövő tavasszal megérkező Stadlert, és a hírek szerint a MÁV kap is az alkalmon: a Népszabadság legalábbis úgy tudja, hogy az első két szerelvényt már március előtt - azaz a kampányhajrában - forgalomba is állítanák.
Hétfőn megkezdte a szakmai munkát a Magyar Vasúti Hivatal (MVH), amelyet a vasúti törvény hívott életre tavaly decemberben. A független szervezet engedélyezi majd a pályahasználatot, és koordinálja a vitás ügyeket, de feladata lesz a szakoktatás, a képzés intézményeinek átalakítása és a határforgalmi egyezmények felülvizsgálata is. A tegnapi intézményavató után egyébként - 2004 óta először - már asztalhoz is ült a hét országos engedéllyel rendelkező vasúttársaság első embere. Antal Dániel, az MVH elnöke szerint a jelenlegi hét mellett rövidesen további tíz vasúttáraság megjelenése várható a magyar piacon.
A hirtelen jött vonatvásárlási kedvet persze magyarázhatja az is, hogy a MÁV elővárosi forgalomban közlekedő kocsijainak állapota már annyira kritikus, hogy akár a szolgáltatás biztonsága is veszélybe kerülhet, de fontos szempont lehet még az az új finanszírozási konstrukció, amit a Bombardier a vonatokhoz mellékelt, és amiről csak annyi ismert, hogy az ajánlat egy év türelmi idő mellett 10 évre szól.
Hogy él-e végül a lehetőséggel a MÁV, egyelőre nem tudni, az mindenesetre biztos, hogy a cég vezérigazgató-helytettese egy levélben február 8-ig adott időt a versenytársaknak (a francia Alstom, a német Siemens és svájci Stadler) válaszolni, tudnak-e a Bombardier-hez hasonló ajánlatot tenni. A rövid szállítási határidő mellett a Bombardier felé billentheti a mérleget az is, hogy a vonatoknak két áramneműeknek kell lenniük, azaz az osztrák és a magyar vasút villamoshálózatán is kell tudniuk futni, emellett a MÁV az újabb ajánlattevőktől életképes finanszírozási konstrukciót is vár, úgy, hogy a kérdést február 10-15. között már szeretné is lezárni.
Ha a Bombardier-nek ezen a jócskán leszűkített pályán mégis kerülne versenytársa, úgy a MÁV gyorsított eljárást is ír ki a szállító kiválasztására, ha nem, a közbeszerzési törvény értelmében akár pályáztatás nélkül is vásárolhat, arra hivatkozva, hogy a vasút feladataihoz nélkülözhetetlen beszerzésről van szó, másik pályázó pedig nincs.
A Népszabadság úgy tudja, a MÁV levele kiverte a biztosítékot a magyar vasút megbízásáért évek óta harcoló járműgyártóknál. A motorvonattender-győztes Stadlernél úgy látják, ezzel az ajánlatkéréssel a MÁV megsértette a közbeszerzési törvényt, ezért cégük valószínűleg a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordul.
hirado
2006.02.07. 11:25