> Az első képek a katasztrófáról - eddig 21 áldozatot találtak meg, még keresik a gép feketedobozát

Egyetlen túlélője van a szlovák repülőgép csütörtök esti magyarországi katasztrófájának, ő életveszélyes állapotban van. A katonai gép a szlovák határtól néhány kilométerre, magyar területen, a Borsod megyei Hejcénél zuhant le ezer méter magasból, eddig tisztázatlan körülmények között.
A szerencsétlenség helyszínén eddig 21 holtestet találtak meg, s a gépen az utaslista alapján 43-an utaztak - jelentette be a belügyminiszter. Havril András vezérkari főnök korábban az MTI-vel azt közölte, hogy 22 holttestet találtak meg.
A mentőalakulatok egyelőre nem találták meg a repülő feketedobozát - közölte a belügyminiszter. Lamperth Mónika ezzel cáfolta a korábbi értesüléseket, amelyek szerint a szerencsétlenségről valószínűleg fontos adatokat tartalmazó berendezést megtalálták volna a kutatás során.
A magyar légtérben két szlovák, szovjet gyártmányú AN 24-es repült, fedélzetükön Koszovóból hazatérő békefenntartókkal. Pristinából tartottak Kassára. A lezuhant repülőgép 3-400 méter hosszan és 30 méter szélességben tarolta le a fák koronáját és a hegyoldalnak csapódott. A szerencsétlenség helyszínén csak kisebb tüzek keletkeztek, de azokat gyorsan sikerült lokalizálni.
A mentőegységek a rossz útviszonyok miatt órákig nem tudták megközelíteni a roncsokat. A helyszínen éjszaka több száz rendőr és katasztrófavédelmi szakember dolgozott. A roncsokhoz több mint száz szolnoki és egri katonát is kivezényeltek. A mentésbe bekapcsolódtak a helyiek is. Közben a szlovák miniszterelnök rendkívüli kormányülést hívott össze reggel 8 órára. Mikulás Dzurinda a péntekre virradó éjszakán azt mondta újságíróknak, hogy az addigi ismeretek szerint 43 személy utazott a szerencsétlenül járt katonai gépen, de hangsúlyozta, hogy ez az adat nem tekinthető véglegesnek. Péntek reggel Pozsonyban is úgy lehetett tudni, hogy csak egy túlélője van a szerencsétlenségnek. Nevét hivatalosan nem közölték.
A katasztrófa elhárításában részt vevő szervek reggel ismét nappali körülmények között megkezdték a szemlét. A balesethez odavezető út utolsó kilométereit autóval nem lehet megtenni, ezért gyalogosan folytatják útjukat. Odaérkezésüket követően haladéktalanul megkezdik a szemlét. A műszaki biztosítás, mentés, kármentesítés a légügyi hatóságokkal közösen történik, s ezzel párhuzamosan zajlik a helyszínelés is. A vizsgálatot a magyar hatóságok folytatják, de a szlovák felet is bevonják a munkába.
A budapesti szlovák nagykövet a Híradóval este azt közölte, hogy a gépen valószínűleg nem volt magyar nemzetiségű szlovák katona.
A repülőszerencsétlenség egyetlen túlélője egy 30 éves KFOR katona. Őt súlyos, életveszélyes sérülésekkel vitték a kassai megyei kórházba, állapota kritikus. A katona feje és a tüdeje sérült meg a balesetben. Hajnali három órakor vitték fel az intenzív osztályra, ahol folyamatosan megfigyelés alatt tartják.
Jozef Stank alezredes, a szlovák fegyveres erők püspöki helynöke az első név szerint ismert áldozata a Magyarországon lezuhant szlovák katonai szállító repülőgép katasztrófájának - közölte péntek reggel a Szlovák Püspöki Konferencia sajtóirodája.
A szlovák katonai gépeknek volt átrepülési engedélyük Magyarország felett. Ilyen szállításnál ugyanis, amikor civil missziót teljesít egy katonai gép nem a honvédelmi tárca az illetékes. Ilyenkor a polgári utasszállítók forgalmát felügyelő HungaroControl ad átrepülési engedélyt.
A katasztrófa előtt a magyar légiirányítók mindössze húsz percig kísérték nyomon monitoraikon a két szlovák gépet, ugyanis ilyenkor az a szokás, hogy még a magyar légtérben átadják az irányítást a szlovákoknak. A szlovák légiirányítók nem sokkal később, csütörtök este 19 óra 50-kor izgatottan és tanácstalanul arról tájékoztatták a magyar szolgálatot, hogy az egyik gép eltűnt radarjukról. Budapesten rögtön azt próbálták megállapítani, hol tűnhetett el, hol zuhanhatott le a gép.
Az elmúlt egy év súlyos repülőgép katasztrófái
2005. február 3., AFGANISZTÁN: Lezuhant egy helyi légitársaság Boeing 737-es utasszállító repülőgépe. A fedélzetén tartózkodó 96 utas és 8 főnyi személyzet életét vesztette.
2005. március 16., OROSZORSZÁG: Az észak-oroszországi Nyenyecföldön leszállás közben a talajnak ütközött és kigyulladt egy An-24 típusú repülőgép 52 személlyel a fedélzetén. A gép 29 utasa meghalt.
2005. május 25., KONGÓI DEMOKRATIKUS KÖZTÁRSASÁG: Lezuhant egy Antonov-12 típusú repülőgép, amelynek 22 utasa és ötfőnyi személyzete életét vesztette.
2005. július 16., EGYENLÍTŐI-GUINEA: Egy magán légitársaság Antonov-24 típusú gépe zuhant le. A fedélzetén tartózkodó 60 ember meghalt.
2005. augusztus 14., GÖRÖGORSZÁG: Athéntól 40 kilométerre északra, 115 utassal és 6 főnyi személyzettel a fedélzetén lezuhant a ciprusi Helios Airways légitársaság Lárnakából Prágába tartó Boeing-737-es repülőgépe. A tragédiát senki nem élte túl.
2005. augusztus 16., VENEZUELA: Lezuhant a kolumbiai West Caribbean légitársaság MD-80-as típusú, Panamából Martinique szigetére tartó utasszállítója. A fedélzetén tartózkodó 151 utas és nyolcfőnyi személyzet nem élte túl a katasztrófát.
2005. augusztus 23., PERU: Az őserdőben lezuhant a helyi Tans légitársaság utasszállító repülőgépe. A fedélzetén tartózkodó száz személyből 48 vesztette életét.
2005. szeptember 5., INDONÉZIA: Medanban sűrűn lakott területre zuhant és kigyulladt egy belföldi utasszállító repülőgép. A szerencsétlenségben 149 ember vesztette életét, beleértve negyvenhét helyi lakost a földön.
2005. október 23., NIGÉRIA: Felszállás után néhány perccel Lagos közelében lezuhant a Bellview Airlines nigériai légitársaság utasszállító repülőgépe, fedélzetén 116 emberrel.
2005. december 6., IRÁN: Legkevesebb 119 ember életét vesztette, miután egy katonai szállító repülőgép Teheránban rázuhant egy tízemeletes toronyházra.
2005. december 10., NIGÉRIA: Lezuhant egy utasszállító repülőgép az ország déli részén fekvő Port Harcourt város repülőterén. A szerencsétlenségben 103 személy vesztette életét.
2005. december 23., AZERBAJDZSÁN: Az Azerbajdzsáni Légitársaság An-140 típusú repülőgépe fedélzetén 23 emberrel bakui felszállása után röviddel a Kaszpi-tengerbe zuhant. A katasztrófát senki sem élte túl.
2006. január 9., IRÁN: Az ország észak-nyugati részén lezuhant Ahmad Kazemi tábornok, a Forradalmi Gárda szárazföldi erői parancsnokának Falcon típusú katonai gépe. A fedélzeten tartózkódó tábornok és kísérete, összesen 13 személy életét vesztette.
hirado
2006.01.20. 11:14