
"Kátyúügyben" minden autós érintett lehet. A baleset, a vele járó kár sokszor kivédhetetlen, a bizonyítás fárasztó, nehézkes. De mik a jogérvényesítési lehetőségek?
Ha megtörténik a baj, és törik a tengely, hullik az alkatrész, szakad a gumi, az egyik legfontosabb tanács az autósok számára: a helyszínen próbálják meg - a későbbiekre tekintettel - minél jobb helyzetbe hozni magukat. Bizonyítani ugyanis majd nekik kell. Értelemszerűen azt, hogy a kár a kátyú, az úthiba miatt keletkezett, és az út közlekedésre való alkalmatlansága, valamint az őket ért kár közt ok-okozati összefüggés állapítható meg.
Ha mód van rá, fényképezzenek - ez a mai világban talán már nem okoz nagy nehézséget (kamerás mobiltelefonok, digitális fényképezőgépek). Az autóstársakat, járókelőket meg kell kérni a tanúskodásra, és nyugodtan hívjanak rendőrt, vetessenek fel vele jegyzőkönyvet.
A szakértők azt is tanácsolják, az autós alaposan nézzen körül: kitettek-e figyelmeztető táblát a kátyúhoz. Az utóbbi hónapokban ugyanis egyre inkább elterjedt azon gyakorlat, hogy a közútkezelő társaságok figyelmeztető táblákat helyeznek ki. Ebben az esetben rendkívül nehéz az autós dolga, és nagyon kevés az esély kárának megtérülésére. Hasonlóan nehéz helyzetbe kerülhetnek a sofőrök, amennyiben talán maguk sem vették észre azonnal a gépjárművükben keletkezett hibát, például csak otthon, a garázsban derül ki, hogy valami nincs rendben. Arra is jócskán akad példa - és ez újabb küzdelmes bizonyítást igényel -, hogy az autót nem egy, hanem több kátyú vagy egy kifejezetten rossz állapotban lévő útszakasz amortizálta le.
Tegyük fel, nincs tábla, nem hajtottunk gyorsan, rendelkezésünkre áll tanúvallomás, fotó az adott kátyúról, jegyzőkönyv. Most következhet annak kiderítése, hogy ki is az út kezelője. Tulajdonos lehet az állam, a megyei önkormányzat, az egyes települések, a kerületek, az alvállalkozók... A kárigényünket öt napon belül kell benyújtani, akár személyesen, akár kárbejelentő lap útján. A kérelemhez minden lehetséges iratot mellékeljünk (fotó, tanúvallomás, rendőrségi jegyzőkönyv). A teljes képhez hozzátartozik: az érintett társaságok szerint akad példa visszaélésre is, ennek tudható be az igen szigorú ellenőrzés. Az iratokat megvizsgálja a közútkezelő, majd az ügyfélre - jó esetben - újabb kör vár, immár a biztosítónál.
hirado
2006.01.17. 11:17