
A kormány a felmerült fogyasztóvédelmi tapasztalatok alapján további határozott lépéseket tesz afelé, hogy csökkenjenek a magyar családokra háruló - az energetikai szolgáltatók erőfölényére visszavezethető - adminisztratív és anyagi terhek - mondta Rétvári Bence, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára a közműszolgáltatásokról tartott vitanapon az Országgyűlésben.
Az államtitkár - a fideszes kezdeményezésre tartott vita indításaként elmondott felszólalásában - azt mondta: a mostani kormányzati ciklust megelőző nyolc év "hiányos, ellentmondásos és egyoldalúan szolgáltatóbarát szemléletű" energetikai szabályozása, illetve a gazdasági világválság nyomán fellépő pénzügyi problémák együttes hatására az elmúlt években gyors ütemben nőtt a magyar családok, háztartások rezsikiadása.
Amikor a közműszámlák kiegyenlítése sok családnak mindennapi gondot jelent, akkor megengedhetetlen a közszolgáltatást nyújtó cégek extraméreteket öltő profittermelése - hangsúlyozta. Rétvári Bence grafikonokat felmutatva arra hívta fel a figyelmet, hogy a Gyurcsány-Bajnai-kormányok időszakában jóval nagyobb mértékben drágultak a rezsiköltségek, mint a mostani Orbán-kormány időszaka alatt. Közölte: a villamos energia ára az előző szocialista és szabad demokrata kormányok alatt több mint 97 százalékkal, 2010-től napjainkig viszont mindössze 2,5 százalékkal emelkedett. Hozzátette, a földgáz ára az előző kormányzati ciklusban 200 százalékot meghaladóan nőtt, míg az Orbán-kormány intézkedéseinek hatására a fogyasztók az elmúlt két évben több mint 400 milliárd forintot takarítottak meg.
A kormány eddigi intézkedéseiről szólva emlékeztetett rá, hogy az Orbán-kormány a távhő árát a 2011. március 31-i szinten rögzítette, és bár a rendszer további optimális működése és a fogyasztók zavartalan téli ellátása végett 2012. január 1-jétől szükséges volt minimális áremelést végrehajtani, összességében a végfogyasztói árak az inflációt meg nem haladó mértékben növekedtek.
Hangsúlyozta azt is, hogy a kormány közbelépése eredményeként 2010 áprilisa és 2011 decembere között a földgáz és a villamos energia végfogyasztói árai csupán egy-egy alkalommal emelkedtek. Emellett az adminisztratív kötelezettségek visszaszorítását szolgálta a villany- és a gázmérőórák átírásával kapcsolatos jogszabály-módosítás, amely a jövő év január 1-jén lép hatályba - tette hozzá. Az államtitkár szerint a kormány az elmúlt időben minden lehetőséget megragadott, hogy az emberek hétköznapi nehézségeit csökkentse, és a jövőben is mindent megtesz azért, hogy az energiaárak a lakosság teherviselő képességéhez illeszkedő módon és mértékben alakuljanak, a háztartások jövedelméből energetikai kiadásokra fordított összegek csak a lehető legindokoltabb esetekben növekedjenek.
Rétvári Bence a még megoldandó kérdések közé sorolta a számlaképek felülvizsgálatát, illetve annak áttekintését, hogy megfelelő számú ügyfélszolgálat és panaszkezelési fórum áll-e a fogyasztók rendelkezésére. Szerinte elemezni kell a jelenleg díjfizetés mellett igénybe vehető többletszolgáltatások körét, és az indokolatlan tételeket ingyenessé kell tenni, valamint meg kell vizsgálni a leolvasással, méréssel és díjfizetéssel kapcsolatos rendelkezéseket.
Az államtitkár hangsúlyozta: a szabálytalan vételezést és az energialopást törvényes eszközökkel vissza kell szorítani, a szolgáltatói túlkapások azonban nem megengedhetőek. A tisztességes, becsületes fogyasztók védelme alapvető feladat - rögzítette.
Fidesz: tudatosak legyenek a fogyasztók
A vitanapot kezdeményező Zsigó Róbert, a Fidesz vezérszónokaként arról beszélt, hogy a Gyurcsány-Bajnai-kormányok szinte minden esetben a közműszolgáltató cégek érdekeit védték a fogyasztókkal szemben, hagyták, hogy ezek a vállalatok visszaéljenek erőfölényükkel, profitéhségüket a fogyasztókra terheljék, ezzel szemben a mostani kormány minden esetben a fogyasztók, a magyar emberek, családok érdekeit képviseli. Emlékeztetett arra, hogy a kormány első intézkedései között moratóriumot rendelt el a közüzemi díjak emelésére, megakadályozta, hogy a közműcégek visszaéljenek erőfölényükkel és megerősítette a fogyasztóvédelmi hatóságokat.
A fideszes képviselő ugyanakkor úgy vélte: sok még a tennivaló, el kell érni, hogy a magyar fogyasztók egyre tájékozottabbak és tudatosabbak legyenek. Szerinte csökkenteni szükséges az adminisztrációs terheket, így a gázóra- és villanyóra-átírás és -csere határidejét, valamint egyszerűsíteni kell a kedvezményekkel kapcsolatos ügyintézést. Fontosnak tartotta azt is, hogy a szolgáltatók olyan számlát küldjenek ki, amelyeken el is lehet igazodni, és olyan ügyfélszolgálatokat kell létrehozni, ahol lehetséges a panaszfelvétel.
Hangsúlyozta: el kell érni azt is, hogy a szolgáltatók ne évente, hanem ennél gyakrabban legyenek kötelesek leolvasni a mérőórákat, megfelelően kell rendezni a szolgáltatás kikapcsolásának szabályait és az elszámolási viták eljárási rendjét, valamint meg kell erősíteni a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzési jogkörét, hogy a szolgáltatók érezzék, nem tehetnek meg mindent, amit akarnak. El kell érni, hogy a szolgáltató cégek, valóban szolgáltassanak - foglalta össze a szükséges változások irányát.
MSZP: eredménytelen a kormány tevékenysége
Józsa István az MSZP vezérszónoka arról beszélt, ha egy kormány vitanapot kezdeményez, azt mutatja, hogy nagyon nagy bajban van, és nem ért el eredményeket. Álláspontját alátámasztandó felmutatott egy diagrammot is a 2003-12 közötti időszak díjhátralékosainak arányáról.
2010 előtt a közműellátások egyre több fogyasztó számára váltak elérhetővé, a számlát szinte mindenki ki tudta fizetni, annak ellenére, hogy az energiahordozók ára emelkedett a világpiacon - mondta. A mostani kormány befagyasztotta a panelfelújítási programot, az elmúlt 2,5 évben megháromszorozódott azon díjhátralékkal küzdők száma, akiket az ellátásból kikapcsoltak, a rezsiköltségek pedig 15-20 százalékkal nőttek - sorolta, megjegyezve: nagyon sok családot juttattak a csőd szélére. Kitért arra is, hogy egyszerűsödtek a tartozás miatt kikapcsolások, csökkentek a védendő fogyasztók jogai is, és az árstop ellenére az energiaköltségek folyamatosan nőnek.
Simon Gábor, az ellenzéki párt másik vezérszónoka azt mondta, hogy szemléletbeli különbség van a mostani kormány és a korábbi kabinet között, mint ahogy a kabinet ígéretei és a valóság, a cselekedetei és vágyai között is. A fogyasztóvédelem csalódások sora, a gyorsabb, pontosabb információcsere, a fogyasztók fokozott védelme helyett azok kiszolgáltatottsága nőtt - értékelte. Kitért a panelprogramra is, és azt mondta: 2009-ben 16 milliárd forint jutott rá, míg most ez az összeg jó, ha eléri a 2 milliárd forintot. A kormány nem a jövőről gondolkodik, hanem ellenségképet kreál, és azon akarja elverni a port - mondta.
hirado
2012.11.29. 11:07