HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > AKTUÁLIS > Zöldszámon lehet bejelenteni az úthibákat - Épülhet az M0-ás északi hídja

t: 211

Zöldszámon lehet bejelenteni az úthibákat - Épülhet az M0-ás északi hídja

6 milliárd forint jut az idén a költségvetésből útfelújításra - jelentette be a miniszterelnök. Minden hasonló célra szánt önkormányzati forinthoz még egy forintot tesz az állam.

Jövő hét végétől országszerte hívható az a zöldszám, amelyen be lehet jelenteni az úthibákat, amelyeket 24 órán belül kijavítanak.

Hat éve, amióta statisztikáink vannak, az egy kilométerre jutó kátyúk száma megnégyszereződött. Ma átlagosan nyolc kátyú van egy-egy ilyen rövid szakaszon. A miniszterelnök szerint ez elsősorban annak tudható be, hogy a rendszerváltás óta a múlt év volt az első, amikor önkormányzati utak teljes felújítására költségvetési pénz is jutott. Ez a program folytatódik - mondta az egyeztetés után Gyurcsány Ferenc.

Minden önkormányzati forint után további minimum egy forintot ad az állam. A jövő héten 6 milliárd forintot különít el a Gazdasági Minisztérium országos útkarbantartásra.

- Tavaly kezdte például Budapest azt az útfelújítási programot, amelynek értelmében 14 év után először 80 kilométer utat újítottunk fel - mondta Gyurcsány Ferenc. Idén annyi pénz van, hogy ezt majdnem megduplázzák. Fontos: átfogó rekonstrukció akkor következhet be, amikor az időjárás erre lehetőséget ad, ehhez tartósan 5 fok felett kell, hogy legyen a hőmérséklet, ez márciusnál nem lehetséges Magyarországon.

Addig pedig marad a toldozás, foldozás, de hosszú távon az a cél, hogy új utak épüljenek - mondta Kóka János gazdasági miniszter, aki arról beszélt, hogy a 30 kilométernyi országút 15 százaléka veszélyes állapotban van, egyharmada pedig az uniós utak színvonalát sem éri el.

Demszky Gábor főpolgármester azt mondta, hogy Budapesten már működik egy zöld szám, és a jövő hét végétől az egész országban élni fog. Ezen a telefonvonalon a veszélyes útszakaszokat lehet bejelenteni és a hívás után 24 órán belül kimennek oda a szakemberek.

A tájékoztatón az is elhangzott, hogy a kormány előrehozza egy pályázat kiírását. Az önkormányzatok január 15-étől pályázhatnak útkarbantartási pénzre. A pályázatokat március közepéig bírálják el.

Aláírták az M0-ás északi hídjának kivitelezési szerződését

Aláírta az M0-ás északi hídjának kivitelezési szerződését a pályázaton győztes Hídépítő és Strabag Rt. konzorciuma a Nemzeti Autópálya Részvénytársasággal.

Igaz: zöld szervezetek pert indítottak az ügyben, és több önkormányzat is tiltakozott, de úgy tűnik, ez nem befolyásolja a munkák megkezdését.

A Budapestet elkerülő M0-ás körgyűrű déli részének mintájára 94-ben lett meg az északi szakasz engedélyezési terve, amelynél egy szakmai és társadalmi zsűri választotta ki hat terv közül a hamarosan megépülő ferdekábeles mederhidat.

A Duna feletti szakasz látványterve szerint két hatalmas A-betűt formázó pillér lábai között halad majd az úttest, amely kétszer kétsávos lesz kerékpáros és gyalogjárdával, valamint a későbbi bővíthetőség miatt egy szélesebb leállósávval. Magát az útpályát pedig az A-betű száraiból induló kábelek tartják meg.

A győztes kivitelezőnek a nagy Dunaág feletti rész mellett összesen 9 hídszerkezetet kell megépítenie, hiszen ugyancsak acél, illetve vasbeton hidak vezetnek majd a szentendrei Duna-ág, a Szentendrei-sziget és a budai oldal ártéri területe felett is.

Az M0-ás északi nyomvonalának kijelölését persze sok vita övezte. Jelenleg is folyamatban van egy nyárra halasztott per, amelyet több zöld szervezet indított környezetkárosításra hivatkozva.

Szerintük a beruházás érinti Budapest és környékének legfontosabb ivóvíz bázisát, fokozva az elszennyeződés kockázatát. Ugyancsak tiltakozott korábban a körgyűrű északi szakaszának megépítése ellen több, a tervezett nyomvonal közelébe eső település önkormányzata. Budakalász például egy, a 11-es főúttól keletre húzódó elkerülő út építését szabta feltételként a hozzájáruláshoz. Ugyan erre még nincs kész terv és a zöldek pere is zajlik, szakemberek szerint azonban ez nem befolyásolja a 62 milliárd forintos beruházást.

Mivel az érvényes építési engedély megvan és a környezetvédelmi engedélyt is megkapták még 1999-ben első, 2001-ben pedig másodfokon, így a kivitelezői szerződés mostani aláírásával megkezdődhet az M0-ás északi szakaszának építése.

hirado

2006.01.06. 19:26

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek