
Október 25-én lezárult a kerettanterv társadalmi vitája. A kerettanterv az alaptantervet követő második tantervi szint, amelynek alapján a helyi tanterveket is elkészítik – mondta a Kossuth Rádiónak az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet igazgatója. Kaposi József kifejtette: az ország 4-5 ezer iskolájából összesen mintegy 200-250 vélemény érkezett, ami azt mutatja, hogy a dokumentumok alapján ki lehet dolgozni a helyi tanterveket.
Több szervezet kritikákat fogalmazott meg. A Magyar Drámapedagógiai Társaság például azt szeretné, hogy vonják vissza a szakterületükhöz fűződő fejezeteket, mert véleményük szerint nem szakmai testület döntött róluk. Kaposi József szerint ez pusztán félreértés lehet, hiszen a tervezetet egy olyan, szakemberekből álló bizottság készítette, amelynek vezetője az egyetlen drámapedagógiai tanszéket működtető egyetem docense volt.
A történelemtanárok közül többen azt kifogásolják, hogy túlzottan erőteljesen vannak jelen a kerettantervben a nemzeti érzelmű anyagok. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet igazgatója azonban ellene vetette: a Történelemtanárok Egylete kevés szakmai kifogást fogalmazott meg. Ha nyilvánvaló szakmai tévedés van, azokat természetesen kijavítják. A nemzeti alaptantervre épülő kerettantervet egyébként több mint 200 szakemberrel közösen dolgozták ki – közölte Kaposi József.
Az igazgató úgy véli, hogy nincs alapjuk azoknak a vádaknak, amelyek szerint a tantervek miatt beszűkül a tanárok szabadsága. Megmaradt a háromszintű tantervi szabályozás, amelynek révén az állam garanciát vállal arra, hogy a jövő nemzedéke megkapja azt a tudást és műveltséget, amelyre szüksége van – hangsúlyozta. Az oktatási kormányzatnak emellett további feladata, hogy egyensúlyt teremtsen a szakma és a gyerekek érdekei között. Ha csak a szakmai szempontok érvényesülnének, akkor az iskolások „heti 48 óra alatt nem ússzák meg” – jelentette ki.
Kaposi József arról is beszélt, hogy sok olyan speciális ismeret is beépült a tantervbe, mint például a különféle pénzügyi, gazdasági vagy a médiával kapcsolatos ismeretek. Az új szakok bevezetésével párhuzamosan ezért továbbképzéseket indítanak a tanároknak – fejtette ki, megjegyezve: a megfelelő tanári háttérrel lehetőség nyílik rá, hogy a gyerekek fejlettségüknek megfelelő ütemben és nagy biztonsággal teljesíthessék a tantervi előírásokat.
hirado
2012.11.05. 12:07