
Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. 90 milliárd forint hitelt vesz fel, hogy ebből fedezze az első negyedév sztrádaépítési munkáit. A Népszabadság úgy tudja, a kölcsön folyósítására kiírt közbeszerzési pályázat a hét végén jelenik meg.
A magántőke bevonásával épülő gyorsforgalmi utak finanszírozásáért január óta felelős társaság a pénzből áprilisig fizeti az útépítő cégek számláit, addigra ugyanis várhatóan lezárul a programutak költségeinek fedezetére megálmodott autópálya-kötvények kibocsátásának előkészítése. A 600 milliárdos tőkepiaci akciót az ÁAK-nak már decemberben el kellett volna kezdenie, de ezt megtorpedózta, hogy az uniós statisztikai hivatal ősszel részben szabálytalannak minősítette az autópálya-beruházások elszámolására kialakított új magyar gyakorlatot, emellett hiányzott a finanszírozandó projektek listája is. Utóbbit pótolta a kormány decemberi döntése a programutakról - ezeket a Népszabadság táblázatban is felsorolja -, így az építés alatt álló gyorsforgalmi utak befejezésének 325-300 milliárd forintos árát már tervbe vehetik az autópálya-kezelő cég szakemberei.
A választásokig egyébként még hat, összesen 128 kilométernyi autópálya-szakaszt adnak át a forgalomnak, de a 2002-es kormányváltáskor beígért 800 kilométernek így is csak a fele lesz meg: a 2001-es 520 kilométerhez a ciklus alatt 350 kilométert tett, illetve tesz hozzá a Medgyessy- és a Gyurcsány-kormány. Ha azonban ehhez a 2007 végéig szóló terveket is hozzátesszük, kijön a 800 kilométer - derül ki a Magyar Hírlap összeállításából.
hirado
2006.01.05. 09:51