
Másfél éves huzavona után közel a megállapodás a taxisok és a főváros között. Indokolt és elkerülhetetlen a tarifaemelés.
Szunomár Tibor, a Főtaxi vezérigazgatója a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában elmondta, másfél éve húzódó folyamat után küszöbön a megállapodás a taxisok és a főváros között a tarifa mértékéről, arról, hogy hogyan nézzenek ki az autók. Hozzátette, 2000 májusa óta nincs taxisrendelet, nincs taxis szabályozás, az akkori maximált ár van még mindig érvényben, miközben az éves átlagos benzinár-emelkedés 92 százalék, az infláció alakulása pedig a KSH statisztikai árindex szerint 80 százalék fölött van. 2000-ben 95 forintba kerültek a buszjegyek, jelenleg pedig 320 forint.
A szolgáltatási színvonal megtartása érdekében mindez jelentős áremelést indokol. Szunomár Tibor konkrét számokat nem árult el az emelés mértékéről, de elmondta, a Főtaxi az európai országok taxiszolgáltatási szabályázásáról végzett elemzése szerint a jelenlegi magyarországi tarifák jelentősen elmaradnak Bécs, Madrid, Róma, Brüsszel, Berlin, London, Amszterdam áraihoz képest. Ha a megállapodás – megfogalmazása szerint – egy normális tarifa közelébe érhetne, akkor sem éri el a tíz, mértékadó európai ország fuvarátlagát.
A Főtaxi vezérigazgatója hozzátette, elég sok taxi túllépte már a három-négy évet, sőt tíz év fölöttiek. A gépjárművek kora, műszaki állapota feltétele a megfelelő szolgáltatásnak, s ahhoz, hogy a taxisok vállalkozóként meg tudjanak élni, magasabb tarifára van szükség. 2000-ben mintegy hatezer taxis dolgozott egyéni vállalkozóként Budapesten, idén augusztusban 5700, de 35-40 százalékuk már nem egyéni vállalkozó, hanem alkalmazott.
Szunomár Tibor reményei szerint az Országos Taxis Szövetség és a taxitársaságok által közösen aláírt megállapodást még ebben a hónapban beadhatják a Budapesti Közlekedési Központnak és a fővárosnak, s ebből az valószínűsíthető, hogy a következő hónapban megszülethet a rendelet.
hirado
2012.10.20. 10:20