HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Új rendszer az autópályákon: ezzel mérhetik majd az útdíjat

t: 64

Új rendszer az autópályákon: ezzel mérhetik majd az útdíjat

Lesznek áldozatai a magyar fuvarozók között az útdíjrendszer bevezetésének, az érintett cégeken csak valamilyen állami kompenzáció segíthet - véli a Magyar Logisztikai Egyesület.

Elmaradt a borítékbontás – október 8-áig meghosszabbította az elektronikus útdíj rendszer tenderét az Állami Autópálya Kezelő Zrt. A társaság szerint az egy hetes csúszás miatt a rendszer 2013. július elsejei indulása nincs veszélyben. A teherautóknak kilométerarányos útdíjat kell jövő év közepétől fizetnie minden országos közúton. A többi járműnél marad a matricás rendszer. A részletekről még folynak az egyeztetések.

A tenderen indulóknak nagyon szigorú feltételeknek kell megfelelni: 20 milliárd forint feletti árbevételt kell felmutatniuk az elmúlt három évre, aminek fele hasonló, útdíj-rendszerrel végzett munkából származik. A pályázóknak azt is igazolniuk kell, hogy legalább ötszáz kilométer hasonló elektronikus rendszer kiépítésében vett részt. A megkérdezett szakértők szerint a feltételek kizárják a hazai cégek indulását a tenderen.

A rendszer indítása több okból sem tűr halasztást – mondta korábban a Kossuth Rádióban Vásárhelyi Árpád egy nemzetközi szállítmányozó cég ügyvezetője. Az útdíj alkalmas lehet rá, hogy bizonyos forgalmat a vasút irányába tereljen – ami Magyarország alapvető érdeke –, illetve csökkenti a szélsőségesen túlterhelt utakon, így az M0-áson haladó járművek számát – mondta Vásárhelyi Árpád. Az is kérdés, hogy meg lehet-e adóztatni az országon áthaladó külföldi tranzitforgalmat, úgy hogy a magyar fuvarozók közben ne szenvedjenek versenyhátrányt.

A következő képenn egy használatarányos e-útdíj mérőkészülék látható.



Magyarországon több mint hatezer kilométernyi szakaszon kell majd útdíjat fizetni a 3,5 tonnánál nehezebb teherautóknak. A legjellemzőbb, az euro3-as kamionkategóriában ez 70 forintot jelent majd kilométerenként. Ez a díj sokkal magasabb, mint amire a szakma számított, illetve amiről a korábbi kormányzati egyeztetéseken szó volt – mondta Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára, aki úgy véli, a jelenleg ismert adatok alapján a változás 30 százalékos szállítási díjemelést hozhat.

Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke szerint az útdíj bevezetésének valószínű, lesznek áldozatai a fuvarozók között. Főleg a kisebb cégek megszűnése, illetve nagyobbakba való beolvadása várható. Húsz járműnél kevesebbet birtokló vállalkozások számára már kockázatos lesz a létezés ilyen útdíjak mellett – tette hozzá.

A kormány évi 150 milliárdos bevételre számít az elektronikus útdíj rendszerétől. Vályi-Nagy Vilmos, a kormányzati informatikáért felelős államtitkár korábban azt mondta a 180 percben, hogy a hazai fuvarozók kompenzációra számíthatnak, a számukra biztosítandó kedvezményekről még egyeztetni kell, de vannak európai példák az ellentételezésre. Doór Zoltán szerint valamely fizetési kötelezettség, például a súlyadó visszatérítésére jöhet reálisan szóba.

hirado

2012.10.02. 20:51

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek