
A válság miatt Itáliában szinte már egész évben akció van a boltokban, a kereskedők így csalogatják a vevőket, akiknek a válság miatt elvékonyodott a pénztárcája.
Rómában az üzletek többsége a héten még zárva tartott, jövőhéten indul újra a kereskedelem, addig is csak a központ butikjai és a kereskedelmi központok vannak nyitva. Aki akciós áron akart vásárolni, az már egy hónappal ezelőtt megtette, mivel Olaszországban a leárazás július elején kezdődött, kivéve Lombardiát, ahol már júniustól elindult a kedvezményes szezon. Utána az olaszok elmentek vakációzni. Aki lekésett róla, annak még a következő hetekben van lehetősége valami olcsót venni, mivel a kirakatokban még nem cserélték le a nyári kollekciót őszire, túl meleg van, és a boltosok még várják, hogy a városba visszatérők vegyenek valamit.
Az idei nyári akciós vásár ugyanis nem sikerült túl jól, végleges adatok még nincsenek, de a fogyasztóvédők már egy hónappal ezelőtt megjósolták, hogy az olaszok 45 százaléka nem fog semmit se venni, hiába kerül kevesebbe. Már tavaly is 15 százalékkal kevesebb árú fogyott el a nyári leárazás időszakában, az idén még rosszabb eredményt várnak: a válság folytatása, a bevezetett ingatlanadó és az olaszok magukra kényszerített takarékossága miatt. Ahogyan az olasz újságok írták, elmaradtak az üzletek előtt kígyózó sorok, nem rohamozták meg a boltokat, a legtöbben csak a kirakatokat nézték meg, vásárolni nem vásároltak.
„Ma már az olaszok nem várnak a leárazásra, régebben igazi lehetőséget kínált arra, hogy olcsóbban tudjanak vásárolni, kereskedő és vevő is várta az akciós napokat, a családok félretették a pénzt, a boltos bevételben bízott, mára ez elmúlt"- hangoztatta Savino Montaruli, a délolasz Puglia tartomány kereskedői nevében.
Nem elégedettek a kereskedők sem délen, sem északon: a számítások szerint az olaszok fejenként 80-100 euróért vásároltak a leárazáson, tavaly 114 euró volt az átlag. A tehetősebb vevők a luxusüzletekbe mentek, a többség azonban oda, ahol 5, 10, 15 euróért kínáltak nem feltétlenül minőségi árút. Az olasz nők az idén a strandon az afrikai árusoknál vásároltak szoknyát, szandált, nem az üzletekben - írták az újságok.
Milánóban fejenként 150 euróért vásároltak, nagyrészt a külföldi turisták, akik a via Montenapoleone exkluzív butikjaiban vettek márkás ruhát, táskát vagy cipőt. Az árengedmény változó volt: általában 20-30 százalékos volt a kedvezmény, de volt ahol az utolsó napokban már 70 százalékra emelkedett. A kereskedelmi központok, valamint az outletek veszítettek a legkevesebbet, itt csak 5-8 százalékkal volt kevesebb a vevő.
„Valami hasznosat szeretnénk venni” - mondta két idősebb hölgy az egyik plázatelevíziónak. „Én nagyon sok mindenre vágyom” - nyilatkozta egy fiatal lány, miközben egy férfi kijelentette, hogy neki egy eurója sem maradt. Más a válságra hivatkozva a takarékosságot említette.
Tény, hogy ma már egész évben akció van, a kereskedők így csalogatják a vevőket, és a törzsvásárlók már a leárazás előtt sms-t kapnak az üzlettől, hogy várják őket, ők a többiek előtt válogathatnak.
hirado
2012.08.25. 21:57