
Csak kikötőben parkolhatnak a csónakok a Balatonon. A vízi rendészet büntet, a horgászok pedig azt hiszik ezentúl nem lehet majd csónakból halat fogni. Rendteremtés zajlik, kérdőjelekkel.
Ötvennyolc szabálysértési feljelentésből mindössze kétszer szabott ki bírságot a balatoni vízi rendészet azok ellen, akik tiltott helyen, vagyis kikötőn kívül tárolták csónakjaikat. Még másfél-kétezer ilyen tiltott helyen horgonyzó csónak lehet a tavon.
A balatoni horgászok között nagy a felzúdulás mióta az új hajózási szabályozat lehetővé teszi, hogy a vízi rendészet büntesse a mederben horgonyzókat. Sokan úgy vélik, ezentúl nem lehet csónakból horgászni. Erről azonban Horváth László, a vízi rendészeti kapitányság vezetője szerint szó sincs.
A rendőr alezredes a Hajnal-tájban azt mondta, az új hajózási szabályzat annyit ír elő, hogy a kikötőn kívül elhelyezett, veszteglő kishajó, vízi járművek mellé ügyeleti szolgálatot kell biztosítani, amiért az üzemeltető felel, vagyis rajtuk kell tartózkodni. A büntetés veszélye tehát értelemszerűen nem az épp csónakjukból horgászókat fenyegeti, hanem azokat, akik kikötőn kívül tárolják a ladikjukat.
Horváth László emlékeztetett rá, a több, mint tizenkét éve hatályos Balaton törvény szerint is csak kikötőben lehet tartani a nem engedélyköteles vízi járműveket, így a csónakokat is. Nem lehet az a cél, hogy a tóban az illegális tárolás nyomán kialakuló karóerdők és koloncokkal telepakolt bólyatelepek jelenjenek meg, lefoglalva teljes partszakaszokat a fürdőzők és a vízen közlekedők elől – mondta a kapitányság vezető. A feladat inkább az, hogy a Balaton rendezett képet mutasson – véli az alezredes.
A Bakony-Balaton Horgász Szövetség a legnagyobb ilyen típusú egyesülés a tó körül, tagjai közül sokan nem rendelkeznek kikötővel. Táncsics Aladár elnök a Hajnal-tájban elmondta, nem vitatják, hogy a jogszabályokat végre kell hajtani, hozzátette azonban, sokan kényszerből tárolják csónakjukat illegális helyen, ez a probléma évtizedes. Bár a jogszabályok csónakkikötőkről szólnak, a szövetség szerint a horgászok számára ennél enyhébb előírás lenen szükséges. Olyan helyekre van szükség, amelyeket olcsón, nem százmilliós összegből is ki lehet építeni, az engedélyezés pedig gyors, rugalmas. Hová kösse ki a csónakját az, aki negyven éve él egy helyen, de se közelben, se távolban nincs engedélyezett kikötő? Ő be kell, hogy tegye a ladikját a nádba – mondta Táncsics Aladár.
Horváth László alezredes szerint a rendőrség ezekre az esetekre javasolja a part menti sólyateres tárolást, vagyis a hajók partra húzásához, leeresztéséhez használt csúsztató pálya igénybevételét, illetve a csónakok használat utáni eltávolítását a vízből.
hirado
2012.08.22. 07:07