
Az e-útdíj törvényt szeptemberben tárgyalhatja a parlament. A beruházáshoz kapcsolódó közbeszerzési eljárások közül az elsőnek már megvan a nyertese.
Szakértője már van a jövő júliustól induló e-útdíjnak. Az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) által kiírt hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljáráson egy ajánlattevő volt, a MultiContact – Clarity, így ők nyertek. Noha az ÁAK 810 millió forintot akart adni a pénzügyi és műszaki szakértői szolgáltatásért, a cég 1,3 milliárdért vállalta a feladatot. Az autópálya-kezelő későbbre ígért tájékoztatást a részletekről.
A kormány májusban határozott arról, hogy a 3,5 tonna feletti gépjárműveknek a gyorsforgalmi utakon a megtett úttal arányosan fizetniük kell. Hogy mennyit, arra Fónagy János májusban még nem tudott válaszolni. A parlament ősszel tárgyal a tervezetről, akkor derülhet ki az útdíj mértéke is. Az elektronikus útdíj rendszerének kiépítése több tízmilliárd forintba kerül, de a költségvetés jelentős bevételt vár tőle, elsősorban a tranzitforgalomban részt vevő kamionoktól.
A 2011-ben bemutatott első Széll Kálmán-terv, majd az idén tavaszi második Széll Kálmán-terv is tartalmazta az útdíj bevezetését. A kormány csak 2013 második felében százmilliárdos pluszbevételt vár ettől. Ehhez azonban július elsején működésbe kellene léptetni a rendszert, vagyis el kellene fogadni a törvényt, ki kellene írni és hirdetni a közbeszerzést, és üzembe kellene állítani a kapus vagy GPS-nyomkövetéses rendszert.
Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára szerint még tartható a júliusi kezdés. Karmos Gábor bízik benne, hogy a használatarányos elektronikus útdíjat olyan formában vezetik majd be, ahogyan az egyesületük kéri, vagyis a rendszer bevezetésével párhuzamosan versenyképesség javító intézkedések is születnek majd.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének kalkulációi szerint az útdíj 50-55 százalékát a külföldi fuvarozók fogják fizetni, a magyar fuvarozók költségterhe pedig 70 milliárd forintnyi lesz, amely a szállított termékek árában meg fog jelenni.
A Nemzeti Fejlesztési Miniszter a parlament honlapján Jávor Benedek LMP-s képviselő kérdésére válaszolva már néhány részletet is elárult a tervekről. Például, hogy azért terjesztik ki a főútvonalakra is a fizetést, mert máskülönben az alacsonyabb rendű utakra terelődne a forgalom.
Németh Lászlóné kiemelte azt is, hogy a teljes úthálózatra kiterjesztés lehetőségét is megvizsgálták, és a jövőben, a díjszedési technológia fejlődésével nem zárják ki, hogy a „használó és szennyező fizet” elvét a teljes országos közúthálózaton érvényesíteni lehessen.
hirado
2012.08.14. 19:07