
A szakemberek tapasztalatai szerint az ilyen kereszteződések biztonságosabbak, és a közeljövőben újabb 18 csomópontba terveznek spirális körforgalmat.
Az autósok már Győrött, Hódmezővásárhelyen, Érden és Szeged mellett is találkozhatnak úgynevezett spirális, más néven turbó körforgalommal. Aki először hajt be ilyen kereszteződésbe, azt könnyen meglepetés érheti, és lehet, hogy nem ott fog kihajtani, ahol szeretett volna. Ennek ellenére a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. tizennyolc helyen építene turbó körforgalmat.
A magyar autósok a négysávos utak kereszteződésében lévő dupla sávos körforgalmakat nehezen szokják meg, és ezért balesetveszélyesen használják.
A Híradó által bemutatott körforgalomban korábban - amíg dupla sávos volt - hetente tíz ütközés történt.
Baleset akkor történik, amikor két autó egymás mellett ér be a körforgalomba, majd a belső sávban haladó autó előbb akar kihajtani, mint az, aki a külső sávban halad.
A KRESZ szerint először a külső sávba kellene kisorolni, ami sokszor nem sikerül, mert ott nagyobb a forgalom. Erre kínál megoldást a spirális körforgalom, amely szintén dupla sávos, de rázókövek választják el egymástól a sávokat , így a körforgalomban már nem lehet sávot váltani.
Az hogy melyik kihajtón lehet kimenni, attól függ, hogy az autós melyik sávban érkezett a körforgalomba. A külsőből az első és a második, a belsőből pedig a második és a harmadik kihajtón lehet elhagyni a körforgalmat.
"A jó tábla az, amelyik előre megmutatja, hogy melyik sávból, merre fog
tudni kihajtani" - mondta el a Híradónak Szilágyi Károly közlekedési szakíró.
Nem minden autós szereti ezt a fajta körforgalmat, pontosan azért, ami az előnye is. A sávváltásra ugyanis már a körforgalom előtt rákényszeríti az autóst.
hirado
2012.08.11. 22:39