
Hatvan millió forintot fordítanak arra a kampányra, mely ősszel indul, és az almát hivatott népszerűsíteni.
A magyar alma népszerűsítésére kampány indul az ősszel a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) és az Agrármarketing Centrum (AMC) közreműködésében - mondta Budai Gyula, a minisztérium parlamenti államtitkára a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Kocsordon megrendezett gazdanapon szombaton.
Tájékoztatása szerint a promócióra közel 60 millió forint áll rendelkezésre, az összeg az AMC költségvetésében található. Ezzel az akcióval a korábbi, egyébként sikeres dinnyekampányt kívánja folytatni a tárca, és a cél az, hogy a lehető legjobb áron értékesíthessék a magyar almatermést.
Budai Gyula emlékeztetett arra, hogy a tavaszi fagykár után senki sem gondolta volna, hogy idén közepes-jó termés lesz almából, a gyümölcs helyzete pedig biztatóbb az elmúlt évinél. Az alma piaci pozíciójának erősítése, valamint az értékesítés elősegítése érdekében ugyanazt a kampányt folytatja a tárca, mint a dinnye esetében: a nagyobb üzletláncokban kóstoltatások keretében célirányosan ösztönzik majd a fogyasztókat az itthon termelt gyümölcs vásárlására.
Az ország 27 ezer hektár összterületű almáskertjeiben a korai fajtákkal már megkezdődött az almaszüret; az idei közepes-jó mennyiségű termést jelenleg kilogrammonként 80-110 forint között áron veszik át a termelőktől.
A kocsordi gazdanapon részt vett Jakab István, a Magyar Gazdakörök Országos Szövetségének (MAGOSZ) elnöke, Kovács Sándor, a megyei közgyűlés alelnöke, valamint Fülöp István, a Fidesz-KDNP térségi országgyűlési képviselője is.
Az Agrana-Juice nettó 28 forinttal indítja a léalma felvásárlási árát
Az Agrana-Juice Magyarország Kft. kilogrammonként nettó 28 forinttal indítja hétfőn a léalma felvásárlási árát - közölte Szigeti Zoltán, az osztrák érdekeltségű cég ügyvezető-igazgatója szombaton az MTI-vel.
A cégvezető tájékoztatása szerint a hét végi egyeztetés alapján a nettó ár az őstermelőknél kiegészül 12 százalékos kompenzációs felárral, így bruttó 31,36 forintot kapnak majd kilogrammonként az ipari feldolgozású almáért.
Az áfásan adózó termelőknek pedig a 28 forintos nettó felvásárlási ár 27 százalékkal lesz több, ők 35,56 forintot kapnak a leadott gyümölcs kilogrammjáért. Szigeti Zoltán elmondta azt is, hogy az ipari minőségű almát a cég a vásárosnaményi, az anarcsi és a hajdúsámsoni telephelyén veszi át és dolgozza fel.
A hétfőn induló szezonra 140 dolgozóval növelték a három feldolgozóüzem létszámát, ahol állandóan 100 alkalmazottat foglalkoztatnak. Az ügyvezető-igazgató arról is szólt, hogy tavaly a három telephelyen mintegy 12 milliárd forint árbevételt értek el. Az összeget az idén szeretnék 20-30 százalékkal növelni.
Az Agrana-Juice ipari almából 200 ezer tonna felvásárlására rendelkezik szerződéssel, és a gyümölcsöt a szüret végéig folyamatosan veszik át a termelőktől. Takács Ferenc, az újfehértói ÉKASZ Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (Alma Terméktanács) elnöke korábban arról tájékoztatta az MTI-t, hogy az idén közepes-jó mennyiségű termés várható a gyümölcsből.
A húsvéti fagyok okozta károk után épen maradt virágok ugyanis kielégítő termést adnak, így mennyiségileg nem lesz hiány almából. Inkább minőségi problémák adódnak, mert a fagyok után sokan nem végezték el a szükséges kémiai beavatkozásokat, ami úgynevezett túlkötődést eredményezett, és az aszály is hátráltatta a jó almaméret elérését. Továbbá az erős UV sugárzás miatt jelentős a nap égette alma.
Az ország összesen 27 ezer hektáros almaültetvényén a felvásárlással együtt hétfőn kezdődik a szüret nagyüzeme.
A legtöbb alma, az összmennyiség 60 százaléka Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében terem. A tájegységben Szabolcs a legnagyobb almatermelő, tízezer hektár feletti almáskerttel.
hirado
2012.08.11. 16:48