
Kapkodás jellemzi a közlekedési tarifarendszer már eldöntött átalakítását - véli a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület.
Elfuserált a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tervezete, amely szeptember 1-től a távolsági buszjegyek áremelésével is igyekezné versenyképesebbé tenni a vasutat – mondta a 180 percben Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Egyrészt minden ilyen változtatást a bevezetése ellőtt hatvan nappal meg kellene hirdetni, miközben a VEKE információ szerint július 18-án aláírás került az ezt javasló dokumentumra. Az anyagon, amely még mindig nem nyilvános, látszik a kapkodás, a sok apró pontatlanság és hiba. Ezek miatt még nagyon sok értelmezési probléma lesz a későbbiekben – mondta Dorner Lajos.
Az egyesületi vezető szerint azonban az alapkérdés, hogy a buszos áremelés miatt az utasok átváltanának-e a vasútra. A VEKE szerint nem, mert az intercity vonatok költsége is nőni fog, hiszen távolság alapúvá teszik a pótjegy árát. Ez eléggé megdöbbentő, mert éppen az alapár az, ami távolság alapú. Az hogy messzebbre utazók többet fognak fizetni a vasútért nem abba az irányba mutat, hogy a vele továbbra is párhuzamosan közlekedő autópályás gyorsbuszok forgalmát akarnák csökkenteni – mondta Dorner Lajos.
Arra a felvetésre, hogy a minisztérium szerint a 280 kilométernél rövidebb utazások esetében a jelenlegi 400 forintos szint alatt marad az intercityk kiegészítő díja, a VEKE elnöke azt mondta, az ennél nagyobb távolságoknál érdekes a kérdés, mert azok viszont drágulnak. Hozzátette: miközben a kormányzat arról beszél, hogy a párhuzamosságokat le kell építeni, a tavaszi nagy járatritkítás után egy csomó, az intercityknek konkurenciát teremtő autópályás gyorsbuszra adtak ki járatindítási engedélyt. „Pont az ellenkezőjét csinálják, mint amit kommunikálnak” – fogalmazott Dorner Lajos.
A VEKE elnöke szerint az is megtörtént, hogy a tízmilliárdokba került pályafelújítás után ma már gyorsabb lenne Budapestről vasúton eljutni Zalaegerszegre, mint gyorsbusszal, de a minisztérium háttérintézménye nem engedte felemelni a vonatok sebességét. Ez, úgy véli, annak eredménye, hogy vannak, akiknek az az érdeke, hogy a gyorsbuszok közlekedjenek továbbra is, ez a lobbi m,ég mindig erősebb, mint a vasúti – tette hozzá az egyesületi vezető.
hirado
2012.07.31. 06:55