HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > ÜZLET > Apró kérdések az óriásplakátokról

t: 132

Apró kérdések az óriásplakátokról

A Reklámszövetség nem tudja, ki dönti el, hogy egy reklám figyelemfelkeltő vagy -elterelő hatású-e, és az "olvashatóságot" sem érti.

Egy múlt csütörtökön megszavazott javaslat lakott területen belül teljesen kitiltja a figyelemelterelő oszlopreklámokat, azon kívül pedig feltételes tiltást érvényesít. A kint levő óriásplakátokat szeptember végéig kell eltávolítani. Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség főtitkára, a 180 percben hangsúlyozta: a reklámok célja a figyelem felkeltése (nem pedig elterelése), ami szerinte nem jelent önmagában feltétlenül közlekedésbiztonsági veszélyeztetést. A szakember nehezményezte, hogy a jogalkotó nem kérdezte meg a szakmát a törvényalkotás során, de még utána sem.

Markovich nem tudja azt sem, ki ítéli majd meg, hogy egy reklám figyelemfelkeltő vagy figyelemelterelő hatású-e, ahogy egyelőre arra sem látott bizonyítékot, hogy ezek a reklámok baleseteket okoztak volna. A szövetség másik kifogása a vonatkozó törvény gyakori módosítgatása, ami, miután ez a tevékenység építési beruházásokkal, engedélyeztetésekkel, bontásokkal jár, szerintük nem túl piacbarát. Az elnök egyelőre nem tud mit kezdeni az „olvashatóság” kritériumával sem, nem érti, az-e a figyelemelterelő, ha egy óriásplakát olvasható, vagy, ha nem. A szakember nem akart jóslásokba bocsátkozni arról, hogy a korlátozás milyen piaci hatásokkal jár majd, de azt biztosra mondta, hogy a közvetlenül érintett cégek nehéz helyzetbe kerülnek.


Mit mond a törvény?

Csütörtökön a közlekedésre vonatkozó több szabályt is módosított a parlament. Ezek egyikeként kimondta a Ház, hogy tilos a villany- és telefonoszlopokon reklámozni, csakúgy, mint a közutak mentén reklámokat elhelyezni, ha azok zavarják a közlekedők figyelmét. A parlamenti döntés megváltoztatja az eddig hatályos rendelkezést, úgy, hogy a közutakon, azok felett és mellett nem lehet olyan jelzés, egyéb tárgy és berendezés, amely a közúti jelzésekkel - alakjukkal, színükkel - összetéveszthető, akadályozza a láthatóságot és alkalmas rá, hogy a közlekedők figyelmét elterelje, vagy veszélyeztesse a közlekedés biztonságát. A kihelyezett ilyen tárgyakat legkésőbb idén szeptember 30-áig el kell távolítani.

Kimondja a törvény ezen belül azt is, hogy nem lehet reklámtábla, reklámhordozó és egyéb reklámcélú berendezés lakott területen belül a közutakon - kivéve az úttesten kívüli burkolatlan részt -, azok felett és azok tartozékain - kivéve a járdát és a kerékpárutat -, továbbá a villany- és telefonoszlopokon, függetlenül attól, hogy azok hol vannak. Ezenfelül a közutak lakott területen kívüli szakasza mellett sem lehet olyan reklámtáblákat elhelyezni, amelyek alkalmasak a közlekedők figyelmének elterelésére.

Milliárdos bevételről mond le az állam?

Az országszerte villanyoszlop-hirdetéseiről ismert, a közterületi reklámpiac egyik meghatározó társasága, az ESMA Reklám Zrt. végét jelenti az a csütörtökön elfogadott törvénymódosítás, amely betiltja az ilyen hirdetési felületeket - írta korábban a Népszava. Bleuer István, a társaság vezérigazgatója szerint ezzel "lélegeztetőgépre" kerül az 1989-ben spanyol-magyar vegyesvállalatként indult, mintegy 250 embernek munkát adó cég, amely több mint tízezer, villanyoszlopon lévő hirdetőfelületét köteles a közlekedési törvény módosítása miatt szeptember 30-ig leszerelni. A vezérigazgató azt mondta, abban bízik, hogy Brüsszel megsemmisítteti a szerinte diszkriminatív szabályozást.

A lap számításai szerint az állam évi mintegy egymilliárd forint, a cég által eddig fizetett adóbevételről mondhat le. A hirdetések után fizetett közterület-használati díjra sem számíthatnak a jövőben az ökormányzatok: Nyíregyháza mintegy 60 millió, Szombathely 40 millió, Debrecen 31 millió, a budapesti kerületek 5-10 millió forinttól esnek el évente.


hirado

2012.07.16. 22:34

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek