
A fejlesztési tárca államtitkára szerint a lehetőségeket a közösségi közlekedésben is az uniós források elérhetősége határozza meg.
A már megkezdett vagy a közeljövőben kezdődő vasútfejlesztési munkák több mint 500 milliárd forintos beruházást jelentenek, de a MÁV hálózatán egy újabb, mintegy 400 milliárd forintos fejlesztés akár egy-két belül elindítható - mondta Hegmanné Nemes Sára, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára pénteken Budapesten, a 62. Vasutasnap tisztavató ünnepségén.
Az államtitkár közölte: a hazai fejlesztési lehetőségeket a közösségi közlekedésben is elsősorban az uniós források elérhetősége határozza meg. A következő uniós költségvetési ciklusban felhasználható keretekről folynak a tárgyalások az Európai Bizottság és a tagállamok között, s Magyarország következetesen kiáll a kohéziós források szerepének megőrzése mellett - mondta.
Az államtitkár szerint várhatóan még a most kezdődött ciprusi uniós elnökség ideje alatt eldőlhet, mire lesz pénz az évtized végéig a hazai közlekedésfejlesztésben is.
Hegmanné Nemes Sára kiemelte az elővárosi közlekedés feltételeinek javítását, illetve ennek kapcsán Budapest elővárosi kötöttpályás közlekedésének fejlesztését, valamint az egységes jegy- és bérletrendszer bevezetését.
A főváros közigazgatási határát naponta több mint 600 ezren lépik át, és az előrejelzések szerint a közeljövőben az utazási igények akár 30 százalékkal is megnőhetnek. Eközben jelenleg csak minden harmadik ember érkezik Budapestre vonattal vagy autóbusszal - indokolta a fejlesztés szükségességét az államtitkár.
Hegmanné Nemes Sára kitért a közlekedési vállalatok közötti együttműködés javítására. Mint fogalmazott: a cél, hogy a MÁV és a Volán-társaságok ne vetélytársai, hanem partnerei legyenek egymásnak.
Ezzel kapcsolatban elmondta: megkezdődött a Volán-társaságok racionalizálása, amelynek eredményeként várhatóan hét Volán-társaság marad.
Az ünnepségen Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója közölte: azon dolgoznak, hogy a nemzeti vasúttársaság korábban szétdarabolt szervezetét újra egységessé tegyék, a sok leánycég rendszere átláthatatlan, pazarló, és a rendszer működése lassú.
Folytatja a közösségi közlekedés átalakítását a kormány
A versenyképes kínálat megteremtése érdekében folytatja a közösségi közlekedés átalakítását a kormány - mondta Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter.
A tavasszal elfogadott személyszállítási törvény több évtizedes hiányosságot pótol, egyértelmű finanszírozási kereteket teremt, ami által tervezhetőbbé válik a vasút tevékenysége - mondta a miniszter.
Németh Lászlóné kifejtette: a fejlesztési minisztérium célja, hogy a MÁV egységes szervezetté váljon, a cégcsoport szerkezete pedig korszerű és hatékony legyen. Uniós előírás, hogy a pályavasúti tevékenység teljes mértékben elkülönüljön, ezen a területen sok megoldandó feladat áll a társaság új vezetői előtt - közölte.
A miniszter beszélt arról is, hogy a vasút előnyének biztosításával összehangolják a közösségi közlekedési menetrendeket. A tervek szerint a jövőben a két nagy vasúttársaság, a MÁV és a GYSEV az eddigieknél sokkal jobban együttműködik majd.
A tárca vezetője kitért arra: a változás és az új törvényben foglaltak végrehajtása érdekében májusban személyi változások történtek a közösségi közlekedés kormányzati és vállalati irányításában. Az átalakítást Fónagy János államtitkár felügyeli
kormánybiztosként, a MÁV irányítását Dávid Ilona, a GYSEV korábbi vezetője vette át.
A miniszter beszélt arról is, hogy a vasút előnyének biztosításával összehangolják a közösségi közlekedési menetrendeket. A tervek szerint a jövőben a két nagy vasúttársaság, a MÁV és GYSEV az eddigieknél sokkal jobban együttműködik majd.
Tavaly hosszú évek óta először nőtt az utasszám - mondta Németh Lászlóné, hozzátéve, hogy a kedvező tendencia fenntartása érdekében folytatni kell a vasúti infrastruktúra fejlesztését, illetve új társadalmi csoportokat is meg kell célozni, hogy a vasutat válasszák.
Beszámolt arról, hogy a szaktárca központi költségvetési forrásból tavaly útjára indította a leromlott állapotú vasúti hidak és műtárgyak felújítási programját. Folytatódik a vasútállomások felújítása is.
Közlekedésbiztonsági beruházásokra az Új Széchenyi Terv forrásaiból 14,5 milliárd forintot különítettek el. A balesetek megelőzését és elkerülését szolgáló munka, köztük a vasúti átjárók biztonságosabbá tétele befejeződhet legkésőbb 2015-ben. Összesen 750 InterCity és elővárosi viszonylatban közlekedő vasúti kocsin kezdték meg az internetes elérhetőséget biztosító wifi hálózat kiépítését - közölte a miniszter.
hirado
2012.07.06. 21:42