HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Ügyvédi tanács: ne hagyja magát lerázni, nyújtsa be a számlát

t: 81

Ügyvédi tanács: ne hagyja magát lerázni, nyújtsa be a számlát

Késés és járattörlés esetén a légitársaságok gyakran igyekeznek kibújni a szabályok alól. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége azt ajánlja, kössünk biztosítást, és legyünk tisztában a jogainkkal.

Nyáron maximumon üzemel a légi iparág, a menetrend szerinti és a fapados szolgálat charter járatokkal egészülnek ki. Ilyenkor késésekre és járattörlésekre is fel kell készülni.

A légiközlekedési vállalatokra egyértelmű szabályok vonatkoznak, mégis számtalanszor előfordul, hogy késések és járattörlések esetén kibújnak a kötelezően előírt szabályzatok alól. A leggyakoribb példa, amikor késve indul el vagy érkezik meg a gép, pedig már ekkor szigorú szabályozás lép életbe - mondta Baranovszky György, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége ügyvezető elnöke.
Jogszabály védi a fogyasztót például abban az esetben, ha 1500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőút esetén legalább két órát késik a gép. Ilyen esetben a légitársaságnak étkezést, üdítőket és ingyenes telefonálási lehetőséget kell biztosítania. Ha ezt nem teszi meg, az utas a reptéri büfében étkezhet és telefonálhat, de erről kérjen számlát, figyelmeztet Salamon András turisztikai ügyekre szakosodott ügyvéd. Hazaérkezése után a számlát benyújthatja a légitársaságnak. Az ügyvéd tapasztalata szerint a társaságok az esetek többségében kifizetik az ilyen számlákat. Salamon András hozzátette, késés esetén az utas először a légitársaság kiszolgáló pultját keresse fel, és ott tájékozódjon. Csak a személyzet elutasító magatartása után érdemes saját hatáskörben intézkednie.

Ritkábban előforduló eset a járattörlés. Ilyenkor különböző mértékű kártérítés és egyéb kényelmi szolgáltatás illeti meg az utasokat. A jogszabály ekkor anyagi jóvátételt ír elő a légitársaságoknak, mondta a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője. Az európai bíróság iránymutatásul szolgáló ítélete értelmében, ha három órát meghaladó késést szenved az utas, azt úgy kell tekinteni, mintha a járatot törölték volna. Ebben az esetben az utas a kiinduló és a célállomás távolságának függvényében 250-től 600 euróig terjedő kártalanításra jogosult. Az öt órát is meghaladó késés esetén az utas akár a jegy árának visszatérítését is kérheti, vagy igényt tarthat más járatra szóló átfoglalásra.

A kártérítési eseteknél nagyon fontos, hogy dokumentumokkal igazolható legyen, mi történt, tette hozzá Salamon András. Figyelni kell arra, hogy a légitársaság milyen okra hivatkozik a késésnél. Ha például a légi irányítás tiltja meg a fel- vagy a leszállást, az mentesíti a társaságot a kártérítés kifizetése alól, viszont egyetlen vis maior ok sem menti fel az alól, hogy az utasokról gondoskodjon.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége azt ajánlja, minden utazás előtt legalább háromféle biztosítást érdemes kötni. Baranovszky György hangsúlyozta: ne csak baleset- és kárbiztosítást kössünk a nyaralásra, hanem útlemondási biztosítással is rendelkezzünk.

hirado

2012.07.04. 13:44

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek