
Nem a betelepülő vállalkozások, hanem a hazai multik jelenthetnének igazi gazdasági fellendülést - véli a BMV magyar fejlesztője.
A magyar mérnökök, fejlesztők, kutatók a világon mindenütt vezető állásban végzik a munkájukat és megbecsültek - mondta a Kossuth Rádió Vasárnapi újság című műsorában a közel fél évszázada külföldön élő Anisits Ferenc. A magyar műszaki értelmiség erényei között említette a kreativitást, az absztrakt gondolkodást, az együttműködést, de kiemelte a stratégiai felkészültség és a kooperáció hiányát. Hangsúlyozta; ma egy bonyolult műszaki feladatot csak csapatmunkában lehet megoldani, a magyar szakemberek pedig túlságosan individuálisak, nem tudnak csapatban dolgozni.
Magyarországon a politika még arra építi a gazdaságot, hogy a külföldi vállalkozások az itteni olcsó munkaerővel munkahelyet teremtenek. Más országokban azonban olyan foglalkoztatási tervet készítenek, amely az innovációra épül. Míg Finnországban a Nokia vagy Dél-Koreában az autóiparban multik nőttek fel, addig Magyarországon nincsenek hazai multinacionális vállalatok. Ebben a gondolkodásban tudnának a mérnökök segíteni, hiszen egy jóléti országot csak nagy hozzáadott értékű munkával lehet teremteni, hangsúlyozta Anisits Ferenc. Hozzátette, a mérnök elhivatottsága az innováció, s a piacon ezzel lehet sikert elérni.
A Műszaki Értelmiség Napja alkalmából rendezett Együtt a jövőért című tudományos konferencia kapcsán Bokor József akadémikus elmondta, értelmezésében a cím egyszerre jelenti a mérnöktársadalom, valamint a társtudományok és szakmák együttműködését. Az akadémikus szerint az ország gazdasági felvirágoztatása a műszaki értelmiség legnagyobb feladata. A magyar értelmiség innovatív képességével tud kiemelkedni, hiszen Magyarországnak elsődleges gyártóként szinte semmilyen területen nincsen meghatározó szerepe.
A jó felsőoktatásnak is köszönhetően a magyar kutatásfejlesztési eredmények erősek voltak, nyolc-tíz évvel az átlag előtt jártunk, s ez a nyugati világban is eladható tudásnak számított. Nem véletlen, hogy a német autóipari és kutatási cégek Magyarországot választották, magyarázta Bokor József.
hiardo
2012.06.17. 13:03