
Már a hét elején aláírhatják a Ferihegyi repülőteret működtető Budapest Airport (BA) Rt. 75 százalék mínusz egy részvényére szóló adásvételi szerződést a brit BAA céggel - tudta meg a Magyar Hírlap. A lap értesülései szerint a hét végén is folytak a tárgyalások a befektető és az ÁPV Rt. között az ügylet részleteiről.
Mindenki emelt a téten
Az újság arról is beszámol, hogy mindhárom ajánlattevő többet kínált a légikikötő üzemeltetéséért, mint a nyáron zárult első szakaszban. A BAA 140 milliárddal 465 milliárd, a Hochtief 10 milliárddal 400, a Fraport pedig 40 milliárddal 360 milliárd forintra emelte ajánlatát. A független vagyonértékelés egyébként 114,2 milliárd forintra becsülte az eladásra kínált pakett értékét. A Magyar Hírlap úgy tudja, hogy a brit befektető főként a szolgáltatások fejlesztésére koncentrál és megépíti a hiányzó létesítményeket, új utasterminált csak később terveznek. A túlfoglalkoztatás jelenleg 15 százalékos a BA Rt.-nél, de a növekvő forgalom miatt nem tervez elbocsátást a BAA.
A Fraport sajnálja...
A ferihegyi repülőtérre pályázó Fraport sajnálattal vette tudomásul a budapesti döntést, amely szerint a BAA brit társaságot sorolták az első helyre - írta a Frankfurter Allgemeine Zeitung. A vállalat ajánlatában "elment az üzemgazdaságilag még vállalható határig", ezért, ha lenne is rá lehetőség, nem kívánják emelni a kínált összeget.
Világrekord?
Navracsics Tibor a Nap-kelte hétfő reggeli adásában megerősítette, hogy szakértőik számítása szerint a pakett és üzemeltetési jog jóval többet ér annál, amennyit a BAA fizet érte. A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Polgári Kormányzás 2006 munkacsoportjának vezetője ugyanakkor nem kívánta megnevezni a szakembereket, mert mint mondta, félti őket.
Számítások szerint a BA Rt. forgalmának évente több mint tíz százalékkal kellene emelkednie, a termelékenységnek pedig több mint a felével, hogy megtérüljön a britek által fizetett vételár. A lap szerint idén az európai repülőterek között Ferihegy számított a legérdekesebb beruházási objektumnak, idei 8 milliós utasforgalmával, melynek árát "a magyar eladóknak rendkívül magasra sikerült felverniük". Hasonlóan foglaltak állást a pénteki londoni elemzések is, amelyek szerint profitarányosan számolva világrekordnak számít a BAA által benyújtott ajánlati ár. A Financial Times kiemeli, hogy a BAA által ajánlott vételi ár, opciókkal és adósságokkal együtt összesen 1,362 milliárd font mintegy harmincszorosa a magyar cég 2005-re várt 46,5-47 millió fontos EBITDA-jának. A brit beszámoló megemlíti azt is, hogy "a konzervatív Fidesz vezetője, Orbán Viktor volt miniszterelnök vezette magyar ellenzék" részéről elhangzott az ügylet visszafordítási szándékára vonatkozó "bizonyos fenyegetés" arra az esetre, ha a párt megnyeri a tavaszi választásokat. Mike Clasper, a BAA vezérigazgatója közölte: úgy gondolják, hogy az adott kormány komolyan veszi a külföldi befektetések vonzását és megtartását, és a jövőbeni kormányok is tiszteletben tartják e befektetéseket.
Blair nem lobbizott
Tony Blair brit kormányfő pénteken cáfolta azokat az állításokat, amelyek szerint "lobbizott" volna Gyurcsány Ferencnél a BAA pályázata mellett. A brit miniszterelnök közölte: az uniós költségvetési tervezetről tárgyalt magyar kollégájával, megbeszélésükön a BA Rt. ügye egyáltalán nem került szóba. Hozzátette, hogy egészen addig nem is tudott a BAA részvételéről ebben az ügyletben, amíg a budapesti brit nagykövet, útban a tárgyalásokról a repülőtér felé, meg nem említette ezt neki.
Ferihegy olcsóbb lesz
Batiz András kormányszóvivő bejelentette: olcsóbb lesz Ferihegy, mert jövő januártól nem emelkednek, az azt követő öt évben pedig csökkennek majd a repülőtéri díjak. A gazdasági és pénzügyminiszter ugyanis rendeletet alkotott arról, hogy a BA Rt. mennyit számolhat fel a szolgáltatásért. A privatizációs pályázat résztvevői ismerték a jogszabály szövegét, és tudomásul vették a díjcsökkentést.
hirado
2005.12.12. 09:54